De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

#EBJ16.

Verwante presentaties


Presentatie over: "#EBJ16."— Transcript van de presentatie:

1 #EBJ16

2 JES Antwerpen

3 JES -DNA Stedelijkheid Jongeren Laboratoriumfunctie Geïntegreerde werking Competenties Participatie

4 JES Antwerpen JACO De Branderij Borgerhout JACO 21N Deurne Noord
Vier locaties: JACO De Branderij Borgerhout JACO 21N Deurne Noord JC Rozemaai JC Luchtbal

5 Antwerpen – JES locaties 2000-2016
JC ROZEMAAI DEURNE JACO 21N JC LUCHTBAL BORGERHOUT JACO De Branderij

6 Aanpak JES : Geïntegreerd jeugdwerk
JES kiest voor een geïntegreerd jeugdwerk. We streven kruisbestuiving na tussen onze verschillende werkingen. Vandaag zijn dat: - Kadervorming - Stadsavontuur en Stadsverkenning - Vrijetijdswerking - Vindplaatsgericht jeugdwerk - Jeugdcultuur - ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding - EVC Elders verworven Competenties - Brede leer- en leefomgeving WIP WerkInfoPunt Cohousing-project minderjarige niet-begeleide vluchtelingen

7 JACO’s: Opstart Toenemende aandacht op Vlaams en Europees niveau voor Elders Verworven Competenties (OESO rapport 2009) Effectieve start in 2008 – na enkele proefprojecten zoals Wacker (project rond erkennen van competenties in jeugdwerk en onderwijs) Duidelijke beleidskeuze van het bestuur in 2007 – geloof in de kracht en het nut van jeugdwerk & sprekend plan rond jeugdwerkloosheid (“Antwerk”) Nood aan vernieuwend kadervormingsaanbod en voldoende kwalitatief geschoolde vrijwilligers

8 Centrum voor Jeugdwerk, Arbeid, Competenties en Onderwijs
JACO’s: what is in the name Centrum voor Jeugdwerk, Arbeid, Competenties en Onderwijs Een JACO is een laagdrempelig Jeugdcentrum dat een geïntegreerde werking biedt rond vrije tijd, Competenties (herkenning, ontwikkeling en erkenning) Arbeid en Onderwijs Deze drie pijlers worden sterk uitgebouwd en de wisselwerking tussen deze drie pijlers is het fundament van het JACO. Een JACO is een expliciete leeromgeving.

9 JACO’s: SCHEMATISCH VOORGESTELD
Jeugdwerk Kadervorming, jeugdcultuur, vrijwilligerswerk EVC Elders Verworven Competenties 3. werk 2. Competenties 1. Vrije tijd ACB Arbeids Competentie Begeleiding Vindplaatsgericht werken (informele en formele vindplaatsen) en netwerken.

10 EVC en ACB… What’s in a name?
E  eerder of elders V verworven C  competenties De EVC-medewerker ontmoet jongeren in hun vrije tijd: jeugdwerk, culturele activiteiten, sport, evenementen en fuiven, vrijwilligerswerk, … EVC-trajecten kunnen individueel of in groep plaatsvinden. A  Arbeids (gerelateerde) C  Competentie B  Begeleiding De arbeidscompetentiebegeleider ontmoet jongeren in de jongerencentra, op straten en pleintjes, in theehuizen, tijdens vrijetijdsactiviteiten, virtueel… De ACB-begeleiding is voornamelijk individueel, maar kan ook in groep (vb. voortrajecten, sollicitatietrainingen). De EVC en ACB –ers en de jeugdwerkers werken als hecht team samen binnen het JACO.

11 EVC en ACB EVC ACB Prioritaire doelgroep: Jongeren van 10 – 25 jaar
In kwetsbare situatie Vrijwilligerswerk als (eerste) werkervaring Jongeren van 16 – 25 jaar laaggeschoold werkloos/NEET Schoolse uitval Vindplaatsen: Vrijwilligerswerk Jeugdculturele activiteiten Jeugdwerk en sport Evenementen en fuiven informeel leren (kadervorming) Scholen Straten en pleinen Jeugdwerk Jeugdcultuur Sociale ontmoetingsplaatsen: theehuizen, voetbal,… virtueel Doelstellingen: Vrijwilligerswerk als eerste werkervaring Oriëntatie mbt vrijetijdsactiviteiten Bewustwording van competenties Competentieontwikkeling door vrije- tijdsactiviteiten kansenverhoging. leefwereldverbreding Schooloriëntatie Toeleiding naar VDAB toeleiding naar opleidingen Ondersteuning (administratie, …) Actieve hulp bij zoeken van werk Kansenverhoging Competentieontwikkeling Hoe? Empowerment Positief Actief Holistisch

12 Visie - uitgangspunten
Jongeren integraal benaderen (jeugdwerk, onderwijs en tewerkstelling) Toegankelijk jeugdwerk Impliciet leerproces in een informele leeromgeving expliciet maken Werken rond competenties op vrijwillige basis Competentiewerking = EMPOWERMENT Op individueel niveau Op collectief vlak Op sociaal – maatschappelijk niveau

13 JACO in de praktijk; De Branderij

14 We kiezen er resoluut voor om jongeren te benaderen vanuit hun weerbaarheid in plaats van hun kwetsbaarheid, en in deze context heeft vrijwilligerswerk een absolute meerwaarde.

15 Zonder hoop, geen engagement.


Download ppt "#EBJ16."

Verwante presentaties


Ads door Google