De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Wmo, de CRvB en Mensenrechten

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Wmo, de CRvB en Mensenrechten"— Transcript van de presentatie:

1 De Wmo, de CRvB en Mensenrechten
Bernard de Leest Zumpolle advocaten

2 Casus beschrijving Betrokkenen een echtpaar, zij 78 jaar en hij 84 jaar Beiden forse fysieke gezondheidsproblemen. Hij tevens dementieklachten Vanaf 2007 hulp in de huishouding van 5,5 uur per week. PGB voor hh1 uitgevoerd door dochter, die daarvoor partieel ontslag heeft genomen

3 Beleidswijziging gemeente Utrecht
Beleidsregels Wmo gemeente Utrecht bij hh1 collectieve maatwerkvoorziening van 78 uur per jaar, flexibel in te zetten. Indien sprake van objectief medische oorzaak dan diverse maatwerkmodules van een half uur per module mogelijk. Regels tot stand gekomen na overleg met 14 zorgaanbieders en Wmo-raad

4 Besluit in primo Onderzoek beperkt tot dossieronderzoek en huisbezoek, door uitzendkrachten, met uitleg over het nieuwe beleid. Geen goede uitvraag klachten. Geen gelegenheid gegeven voor indienen persoonlijk plan en geen clientondersteuning geregeld. In bezwaar blijft het besluit gehandhaafd.

5 Gronden beroep Onzorgvuldig onderzoek op meerdere punten en door niet gekwalificeerde krachten en geen clientondersteuning geregeld. Geen grondslag in wet voor objectief medische oorzaak bij maatwerkmodules. Onduidelijk hoe normen tot stand zijn gekomen Zorgaanbieders hebben commercieel belang, dus onderzoek niet waardevrij en niet op basis van objectieve normen Wmo raad geconfronteerd met conclusies hebben niet ingestemd.

6 Beoordeling rechtbank
Onderzoek op twee punten onzorgvuldig. Alle andere gronden worden verworpen. Tussenuitspraak Nieuwe bob verhoging met maatwerkmodule naar 117 uur per jaar. Einduitspraak. Rb voorziet zelf in uitspraak en verhoogd naar 156 uur per jaar.

7 CRvB:2016:1403 Hulp in huishouding valt onder de Wmo2015
Gemeentebestuur heeft grote beleidsvrijheid Indien standaardoplossingen niet kunnen dan maatwerk aangewezen Gemeente moet substantiele bijdrage leveren Standaardmodules mag, indien afwijking is toegestaan. Geen oordeel over objectief medische oorzaak als eis voor in aanmerking komen voor standaard module.

8 vervolg Basismodule van 78 uur is niet gebaseerd op objectief onderzoek naar de tijd die nodig is Betrokkenen komen alsnog in aanmerking met terugwerkende kracht voor 5,5 uur hulp in de huishouding tot 1/2/2016 ivm indicatie voor WLZ vanaf deze datum

9 Na de uitspraak CRvB Alleen die gevallen waarvan het (hoger) beroep nog loopt volgt herstel van de oude indicatie Geen ambtshalve herziening van de besluiten ook niet van degenen die in bezwaar waren gegaan Nieuw onderzoek door onafhankelijk bureau naar basisnorm

10 vervolg Onderzoek door KPMG Plexus en Bureau HHM
Miv 1/10/16 basisvoorziening van 105 uur per jaar Meer maatwerk door zorgvuldig onderzoek samen met buurtteams Algemene voorziening HHT extra hh voor € 5 per uur met een maximum van 3 uur Ook zelf hulp inkopen tarief € 9 en € 10,50 p/u

11 Nieuw beleid Utrecht Procedure van melding en aanvraag lijkt zorgvuldiger te zijn Nog bestaande bezwaren: Grootte van de woning geen reden voor meer huishoudelijke hulp Huisdieren en tuin zijn eigen keuzes extra schoonmaak komt voor eigen rekening Objectiveerbare medische beperkingen als poortwachter voor toegang maatwerkvoorzieningen

12 Kanttekeningen Doelgroep Wmo is kwetsbaar tot zeer kwetsbaar en doorgaans weinig zelfredzaam. Wetgever is zich daarvan bewust en heeft mi een vergaande begeleidingsplicht bij de gemeentelijke overheid gelegd. Zorgvuldig onderzoek is van groot belang om te voorkomen dat mensen tekort gedaan wordt.

13 vervolg Te pas en te onpas wordt aan burgers gevraagd om in het kader van de aanvraag medische gegevens te overleggen Awb legt vergaande aantoonplicht bij de burger waardoor burger al snel in bewijsnood komt te verkeren Rechtsbescherming schiet tekort


Download ppt "De Wmo, de CRvB en Mensenrechten"

Verwante presentaties


Ads door Google