Marlies Dupont Line De Vriendt Lien De Vleesschauwer Vanessa Smet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Implementatie van de UNCO-MOB
Dienst Time Out Projecten
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Het ontwikkelingsperspectief
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
Vernieuwing verzorging
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Herontwerptool Educator – CINOP.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Handelingsgericht samenwerken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerk coördinatoren VZ
Workshop evalueren Dcp
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Het motiveren van leerlingen in het VO
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Experten in de derde graad Proefproject
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Inleiding Prof. Gwendolyn Portzky
Creatopia| Basisonderwijs
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Marlies Dupont Line De Vriendt Lien De Vleesschauwer Vanessa Smet HANDELINGSPLANNING Marlies Dupont Line De Vriendt Lien De Vleesschauwer Vanessa Smet

NIET TE VERWARREN MET HPW PUZZELRONDE STIMULEREN LEERLING CENTRAAL COMPENSEREN BEGINSITUATIE BASIS NIET TE VERWARREN MET HPW ZORGVRAAG DISPENSEREN DOELEN Sticordi (stimuleren, compenseren, dispenseren): wie kent de andere? (remediëren) IHP (doelen, zorgvraag, beginsituatie) HGW (niet te verwarren met HPW, basis, leerling centraal)

oplossingen  STICORDI (MAATREGELEN)

 HANDELINGSGERICHT WERKEN (HGW)

 INDIVIDUEEL HANDELINGSPLAN (IHP)

INLEIDING EN VOORSTELLINGSRONDJE

PROGRAMMA 10u00 – 10u10 INLEIDING VOORSTELLINGSRONDJE 10u10 – 11u10 DEEL 1: HANDELINGSPLANNING BINNEN EEN RUIMER KADER: Begrippenkader (wie bedoel wat, waarmee en waarom?) Is alles wel duidelijk? de leerling centraal de context Doelgroepen Organisatie Communicatie en taakverdeling 11u10u - 12u00 DEEL 2 Praktijkvoorbeelden Ziekenhuisschool Gent Ziekenhuisschool Antwerpen Valkuilen Evaluatie

DEEL 1 HET BREDERE PLAATJE

BEGRIPPENKADER Een oefening op het begrippenkader Duidelijke afspraken binnen eigen organisatie! Spreken we allemaal wel dezelfde taal??? Enkele veel voorkomende begrippen: HP, IOHP, OHP, IHP, … STICORDI M-decreet Zorgvraag/hulpvraag Cyclus Orthopedagogisch kader …

DE LEERLING CENTRAAL (onderwijsbehoeften) Wat kunnen we hieronder verstaan voor onze doelgroep ‘de zieke leerling’ ? Ontmoeting op de grens van 3 werelden: thuiscontext + schoolse context + context van hulpverlening 3 zeer verschillende werelden: doelstellingen, kader, werkwijzen, taal…

GEVOLG: Belang van een gemeenschappelijke, heldere en goed gefundeerde visie op leren en leerzorg Ondersteunend in : Handelingsplanmatig werken en KR Overleg en samenwerking met MDT/TS Betrekken / motiveren van de leerling

Een mogelijke vertaling : leerprofiel Wat ? Model gebaseerd op de samenhang tussen ontwikkeling, leren en omgeving probeert om onderwijs, leerzorg en hulpverlening te integreren instrument bruikbaar op verschillende domeinen: beeldvorming, handelen, overleg, evalueren, …

Opbouw 2 grote blokken : Kindgerichte factoren (5 domeinen) Lichamelijk functioneren Cognitief functioneren Leer- en werkhouding Leerbereidheid Groepsfunctioneren De schoolse context (2 domeinen) Directe leeromgeving : klas, school Ruimere leeromgeving : gezin, cultuur, …

1. Ondersteuning voor het handelingsplanmatig werken en KR Er is gemeenschappelijke, gefundeerde en brede visie op leren een ordeningskader voor alle info over de leerlingen Instrument (GPS) om effectief en efficiënt te werken en samenwerken binnen de fasen van handelingsplanmatig werken : cfr brede beeldvorming + snel een gemeenschappelijke focus vinden voor IHP en klaswerking

Leerprofiel doorheen de fasen van HPM werken De beginsituatie Leerprofiel = ordeningskader voor alle relevante info + leggen van de zorgfocus De doelenfase Eigen doelencluster/set binnen het leerprofiel Uitvoeringsfase Leidraad voor observaties/beeldvorming vanuit leerprofiel Evaluatie/KR Evaluatie en rapportering adhv een sjabloon gebaseerd op het leerprofiel

2. Ondersteuning in het overleg/samenwerking met MDT en TS Het inbrengen van info/observaties vanuit de klaswerking in ‘begrijpbare’ taal Integratie van doelstellingen en samenwerking in de behandeling Fundering van adviezen/handvatten vanuit de klaswerking aan het multidisciplinaire behandelteam en de thuisschool

3. Betrekken van de leerling bij handelingsplanning WAAROM ? zelfdeterminatietheorie : 3 basisbehoeften onderliggend aan motivatie : Ik kan wat, competentie. Ik ben iemand, autonomie. Ik hoor erbij, betrokkenheid. Ik kan wat, competentie. Vertaling naar de praktijk: empowerment : we vertrekken vanuit een fundamenteel geloof in de eigen krachten van de leerling. Hun sterke punten worden naar de voorgrond getrokken, ze worden gesterkt in wat ze al kunnen. Ik ben iemand, autonomie. Vertaling naar de praktijk: De jongeren hebben de regie in eigen handen, ze krijgen inspraak in hun eigen unieke leerproces/onderwijs. Ze zijn zelf verantwoordelijk hierover en hebben hierin een vrije keuze, er wordt hen niets opgelegd. Iedereen is anders. Ik hoor erbij, betrokkenheid. Vertaling naar de praktijk: Leerling voelt zich verbonden met de leerkrachten en de school. Ze voelen zich gezien, gehoord, gesteund en gewaardeerd. Door zowel medeleerlingen als de leerkrachten.

Hoe ? Hoe kunnen we de leerling daadwerkelijk betrekken doorheen de verschillende fasen van HPM werken ? Beeldvormingsfase Doelenfase Uitvoeringsfase Evaluatie (Opdracht : uitwisseling rond werkvormen en goede voorbeelden)

CONTEXT Plaats van je organisatie binnen een groter geheel Doelgroepen Ziekenhuis Divisie Onderwijsnet Stad … Doelgroepen

School binnen een ziekenhuis… er kan wel wat mislopen… Visie ZHS??? Is er wel één visie?? Wat zijn de verwachtingen? Voldoen aan verwachtingen vs. Eigenheid en eigen visie bewaken Bv. uniformiteit

DEEL 2 PRAKTIJKVOORBEELDEN

PRAKTIJKVOORBEELD ZHS SG BASIS uitwerken digitale handelingsplan: Doorlichtingsverslag inspectie Drie vestigingsplaatsen worden één school: nood aan één manier van werken.  Oprichting WG IHP: vertegenwoordiging verschillende vestigingsplaatsen, afdelingen, niveaus. Handelingsplanmatig werken M-decreet WG IHP °2013 Leden van verschillende VP’en, afdelingen en graden. Opgericht om te werken aan één handelingsplan voor één school Verschillende vergaderingen over verschillende schooljaren Samenleggen van documenten en bijwerken tot centrale documenten, schoolbreed Uitdenken visie handelingsplannen in de ziekenhuisschool Uitproberen Telraam + eerste feedback Doorlichtingsverslag (2008) Nood aan: Duidelijke focus na beginsituatie Aandacht voor krachten en beperkingen Duidelijke selectie doelen o.b.v. beginsituatie Gezamenlijke selectie doelen (samen gedragen) Meer duidelijke concretisering en evaluatie van de doelen Krachtige evaluatie o.b.v. beginsituatie M-decreet Zorgcontinuüm Redelijke aanpassingen  STICORDI

Waarom Telraam? Schoolbrede uniformiteit in visie en werkwijze binnen handelingsplanmatig werken en IHP Flexibel aanpasbaar aan de verschillen binnen onze school Beantwoordend aan actuele wettelijke en inhoudelijke kwaliteitscriteria ( IHP als ondersteunend werkinstrument, niet als doel) Aangepast aan de specifieke noden van onze leerlingen Aangepast aan de specifieke werking van een ziekenhuisschool digitaal systeem (hiaten en valkuilen van Dokeos wegwerken) Eenvoudig (altijd en overal) te gebruiken en efficiënt (tijdbesparend) Veilig (beroepsgeheim) betaalbaar

IHP binnen Telraam  doorgaan naar site Telraam + tonen praktijkvoorbeeld Eduard Dupont

PRAKTIJKVOORBEELD De Leerexpert Ziekenhuisschool Antwerpen Pediatrie – psychiatrie – basisonderwijs – secundair onderwijs Uniformiteit in grote lijnen (theoretisch kader) Specifieke invullingen Enkele voorbeelden… 

Waarom BS? Rust Voorspelbaarheid Doelgerichte OBSERVATIE Investeren in RELATIE

Extra uitleg over de opdracht Wat kan je met deze opdracht observeren?

Doelen ifv observatie

Andere voorbeelden van opdrachten Mijn krachten Maak een Avatar Stel jezelf voor adhv een muziekstuk The room Monument Valley Stellingenspel … Interesses/voorkeuren leerlingen + observatiedoelen

VALKUILEN efficiënt Gedeelde visie Hulplijnen + ondersteuning Welk gevaarsborden zien jullie en wat houdt dit in? trap: stap voor stap, soms een stap terug om dan terug samen vooruit te kunnen gaan Communiceren Één lijn Efficiënt Hulp: extra nascholingen, ondersteuning op de werkvloer, feedback momenten… Gebaseerd op een gedeelde visie communiceren stapsgewijs duidelijk

AFSTEMMING OP DE SPECIFIEKE CONTEXT doelgroepen, organisatie… EVALUATIE AFSTEMMING OP DE SPECIFIEKE CONTEXT doelgroepen, organisatie… Zie A3