Coördinatiepunt Handicap VBB 17 oktober 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale Jeugdhulp in Oost-Vlaanderen
Advertisements

Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
Rechtstreeks Toegankelijke Hulpverlening Vzw Begeleid Wonen Leuven
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Inschrijven - stroomdiagram
Regionale prioriteitencommissie
Informatieronde voor partners buiten IJH
GEZINSHERENIGING met subsidiair beschermden
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
FLEXIBEL AANBOD MEERDERJARIGEN (FAM)
Zorgregie Opleiding Verwijzersplatform 28 april 2014 Evi Vangeneugden
Vooraankondiging van principes en afspraken in afwachting van de wettelijke regeling.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
Voorstelling VAPH sector Provincie Antwerpen
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Rechtstreeks Toegankelijk Hulpaanbod (RTH). Uitgangspunten RTH Perspectief 2020 Kritische succesfactor: voorhanden zijn van ruim aanbod van rechtstreeks.
Infosessie Ombudswerking 1.Wie zijn/ Wat doen ombudspersonen? 2.Aandachtspunten OER.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Infosessie contactpersoonschap 28/04/2014 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Sylvia Vande Broek OpMaat vzw: Bemiddeling en Trajectmatig.
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
GGZ-Vernieuwing Midden-West-Vlaanderen:
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Regionale Prioriteiten-Commissie Oost-Vlaanderen Tips en trics bij het indienen van een prioritair te bemiddelen dossier Regionale Prioriteitencommissie:
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
Eerste aanvraagEerste aanvraag: start periode 3 jaar In aanvraag 3 maand Interne zelfcontrole In aanvraag Initiële controle geslaagd Attest behaald In.
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
2014 EVALUATIES N+1.
Personeelsessie LOKO.
I. Dienstverleningsvormen voor volwassen
Subsidie individueel vervoer:
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Webapplicatie zorgregie 4 juni Organogram Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Organisatie.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Persoons- Volgende Financiering ? Wat betekent PVF voor de cliënten van Het GielsBos ? 1.
Ik sta nu op de wachtlijst Wat gebeurt er met mijn vraag in de Persoonsvolgende Financiering?
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Uitvoeringsrichtlijnen Zorgregie Informatiesessie december 2007 VAPH, cel zorgregie.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap – cel zorgregie1 Zorgregie Informatiesessie, februari 2009 VAPH, cel zorgregie.
Infosessies Zorgregie november 2011 Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1.
PVF en transitie naar PVF Liesbet Maes en Lien Van de Velde.
Persoonsvolgende Financiering
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
Dienst Ondersteuningsplan Vlaams-Brabant en Brussel vzw Zorgbemiddelingsvergadering
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Voorstelling werking Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Turnhout Kind in Nood Kempen Els Swolfs Coördinator VKT.
Zorgbemiddelingsvergadering
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Hoe komt ik aan een budget?
Persoonsvolgende financiering Objectivering door het MDT
Samenwonen met volwassen kinderen met beperking: woon- en zorgaspecten
Rechtstreeks toegankelijke hulp
17 &19/06/ Update PVF Zorgregie Hilde Verstricht.
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Inschrijven - stroomdiagram
Basisondersteunings- budget (BOB)
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Inleiding campusvoorrang
Onderzoek naar de procedure maatschappelijke noodzaak
Toeleiding en ondersteuningsplanning
Transcript van de presentatie:

Coördinatiepunt Handicap VBB 17 oktober 2014 RPC werking 17 oktober 2014 Workshop zorgbemiddelingsvergadering 17/10/2014

Organogram

Coördinatiepunt Handicap Coördinatiepunt Handicap VBB Coördinatiepunt Handicap Ondersteuning van contactpersonen Regionale Prioriteitencommissies (RPC) Zorgbemiddeling Workshop zorgbemiddelingsvergadering 17/10/2014

Ondersteuning Contactpersonen Coördinatiepunt Handicap VBB Ondersteuning Contactpersonen Informeren van contactpersonen Concrete vragen van contactpersonen beantwoorden Transfer van contactpersonen - via mail aan crz@vlaamsbrabant.be (duidelijk laten blijken dat er overleg was door communicatie toe te voegen of elkaar in cc te zetten) - interne transfers kunnen zelf gedaan worden via login voorziening - geen transfer indien geen zorgvragen meer Als er reeds ondersteuning geboden wordt door VAPH en de zorgvrager heeft nog openstaande zorgvragen dan best vanuit VAPH voorziening. Indien er meerdere voorzieningen betrokken zijn (bij meerdere zorgvragen), dan keuze bij de zorgvrager of de voorziening die dichtst gelegen is bij netwerk van de zorgvrager Workshop zorgbemiddelingsvergadering 17/10/2014

Regionale Prioriteitencommissies Twee commissies voor meerderjarigen en minderjarigen met een zorgvraag meerderjarigen RPC meerderjarigen ambulante zorgvormen en PAB vanaf 18 jaar RPC meerderjarigen tehuizen tehuis werkenden, tehuis niet-werkenden bezigheid en nursing Vergaderdata en indiendata beschikbaar op http://www.vlaamsbrabant.be/welzijn-gezondheid/handicap/regionale-prioriteitencommissie/index.jsp

Regionale Prioriteitencommissies De aanvraag gebeurt in de regionale prioriteitencommissie van de domicilieprovincie van de zorgvrager.   Hierop kan slechts een uitzondering gemaakt worden voor personen gedomicilieerd in de gevangenis of in een psychiatrische voorziening of gelijkaardig. Voor hen kan de aanvraag gebeuren bij de RPC van de provincie waar hun sociaal netwerk gelokaliseerd is. Voor personen met een domicilie, die niet in Vlaanderen of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelegen is, gebeurt de aanvraag in de voorkeurregio. Vragen minderjarigenzorg via ITP (intersectorale toegangspoort)

Regionale Prioriteitencommissies Opdrachten Toekennen status prioritair te bemiddelen zorgvragen Bindend advies over persoonsvolgende convenanten Tijdelijke convenant, Tijdelijke convenant na noodsituatie - 6 weken na goedkeuring middelen noodsituatie aan te vragen - checklist enkel aan te maken bij aangemelde of goedgekeurde status Langlopende convenant - enkel mogelijk na aanschrijven door coördinatiepunt handicap Bindend advies over toekennen middelen PAB Advies bij afwijkingen op de prioriteitenregels bij opname

Basisvoorwaarden aanvragen Is er een geldige toewijzing ? - A001 ingediend (is minimumvereiste om te bespreken) - PTB beslissing altijd onder voorbehoud van PEC ticket indien nog niet in orde - Voor PAB dient de budgethoogte bepaald door de commissie Opgelet: enkel aanmelden op plaatsen waarvoor PEC ticket geldig is.

Basisvoorwaarden aanvragen Ruimte in het quotum Statustoekenning bij meerdere zorgvragen Duur van de status Verhaalprocedure mogelijk

Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van volgende criteria, op basis van de geleverde informatie in de checklist, zo objectief mogelijk te oordelen:

Criterium kloof: Is er een kloof tussen de huidige ondersteuning en de noodzakelijke ondersteuning? Is de gevraagde oplossing een meerwaarde voor de persoon met een handicap en/of zijn netwerk tov de huidige situatie? Aandachtspunten in checklist: Omschrijf de huidige situatie zo concreet mogelijk. Geef duidelijk aan wat de meerwaarde is van de gevraagde oplossing. Vermijd vage beschrijvingen. Beschrijf een dag uit het leven van de zorgvrager (opstaan en hulp of geen hulp nodig,…..) Bv. Hoe verloopt een dag van de zorgvrager als hij geen ondersteuning heeft? Hoe verloopt een dag met ondersteuning?

Criterium onhoudbaarheid Is de situatie van de persoon met een handicap zodanig onhoudbaar dat er op kort termijn een oplossing noodzakelijk is? Aandachtspunten in checklist: Omschrijf zo concreet mogelijk wat de situatie zo onhoudbaar maakt. Indien er sprake is van gedragsproblemen, conflicten, agressie,…beschrijf je zo concreet mogelijk hoe dit gedrag tot uiting komt, de frequentie en de belasting op het netwerk of de zorgvrager.

Criterium draagkracht Is er al dan niet een netwerk waarop de zorgvrager een beroep kan doen? Aandachtspunten in checklist: Omschrijf duidelijk wie het netwerk is en hoe de zorgvrager en zijn netwerk zich tot elkaar verhouden. Leeftijd, frequentie tewerkstelling van het netwerk,...is nuttige info om een duidelijker beeld te bieden. Geef voldoende informatie over de zorgnood van de zorgvrager. Welke mogelijkheden/beperkingen heeft de zorgvrager? Wat kan hij zelf nog en wat moet het netwerk doen? Wat zijn de mogelijkheden/beperkingen van het netwerk om deze zorgen op te nemen? Is het netwerk tijdelijk belast? Bijvoorbeeld door ziekenhuisopname. Omschrijf bij gezondheidsproblemen van het netwerk welke invloed dit heeft. Wat kan het netwerk niet meer opnemen? Is dit tijdelijk van aard? Beschrijf duidelijk wie (iemand uit het netwerk of professioneel) en welke taken door de PAB zullen opgenomen worden.

Criterium bemiddelingstraject Welke zijn de bemiddelingspogingen die al gebeurd zijn? (aanmeldingen open plaatsen, bemiddeling binnen en buiten de VAPH-sector, tussenoplossingen, ...) Aandachtspunten in checklist: Wat kan de zorgvrager en zijn netwerk, op verschillende levensdomeinen, zelf nog opnemen? Wat wordt door reguliere diensten opgenomen, frequentie van deze hulp en wat gaat goed of waarom voldoet dit niet? Omschrijf duidelijk waarom er nog geen andere perspectieven werden bekeken.

Criterium integriteit Komt de geestelijke en/of lichamelijke integriteit van de persoon met een handicap in het gedrang? Dit kan zijn door de problematiek van de persoon zelf, maar ook door elementen (zoals agressie, misbruik, incest, ...) in het netwerk Aandachtspunten in checklist: Is er sprake van gedragsproblemen, conflicten, agressie, beschrijf concreet hoe dit gedrag zich uit. Hoe frequent dit voorkomt, de belasting op het netwerk of zorgvrager.

Criterium Ondersteuningsperspectief Ondersteuningsperspectief Wat zijn de kansen of vooruitzichten om ondersteuning te krijgen, zowel binnen als buiten de VAPH-sector? (bvb start ondersteuning door woonzorgcentrum over 2 maanden) Aandachtspunten in checklist: Welke kansen of vooruitzichten op ondersteuning zijn er?

Criterium instapbereidheid Zijn de zorgvrager en het netwerk instapbereidheid? Aandachtspunten in checklist: Omschrijf de motivatie, eventueel ook het proces dat nodig is voor de zorgvrager (vb handicap specifieke). Indien voorkeur voor een voorziening, motiveer duidelijk waarom.

Indien een dossier PTB opnieuw wordt ingediend. Er zijn geen wijzigingen en geen nieuwe elementen: Je kan de vorige checklist terug indienen en vermeld in vraag 15 dat de checklist ongewijzigd is en er geen nieuwe elementen zijn of een gewijzigde situatie en de checklist identiek is aan de vorige aanvraag. Er is een gewijzigde situatie en/of nieuwe elementen Je kan de vorige checklist indienen met volgende aandachtspunten. Vul in vraag 14 duidelijk in waarom het dossier opnieuw wordt ingediend. Vul in vraag 15 de elementen in die veranderd zijn ten opzichte van de vorige aanvraag Indien je de verdere vragen van de checklist invult geef je de nieuwe informatie weer in DRUKLETTERS. Je kan een volledig nieuwe checklist indienen en bij vraag 15 vermelden dat de checklist volledig nieuw is ingevuld. En beschrijf de gewijzigde en/of nieuwe elementen ook in deze vraag.

Varia RPC streeft ernaar om te beslissen op basis van de informatie die uit de checklisten komt. Telefonische bereikbaarheid blijft mogelijk. Eén week voorgaande van een RPC wordt een mail verzonden naar de CP. Beslissingen worden na de RPC door het coördinatiepunt handicap in de webapplicatie ingevoerd. Dit kan enkele dagen na een RPC zijn. Enkel de geweigerde dossiers ontvangen nog een extra mail van het coördinatiepunt handicap. Indien de zorgvrager en zijn contactpersoon meer informatie wensen over een geweigerd dossier, kan dit telefonisch gevraagd worden aan het coördinatiepunt handicap. Alle info vind je terug http://www.vlaamsbrabant.be/welzijn-gezondheid/handicap/regionale-prioriteitencommissie/index.jsp

crz@vlaamsbrabant.be of 016 26 73 08 Contactgegevens Algemene contactgegevens voor alle vragen rond zorgbemiddeling: crz@vlaamsbrabant.be of 016 26 73 08 Herlinde Vermaerke – 016 26 77 78 Sofie Raets – 016 26 73 75 Caroline Roosen – 016 26 77 82 Carolien Belmans – 016 26 73 93 www.vlaamsbrabant.be/handicap

Vragen?