Cursus Handelingsgericht Werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom in groep.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
werken met zorg werk maken van zorg
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Cursus Handelingsgericht Werken Passend Onderwijs 15 april 2014 – 13 mei Annemarie de Jong – Annemieke Beemster De Westfriese Knoop.
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Basisschool De Driesprong
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Handelingsgericht werken
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
West – Fries Arrangeren
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Loopbaancompetenties
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Handelingsgericht werken
Doubleren.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Doubleren.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Cursus Handelingsgericht Werken Passend Onderwijs 15 april 2014 Annemarie de Jong – Annemieke Beemster De Westfriese Knoop

Welkom! 16 van de ± 80 directeuren aanwezig: 20%, da’s boven verwachting! 64% zei: “Ja” tegen HGA voor directeuren Ja, nuttig: 64% Nuttig, in het algemeen, maar niet voor mij: 32% Nuttig, voor mij: 32%

Wij hadden dus 8,5 directeur verwacht! Nuttig voor mij, maar geen tijd: 10,66 % Nuttig voor mij, wel tijd, maar geen prioriteit: 10, 66 % Nuttig voor mij, wel tijd en ook prioriteit: 10, 66% Wij hadden dus 8,5 directeur verwacht!

Doel van deze bijeenkomsten Achtergrondkennis van handelingsgericht werken en arrangeren Praktische toepassing daarvan op school Implementatie in de zorgstructuur en het team Een betere voorzitter van het zorgteam

Wat vinden de IB-ers belangrijk….. De stand van zaken Wat vinden de IB-ers belangrijk…..

Context en kader Handelingsgericht arrangeren is een logisch vervolg op handelingsgericht werken. Waarom handelingsgericht werken? Ontstaan

Handelings gericht werken Een methodiek die helpt Passend Onderwijs een plek te geven binnen de reguliere basisschool. die de kwaliteit van de extra ondersteuning voor kinderen kan verbeteren. die vraagt om een mindset hoe te kijken naar … en hoe om te gaan met …

HGW Jouw rol als directeur

Hoe benader jij situaties? Wat voor denker bent u? Hoe benader jij situaties?

Wat doet u als het regent?

Wat bedenkt u als het waait?

Wat voor denker bent u? Een vastdenker of een omdenker? Denkt u in problemen of in mogelijkheden? Denkt u in ja maar of in ja en?

HGW Jouw rol als directeur

HGW bouwt voort op … Doelgericht werken op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. Het team formuleert hiervoor doelen voor alle leerlingen, zowel lange als korte termijndoelen. Deze doelen worden in een cyclus van planmatig handelen geëvalueerd.

Kinderen met extra ondersteuningsbehoeften De onderwijsbehoeften en opvoedbehoeften van kinderen staan centraal. Hierbij wordt oplossingsgericht gekeken en gewerkt. Onderwijsbehoeften worden omgezet in onderwijsaanbod Uitgangspunten HGW

Systematiek en transparantie HGW / HGA werkt planmatig, waarvoor de methode standaard formulieren heeft ontwikkeld. Deze formulieren zijn hulpmiddelen om systematisch te werken en transparant te kunnen zijn. De formulieren verzorgen ook meteen de verslaglegging. Uitgangspunten HGW

Doelgericht werken Waar willen we naartoe, wat is ons doel en wat hebben we nodig om dat te bereiken? We verzamelen alleen die informatie, die relevant is voor de diagnostiek en advisering aan school en ouders. Van willen weten om te weten naar willen weten om te adviseren. Uitgangspunten HGW

Kind in relatie met de omgeving Afstemming en wisselwerking Het kind in deze groep Het kind bij deze leerkrachten Het kind op deze school Het kind bij deze ouders ……… Uitgangspunten HGW

Adaptief onderwijs Doelgericht en effectief omgaan met verschillen tussen leerlingen – is noodzaak. Pedagogische activititeiten, gericht op competentie, relatie en autonomie. Instructieactiviteiten Planmatig werken - cyclisch Uitgangspunten HGW

Samenwerken Leerkrachten, IB en ouders werken actief, zowel bij diagnostisering en advisering. Kind is zelf belangrijke samenwerkingspartner. Uitgangspunten HGW

De leerkracht aan het stuur IB-er bewaakt proces en rollen Leerkrachten bepalen haalbaarheid en ondersteuningsbehoeften.

Positieve kenmerken Positieve kenmerken van kinderen, leerkrachten, groep, school en ouders … is een kracht en biedt perspectief voor aanpak; bieden mogelijkheden en kansen; verbeteren het zelfbeeld.

Wat betekent dit voor jouw school? Wat betekent dit voor jouw rol als directeur? Uitgangspunten HGW

Uitgangspunten HGW

Wat leert onderzoek ons? Marzano (2007; 2009; 2011) Ambitieuze doelen en effectieve feedback zijn belangrijke kenmerken van effectief onderwijs Meest effectieve leerkrachten behandelen niet alle leerlingen hetzelfde, ze experimenteren bewust & doelgericht en evalueren hun aanpak systematisch

Plaats onderstaande interventies in volgorde van effectiviteit Klassenmanagement en planmatig werken Doubleren Directe feedback: informatief – positief bekrachtigend Evaluatie a.d.h.v. toetsgegevens Kwaliteit instructie verhogen/directe instructie model Het nieuwe leren (versus traditioneel leren) Klassen verkleinen Positieve leraar – leerling – relatie Ouders (in school) het ‘leren’ laten begeleiden Doelen samen met/door leerlingen stellen

Boven 0. 4 = zeer effectief, tussen 0. 0 en 0 Boven 0.4 = zeer effectief, tussen 0.0 en 0.4 = licht effectief; onder 0.0 = negatief effect (John Hattie, 2009; 2012) Interventie Effectiviteit 1. Directe gerichte feedback: informatief – positief bekrachtigend 1.13 2. Kwaliteit instructie verhogen/directe instructie 3. Evaluatie a.d.h.v. toetsgegevens 4. Klassenmanagement en planmatig werken 5. Positieve relatie leraar - leerling 1.00/0.82 0.90 0.80 0.72 6. Ouders (in school) het ‘leren’ laten begeleiden 0.55 7. Doelen samen met/door leerlingen stellen 0.52 8. Klassen kleiner maken 0.05 9. Het nieuwe leren (versus traditioneel leren) 0.01 10. Doubleren - 0.15

HGW betekent bruggen slaan

tussen... schoolpraktijk en wetenschap school en ouders school en jeugdzorg teamleden: doorgaande lijn Met als doel..