Nike Supply Chain Management Sita Cornelissen 02/12/2003
Supply Chain Management 1. Definitie SCM is een Engels begrip, in het Nederlands wordt dit betiteld als “het beheer van de bevoorradingsketen”. De bevoorradingsketen is een afgerond proces voor het aankopen, produceren en leveren van producten en diensten aan klanten. SCM oplossingen maken gebruik van netwerktechnologie om de verschillende deelnemers (leveranciers, fabrikanten, verdelers en detailhandelaars) van de bevoorradingsketen op elkaar af te stemmen en te komen tot een efficiënt SCM. Sita Cornelissen 02/12/2003
Supply Chain Management 2. Voordelen Er kunnen sneller nieuwe producten ontworpen worden door de tijd tussen de ontwikkeling en productie in te korten. De capaciteit om verandering te beheren verbetert. Onderbrekingen en vertragingen in de bevoorradingsketen worden onmiddellijk zichtbaar. De klantentevredenheid stijgt (on-line orderregistratie en behandeling). De productkwaliteit kan constant gehouden worden door een deel van het uitvoeringsproces uit te besteden. Sita Cornelissen 02/12/2003
3. Evolutie en SCM Fase 1: Functionele organisatie Supply Chain Management 3. Evolutie en SCM Fase 1: Functionele organisatie Fase 2: Geïntegreerde onderneming Fase 3: Geïntegreerde Supply Chain Fase 4: Virtueel netwerk Sita Cornelissen 02/12/2003
Fase 1: Functionele organisatie Supply Chain Management Fase 1: Functionele organisatie De organisatie is gericht op kostenefficiëntie, winstmaximalisatie en functionele specialisatie. Informatie wordt niet gedeeld en de besturing richt zich op de functionele afdelingen. Informatiestromen gaan maar in 1 richting. Er is géén geïntegreerde aanpak van planning en logistiek. Deze fase past in een stabiele markt en kostenleiderschap. Sita Cornelissen 02/12/2003
Fase 2: Geïntegreerde onderneming Supply Chain Management Fase 2: Geïntegreerde onderneming Niet de afdelingsbudgetten, maar de tevredenheid van de klanten, het succes in de markt en de totale integrale kosten van een product zijn belangrijk. Deze ondernemingen blijven veranderen en reorganiseren om zich steeds weer aan te passen aan de marktomstandigheden. Deze fase past in een dynamische markt. De onderneming kan snel inspelen op de eisen van de klant. Sita Cornelissen 02/12/2003
Fase 3: Geïntegreerde Supply Chain Supply Chain Management Fase 3: Geïntegreerde Supply Chain Partners in de supply chain stemmen hun activiteiten op elkaar af, zodat deze als een geïntegreerd geheel kunnen worden bestuurd en kunnen functioneren. Deze fase is nodig voor ondernemingen die in hoog competitieve markten werken en alleen nog succesvol kunnen zijn wanneer zij intensief samenwerken met hun leveranciers, klanten en/of logistieke dienstverleners. Sita Cornelissen 02/12/2003
Fase 4: Virtueel netwerk Supply Chain Management Fase 4: Virtueel netwerk Ondernemingen en partners werken in steeds wisselende supply chain configuraties, zo kan een partner ook een concurrent zijn. Steeds opnieuw worden de configuraties aangepast om zo snel mogelijk in te kunnen spelen op nieuwe marktkansen en marktleiderschap vast te houden. Sita Cornelissen 02/12/2003
4. Een succesvolle implementatie... Supply Chain Management 4. Een succesvolle implementatie... Je moet beschikken over een infrastructuur die kan meegroeien. Iedereen in de onderneming moet positief zijn over het feit dat er veranderingen gaan komen. Ook externe klanten moeten op de hoogte zijn van de veranderingen! Je moet een duidelijke kijk hebben op de bevoorradingsketen en hoe ze bijdraagt tot de globale bedrijfsdoelstellingen. Je moet over een betrouwbaar computernetwerk beschikken. Sita Cornelissen 02/12/2003
Supply Chain Management 5. Besluit Door SCM te automatiseren zal de onderneming in staat zijn essentiële informatie te leveren aan uw interne en externe klanten. SCM oplossingen helpen om veranderingen in vraag en aanbod te beheren, terwijl de kwaliteit gewaarborgd blijft en de kosten onder controle gehouden worden. Door gebruik te maken van SCM toepassingen in een netwerkomgeving kunt u uw project snel opstarten en gaandeweg functies toevoegen. Sita Cornelissen 02/12/2003
Supply Chain Management 6. Nike CSC SAP R/3 integreert de belangrijkste bedrijfsfuncties in 1 totaalpakket. Evolutie: - in 2000: implementatie in Canada - in 2001: implementatie in Amerika - in 2002 (9 december): implementatie in EMEA (Europa en het Midden Oosten) Sita Cornelissen 02/12/2003
7. Waarom doet Nike aan SCM Supply Chain Management 7. Waarom doet Nike aan SCM Om het juiste product, op de juiste plaats, op het juiste tijdstip te krijgen. Om dichter bij de markt betrokken te zijn en zo korter op de bal te kunnen spelen. Om de productie te verbeteren door efficiëntere beslissingen te nemen. Om kosten te besparen. Om winst te genereren. Sita Cornelissen 02/12/2003
8. De Nike Supply Chain (a) Supply Chain Management 8. De Nike Supply Chain (a) Stel een plan op van de verschillende producten voor 1 seizoen. (1) Start de geïntegreerde planning. (2) Ontwerp een plan zodat de klant op het juiste tijdstip, het juiste product kan ontvangen. (3) Zet de geïntegreerde planning voort. (4) Neem de bestelling van de klant op. (5) Zet de geïntegreerde planning voort. (6) Sita Cornelissen 02/12/2003
8. De Nike Supply Chain (b) Supply Chain Management 8. De Nike Supply Chain (b) Plaats de bestelling bij de fabriek. (7) Plaats de juiste producten bij de juiste bestelling. (8) Plan de verzending. (9) Verzend de producten. (10) Factureer en ontvang de betaling. (11) Sita Cornelissen 02/12/2003
Supply Chain Management Sita Cornelissen 02/12/2003