De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stand van zaken 25 Oktober 2013

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stand van zaken 25 Oktober 2013"— Transcript van de presentatie:

1 Stand van zaken 25 Oktober 2013
Wijkzorg 2014 Stand van zaken 25 Oktober 2013 Herman Klein Tiessink September 18, 2018

2 Onduidelijkheid persoonlijke verzorging
Woensdag 11 september werd bekend dat de functie persoonlijke verzorging een belangrijke pijler van de wijkzorg waarschijnlijk niet overkomt naar de gemeente, maar wordt overgeheveld naar de Zorgverzekeringswet. Gevolg is een pas op de plaats in de randvoorwaarden en besluitvorming van de wijkzorg 2014. Het GO-No GO besluit is daarom uitgesteld naar 7 november as. De ingangsdatum voor de start van de wijkzorg is hierdoor opgeschoven naar 1 april 2014 (daadwerkelijk leveren van ondersteuning aan nieuwe clienten volgens de nieuwe werkwijze wijkzorg 2014) De ontwikkelingen in de gebieden voor de wijkzorg gaan wel door op basis van thema’s die voor elk scenario van belang zijn.

3 De Thema,s Samenwerking in de driehoek Verpleging/Verzorging, maatschappelijke dienstverlening en de huisartsenpraktijk. Aansluiting op de zogeheten nulde lijn ( formele en informele zorg) Betrokkenheid van clienten en burgers Hierover zijn in de eerste twee weken van oktober afspraken gemaakt door de trekkers van de gebiedsplannen met leden van de stedelijke projectgroep, vertegenwoordigers van stadsdelen, huisartsen en clienten (Wmo-adviesraden en Ouderenadviesraden en Clientenbelang)

4 Resultaten van de plannen uit de gebieden 1september jl.
In elk gebied is er een samenwerkingsproces gestart richting integrale gebiedsgerichte wijkzorg van verschillende aanbieders, stadsdeel en in mindere mate clienten. Er zijn stevige verschillen per gebied qua insteek en uitwerking, het zijn nog houtskoolschetsen, benoemd wordt wel wat er moet gebeuren maar nog niet hoe dat gaat gebeuren. Een aantal onderwerpen blijven onderbelicht, communicatie met de clienten en burgers, actieve betrokkenheid van clienten en mantelzorg, bereikbaarheid wijkteam, continuiteit van de zorg en het betrekken van de huisartsenpraktijk. Ook de toeleiding van de burger tot wijkzorg vraagt nadere uitwerking evenals het ondersteuningsplan, het wijkbudget en de monitoring. (ook Wmo-adviesraad kwam in haar advies tot een soortgelijk oordeel)

5 Resultaat conferentie wijkzorg 12 september jl.
De conferentie stond in het teken van het delen van de ingediende plannen, het geven van duidelijkheid over onderwerpen welke op stedelijk niveau opgepakt worden, inzicht krijgen op het vervolg van de wijkzorg en inhoudelijke verdieping op de thema’s middels workshops. Onduidelijkheid rond de persoonlijk verzorging heeft echter tot een programmawijziging gezorgd waardoor er geen inhoudelijke verdieping van de thema’s, heeft plaatsgevonden. Conclusie van de conferentie was dat er een tijdelijk pas op de plaats wordt gemaakt om een goed beeld te krijgen welke consequenties van het niet overhevelen van de persoonlijk verzorging naar de gemeente zou hebben. Intentie wel om door te gaan op de ingezette koers.

6 Resultaten van de gesprekken per gebied
De gesprekken waren bedoeld om feed-back te geven vanuit de Wmo-raden, Ouderenadviesraden, vertegenwoordigers van Clientenbelang, stadsdeelvertegenwoordigers en leden van de projectgroep wijkzorg 2014 aan de trekkers op de afzonderlijk ingediende plannen Algemeen gesteld de concrete uitwerking van de plannen is nodig, de zorgen van de clientvertegenwoordigers zijn besproken en toegezegd is dat deze worden meegenomen in de verdere uitwerking van de plannen. Het begrip wijkteam verder kon worden geconcretiseerd (huisarts, wijkverpleegkundige, maatschappelijk werker) Hoe verder samen te werken in de wijken met grote aantal aanbieders, heeft een verlammende uitwerking op ontwikkeling

7 Aandachtspunten CBA Doelgroepen in beeld houden.
Registratie en monitoring, klanttevredenheid, effect van de zorg en ondersteuning conform werkwijze wijkzorg 2014 Gebruik van het integraal ondersteuningsplan (klantvriendelijke versie) en het gebruik van de zelfredzaamheidsmatrix (geen managementinstrument). Wijze van uitwisselen van klantgegevens en informatie over geleverde zorg, transparantie! Positie van de client, zeggenschap en medezeggenschap, juridische positie client, rol Wmo adviesraden en Ouderenadviesraden, Clientenraden, versterken van bewoners initiatieven. ( ,per gebied )

8 Aandachtpunten CBA Inzet op onafhankelijke indicatiestelling/deskundigheid professionals Toerusting van clienten middels onafhankelijke clientondersteuning Toeleiding tot wijkzorg duidelijk en transparant maken Communicatie naar clienten en burgers door gemeente en aanbieder verbeteren Positie van 1e lijn paramedische zorg en inzet van welzijn Duidelijke positie van huisarts Positie van kleine zorgaanbieders met goede innovaties Inzet van PGB en keuzevrijheid clienten

9 Wat hebben we bereikt Gebieden van bewoners te groot, er komen meer wijkteams met een bereik van 5000 clienten Integraal Ondersteuningsplan wordt toegeschreven op client en diens mantelzorger. Inzet op wat client kan en waar het niet lukt, hier relatie leggen om tot goede hulpvraag te komen Actieve betrokkenheid Wmo en Ouderenadviesraden bij concrete uitwerking plannen gebieden Onafhankelijke clientondersteuning en op agenda beleidsmakers Inzet zorgvastgoed voor ouderenhuisvesting of multifunctionele inzet op agenda gemeenteraad (CDA)


Download ppt "Stand van zaken 25 Oktober 2013"

Verwante presentaties


Ads door Google