De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inspelen op innovaties

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inspelen op innovaties"— Transcript van de presentatie:

1 Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen

2 Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Hoofdstuk 2 Hoe weet je wat er speelt? Hoofdstuk 3 Innovaties in de retail en logistiek Hoofdstuk 4 Sta jij open voor innovaties?

3 Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen
Wat is innovatie? Innoveren is waarde toevoegen aan je product of dienst en daarin succesvol zijn. Het wordt pas een innovatie genoemd als het leidt tot (grote) verbetering van kwaliteit van leven.

4 Drie soorten innovaties
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Drie soorten innovaties

5 Technologische innovatie
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Technologische innovatie Technische kennis en hulpmiddelen worden gebruikt om producten en diensten te vernieuwen en verbeteren.

6 Maatschappelijke innovatie
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Maatschappelijke innovatie Bij maatschappelijke innovatie gaat het om nieuwe oplossingen voor maatschappelijke problemen.

7 Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen
Sociale innovatie Sociale innovatie betekent dat er geïnvesteerd wordt in de werknemers van het bedrijf, zodat zij met de innovaties leren omgaan en ook zelf innovatiever gaan denken en werken.

8 Geschiedenis van innovaties
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Geschiedenis van innovaties Het vroege begin van de mensheid: gereedschappen en hulpmiddelen ijzer ruilhandel Egyptenaren (± 3300 V.C. – 330 V.C.): de ploeg Klassieke oudheid (± 3000 V.C. – 500 N.C.): wegen, riolering en het bad ruilhandel werd handel waarin met geld werd betaald

9 Geschiedenis van innovaties
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Geschiedenis van innovaties Middeleeuwen (± 500 – 1500): verbetering van de ploeg buskruit boekdrukkunst Industriële revolutie (± 1750 – NU): stoommachine overgang van het handmatig maken van producten naar het produceren met machines productieprocessen sneller en efficiënter Moderne tijd (± 1800 – NU): toepassing elektriciteit telefoon, televisie, computer, internet mobiele data, virtual reality, robots

10 Nadelen innovaties Innovaties hebben ook negatieve kanten:
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Nadelen innovaties Innovaties hebben ook negatieve kanten: Banen verdwijnen doordat robots het werk van mensen overnemen De privacy is in gevaar Kunstmatige intelligentie kan risico’s opleveren (de mens voorbijstreven) Wees dus kritisch en stel jezelf de vraag hoe ver innovatie mag gaan.

11 Waarom innoveren in de retail en logistiek?
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Waarom innoveren in de retail en logistiek? Om je concurrentiepositie te behouden en te verbeteren Om je te onderscheiden van je directe concurrenten Om mee te kunnen komen in de snelle ontwikkelingen en de kortere levensduur van producten Om de arbeidsproductiviteit te verhogen (sociale innovatie)

12 Gevolgen van de innovaties in de retail en logistiek
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Gevolgen van de innovaties in de retail en logistiek Innovaties hebben gevolgen voor: Het product/de dienst: producten en diensten ontwikkelen razendsnel en bewegen mee met de behoefte van de klant De bedrijfsvoering: de klant staat centraal, er is diversiteit in medewerkers, openheid voor ideeën en een grotere mate van zelfsturing. De relatie met de consument: doordat de klant steeds meer betrokken wordt bij innovaties, blijft hij trouw aan het bedrijf.

13 Disruptieve innovatie
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Disruptieve innovatie Nieuwe, verrassende producten en diensten die de markt opschudden. Vaak afkomstig van onbekende, kleine, creatieve bedrijven die de markt veroveren ten koste van de gevestigde bedrijven. Vaak nieuwe, simpelere en goedkopere technologieën.

14 Klantgedreven innovatie (cocreatie)
Hoofdstuk 1 Innovaties door de jaren heen Klantgedreven innovatie (cocreatie) Klanten worden direct betrokken bij het ontwikkeltraject. Kans dat een nieuw product hierdoor een succes wordt, is veel groter.


Download ppt "Inspelen op innovaties"

Verwante presentaties


Ads door Google