1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
Onderwijsbeleidsplan
Iedereen gelijke kansen op school
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Personeelsvergadering
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
ruimtevaarder Wat zie je? Wat voel je? Wat denk je?
De waarde van Cultuureducatie of De avonturen van een econoom in Subsidieland.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Leren ondernemen en ondernemend leren
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Laure Van Hoecke – Mediawijs.be en LINC vzw
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Naar een lokaal cultuur(educatie)beleid
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
#EBJ16.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Progressief universalisme
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
voor Rotterdamse kinderen
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Onderwijsdoelen in het dko
Geïntegreerd breed onthaal
Team radicalisering in de kering Stad Gent
nieuwe leerplannen DKO
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Heb jij ballen voor scrummen?
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

1. Voorgeschiedenis ◦ Cultuur ◦ Jeugd ◦ Onderwijs 2. Gedeelde visie 3. Doelstellingen 4. Beleidsmatige verankering 5. Actieplan

 Cultuureducatie in het cultuurbeleid ◦ Vorming in en door cultuur ◦ Culturele competentie  participatie ◦ Sociale ontwikkeling, gemeenschapsvorming  Participatiesurvey 2009 ◦ CE in de vrije tijd ◦ CE in het onderwijs

 Cultuurforum 2020 ◦ 2010 atelier competentieverwerving & -waardering  Doorbraken cultureel leren  EVC & VTO-mogelijkheden  Netwerken, taakverdeling & afstemming  Intersectorale verbindingen ◦ 2011 sessie cultuureducatie  Voorstelling van een aantal netwerken  Nood aan netwerken  Aanbevelingen en aandachtspunten

 Veldtekening Cultuureducatie: ◦ Veelheid & diversiteit ◦ Noden en behoeften ◦ Aanbevelingen (17)  LT beleid, versnippering tegengaan, afstemming, instrumenten voor kwaliteit & evaluatie  Netwerking, samenwerking, overleg, expertise & informatie- uitwisseling, infrastructuur  Beroepsprofiel, VTO, statuut  Sector profileren, maatschappelijk belang duiden

 Wat vooraf ging: Smaakmakers : een eerste inventaris van maatregelen en spelers uit het cultuur- en jeugdbeleid VBbeleidstraject VJP: specifieke uitspraken rond jeugdcultuur én cultuureducatie Prioriteit jeugdcultuur binnen lokale JBplanning Veldtekening cultuureducatie Traject steunpunt Jeugd VBbeleidstraject vernieuwd decreet VJKB: nood aan afstemming tussen bestaande beleidskaders

 CU binnen Jeugdbeleid o Horizontale dimensie: bruggen leggen naar andere beleidsvelden (VJP, VAKA, een illustratie is deze conceptnota) o Verticale dimensie: vrijetijd van k&j – jeugdwerk – vernieuwde decreet VJKB: versterking rechtspositie voor cultuureducatieve verenigingen + expliciete ruimte voor CU – specifieke beleidsvertaling o Lokale dimensie: bepaling prioriteit jeugdcultuur bij de lokale Jbplannen – extra geld voor gemeentes/steden als ze inzetten op jeugdcultuur (bruggen bouwen)

 CU in beleidsdocumenten: BN Jeugd: 1 SD (van de 8) K&J culturele ruimte geven door meer kinderen en jongeren laten deelnemen aan het bestaande cultuureducatieve aanbod, door de relatie tussen cultuureducatie op school en buiten de school versterken VJP – januari 2011: 5 dlst - meer brede scholen, meer mediawijsheid, meer creativiteit bij jongeren vergroten, integreren van kunst & cultuur in dagelijkse leven van K&J, meer ruimte + ondersteuning voor jeugdcultuur  Specifieke invalshoek: cultuur als (kinder)recht, pleidooi trial & error, offensieve en participatieve kijk op k&j (mede-eigenaar), aandacht voor JC binnen cultuureducatieve

 Wat vooraf ging: ◦ Kwaliteit en contistentie, Anne Bamford ◦ Gedeeld, verbeeld, rapport van de commissie cultuur en onderwijs ◦ Verdieping en verbreding, rapport van de werkgroepen DKO ◦ Tot waar de beide zeeën samenkomen, verbeelding een sleutel tot intercultureel opvoeden, Marc Colpaert ◦ Eindrapport Brede School

 Kern van het onderwijsbeleid: o Persoonlijke en sociale ontwikkeling  Beleidsnota : ◦ Open, veelzijdige en sterke persoonlijkheden vormen ◦ Kansen geven aan elk talent ◦ Leerlingen voorbereiden op een succesvolle start op de arbeidsmarkt ◦ De leraar erkennen als sleutelfiguur ◦ De maatschappelijke verworvenheid van onderwijs met lokale, regionale en internationale netwerken versterken

 Cultuureducatie in het onderwijsbeleid: ◦ meer en beter cultuureducatie voor alle leerlingen uitwerken ◦ Het deeltijds kunstonderwijs (DKO) verdiepen en verbreden ◦ De hervorming van het secundair onderwijs op de sporen zetten ◦ Het hoger onderwijslandschap vorm geven en rationaliseren ◦ Participatie aan levenslang leren verhogen ◦ De digitale kloof wegwerken ◦ Nieuwe eindtermen ontwikkelen en implementeren ◦ Brede scholen realiseren

Elke vorm van intentionele educatie die een bewuste omgang met cultuur nastreeft in een bewust gehanteerd medium. Cultuureducatie is binnen onze visie gericht op persoonlijke en sociale ontwikkeling, op bewustwording en het verwerven van de competentie en bereidheid om aan cultuur deel te nemen en deel te hebben

 Ons vermogen tot zelfreflectie, ons inzicht in de eigen cultuur én die van anderen vergroten  Op zoek gaan naar de taal die het dichtst aansluit bij onze persoonlijkheid, en naar mogelijkheden om deze taal bewust te hanteren en ons er in uit te drukken  Onze competentie en bereidheid deel te hebben en te nemen aan cultuur vergroten  Doelgroep: kinderen en jongeren tot en met 18

 Meer en betere cultuureducatie voor iedereen  De culturele competenties van leerkrachten en cultuureducatieve professionals verkennen en versterken  Een brede leef- en leeromgeving creëren  Artistieke talenten maximale ontwikkelingskansen bieden

 Beleidsraad cultuur, jeugd en onderwijs  Ambtelijke verankering ACCE en CANON  installeren commissie voor afstemming regelgeving / ontwikkeling kwaliteitskader  Netwerking met diverse stakeholders (Vlaams en internationaal)

 meer en betere cultuureducatie voor iedereen - referentiekader voor onderwijs - beleidsinstrumentarium cultuur en jeugd - lezen en leesplezier - sensibilisering

 verkennen en versterken van competenties van leerkrachten en cultuureducatoren - expertisenetwerken cultuureducatie - actualisering van het beroepsprofiel leerkracht - VTO en EVC - beroepenstructuur en competentieprofiel

 Brede leef- en leeromgeving - brede school - infrastructuur - virtuele erfgoedexpert - jeugdculturele zones

 Ontwikkelingskansen voor toptalenten - hervorming DKO - individuele artistieke trajecten - masterclasses voor jonge talenten - beleidskader topcultuurscholen