Screenen van lokale regelgeving a.h.v. de dienstenimpacttoets

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
-van controle naar loslaten-
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
Ondersteuningsaanbod Meetbureau Overzicht aangeboden diensten
Public e-procurement beknopte schets.
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Opzegging van de uitvoeringsovereenkomst en verweesd verder
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoe betere handhaving en naleving bereiken?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Hoorzitting resoluties CVS 19 maart 2014 Commissie voor de Volksgezondheid, het Leefmilieu & de Maatschappelijke Hernieuwing.
Wetsvoorstel Vrijwilligerswerk/leefloon Werkgroep activering 4/7/11.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
De Patiëntenrichtlijn
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
1 De Europese Dienstenrichtlijn Samenwerking uniek(e) loket(ten) en lokale besturen EDRL - Studiedag V.V.S.G. 13 oktober 2008 Antwerpen.
Aanpak EDRL-Screening VVSG/ Antwerpen/ Gent
Onderbescherming en proactief handelen geduid
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Algemene inleiding Wabo
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrijheid van vestiging
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Overzicht verwacht wetgevend werk 2008: regelgeving ter voorlegging Raadgevend Comité (DG Controlebeleid)
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
NVAB Leidraad Verplichte Medische Keuringen September 2007 [datum]
Subsidiebeleid Barendrecht
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Mr. Dr. Alex Corrà GRENZEN VAN ‘MAATSCHAPPELIJK NUTTIGE’ TEGENPRESTATIES NISZ-studiemiddag, Universiteit Utrecht, januari Illustratie Deenfilm, alle.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Van beleid tot regelgeving
Digitale aangifte overlijden
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Screenen van lokale regelgeving a.h.v. de dienstenimpacttoets Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten Vlaamse Overheid – Dep. Economie en Ag. Binnenlands Bestuur Antwerpen, maandag 13 oktober 2008 Screenen van lokale regelgeving a.h.v. de dienstenimpacttoets Prof.dr. Lode Vereeck Universiteit Hasselt (lode.vereeck@uhasselt.be) 1

DIENSTENIMPACTTOETS Definitie en inhoud van DIT Toepassingsgebied voor lokale besturen Gevalstudie: kermisreglement 2

DIENSTENIMPACTTOETS Definitie en inhoud DIT = impact van regelgeving op dienstensector Structurele analyse in 9 stappen Vademecum: geen afdoende screening DIT = gespecialiseerde RIA Reguleringsimpactanalyse: Vlaamse + Europese overheid Enkel impact op dienstensector (niet: overheid, burgers) Kwantitatief EDRL-toets van noodzakelijkheid, geschiktheid en evenredigheid (en niet-discriminatie)

DIENSTENIMPACTTOETS 1. Definitie en inhoud: 9 stappen Scope: juridisch en inhoudelijk Aanleiding: maatschappelijk probleem (noodzakelijkheid) Doelstelling: beleidsdoelen (noodzakelijkheid) Opties: reguleringsinstrumenten (geschiktheid) Effecten: kosten van de opties (evenredigheid) Uitvoering: toetsing adm. vereenvoudiging + handhaving Consultatie Samenvatting: Europese Commissie Contactinformatie: DIT-opsteller(s) 4

DIENSTENIMPACTTOETS 2. Toepassingsgebied voor lokale besturen Regelgeving die overblijft na pre-screening Inzoverre er juridische vrijheidsgraden zijn Proportioneel met belang van de regelgeving → Relatief beperkt toepassingsgebied Nu: instrument voor afdoende motivering EDRL Toekomst: instrument voor betere regelgeving 5

DIT KERMISREGLEMENT 3.1. Scope Wet van 25 juni 1993 (4 juli 2005, 20 juli 2006) KB van 24 september 2006 Modelreglement VVSG → Prescreening: EDRL van toepassing 6

DIT KERMISREGLEMENT 3.1. Scope: machtiging en toekenning EOL’s Voorwaarden: Nationaliteitseis (elke verblijfsgemachtigde persoon) Risico-analyse Wettelijke bepalingen (o.a. attest bedrijfsbeheer) → Niet principieel strijdig met EDRL (niet-discriminatoir, transparant, toegankelijk, …) → Maar wel toetsing (noodzakelijk, evenredig) 7

DIT KERMISREGLEMENT 3.1. Scope: machtiging en toekenning 3.1.2. Toekenning standplaats Abonnement: automatische verlenging na 5 jaar (KB art 12) → Strijdig met EDRL art 12, lid 2 (geen automatische verlenging) Voorwaarden: Aantrekkelijkheid van de attractie (KB art 15, lid 3d) → Strijdig met EDRL art 14, lid 5 (geen economisch criterium) Andere voorwaarden: niet strijdig Weigeringsvoorwaarden: Openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid: niet strijdig Bescherming van bestaande handel (Wet art 9, lid 4) → Strijdig met EDRL art 14, lid 5 → Strijdig met EDRL 8

DIT KERMISREGLEMENT 3.2. Aanleiding Inleiding Koninklijk Besluit: “Concurrentie pretparken” “Heraanleg dorpspleinen” (minder standplaatsen) “Onzekerheid” → Rol van overheid: wegnemen van ondernemersrisico? “Oneerlijke concurrentie” → Vage formulering: strijdig met EDRL art 10 9

DIT KERMISREGLEMENT 3.2. Aanleiding Risico-analyse Onzekerheid foorreizigers: inherent ondernemerschap? Oneerlijke concurrentie: te vaag, dus strijdig met EDRL Openbare orde en veiligheid: aanvaardbare dwingende reden van algemeen beleid → rechtvaardigingsgrond reglementering 10

DIT KERMISREGLEMENT 3.3. Doelstelling Inleiding Koninklijk Besluit: → Niet aan de orde → Inconsistent (abonnement) → Noodzakelijk → Strijdig met EDRL 3.3. Doelstelling Inleiding Koninklijk Besluit: “Stabiliteit en zekerheid” “Hernieuwing van de kermis” “Transparante, objectieve procedure” “Bescherming consumenten” “Bescherming bestaande handelaars” Is regelgeving noodzakelijk voor doelstellingen? 11

DIT KERMISREGLEMENT 3.3. Conclusie noodzakelijkheidstoets Gerechtvaardigde doelen: Hernieuwing van de kermis Transparante, objectieve procedure Bescherming consumenten Machtiging: Noodzakelijk voor bescherming consument Toekenning: Noodzakelijkheid abonnement: niet bewezen Noodzakelijkheid verlenging abonnement: strijdig met EDRL 12

DIT KERMISREGLEMENT 3.4. Opties 1 2 3 4 5 6 Toegang tot beroep Toekenning standplaats Machtiging Abonnement met automatische verlenging 1 Abonnement zonder automatische verlenging 2 Openbaar opbod 3 Vereisten met ex-post controle 4 5 Aansprakelijkheid 6 13

DIT KERMISREGLEMENT 3.4. Opties Toegang tot beroep Toekenning standplaats Geschiktheid Machtiging Abonnement met automatische verlenging Nuloptie (strijdig met EDRL, vergelijkings-basis) 1 Abonnement zonder automatische verlenging Nuloptie zonder automatische verlenging 2 Openbaar opbod Geschikt voor doelstellingen 3 Vereisten met ex-post controle Verplicht te onderzoeken optie (cfr. EDRL art 9) 4 Wijziging van beide onderdelen, mogelijk lage effectiviteit 5 Aansprakelijkheid Ineffectief omwille van omvang van potentiële schade (bvb. overlijden) 6 14

DIT KERMISREGLEMENT 3.4. Conclusie geschiktheidstoets Optie 0: Vergelijkingsbasis Strijdig met EDRL Opties 1, 2 en 3: Geschikt (effectief) voor bereiken van doelstellingen Toetsing van evenredigheid (stap 5) 15

DIT KERMISREGLEMENT 3.5. Effecten (enkel van geschikte opties) * Marktbelemmering Doelgroep Kostensoort Optie 1/0 Optie 2/0 Optie 3/0 Overheid Beheerskosten + +++ Handhavingskosten = Besluitvormingskosten p.m. Foorreizigers Administratieve lasten Efficiëntieverlies* - --- 16

DIT KERMISREGLEMENT 3.5. Conclusie evenredigheidstoets Optie 1: Beperkte hogere administratieve lasten Herstel concurrentie (5 jaar) Optie 2: Hogere administratieve lasten (jaarlijks) Herstel concurrentie (jaarlijks) Optie 3: Hogere handhavingskosten (bij controles) 17

DIT KERMISREGLEMENT 3.6. Uitvoering Toetsing van administratieve vereenvoudiging Uniek loket: link naar EOL’s? Maximale inperking van termijnen? Maximaal gebruik van elektronische procedures? Toetsing van handhaving: Tafel van 11 Noodzakelijkheid Kennis van de wet en mate van acceptatie Normgetrouwheid van de doelgroep en sociale controle Evenredigheid Aantal controles en kans op controle Aantal sancties en zwaarte van sanctie 18

DIT KERMISREGLEMENT 3.7. Consultatie = gedetailleerde beschrijving van informatie-zoekstrategie (bronnen, data, raadpleging belangengroepen en/of experts) FOD Economie VVSG 19

DIT KERMISREGLEMENT 3.8. Samenvatting Scope: Noodzakelijkheid: Machtiging: OK Toewijzing: Automatische verlenging abonnement: strijdig EDRL art 12, lid 2 Toewijzing “aantrekkelijkheid v.d. attractie”: strijdig EDRL art 14, lid 5 Weigering “bescherming bestaande handel”: strijdig EDRL art 14, lid 5 Noodzakelijkheid: Machtiging: OK (dwingende redenen van algemeen belang) Toewijzing: niet bewezen (meer onderzoek nodig) Evenredigheid: Optie 1 (machtiging met abonnement zonder automatische verlenging): laagste reguleringskosten met herstel concurrentie 20

DIT KERMISREGLEMENT 3.9. Contactinformatie Prof.dr. L. Vereeck Universiteit Hasselt Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen Agoralaan – Gebouw D B-3590 Diepenbeek Tel: +32/11/26.87.90 Email: lode.vereeck@uhasselt.be 21

DIENSTENIMPACTTOETS Samenvatting: DIT (RIA) is nuttig om goede regelgeving te maken DIT is nodig om bestaande regelgeving m.b.t. dienstensector te motiveren in kader van EDRL DIT zal een beperkt aantal toepassingen kennen voor lokale besturen 22

Screenen van lokale regelgeving a.h.v. de dienstenimpacttoets Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten Vlaamse Overheid – Dep. Economie en Ag. Binnenlands Bestuur Antwerpen, maandag 13 oktober 2008 Screenen van lokale regelgeving a.h.v. de dienstenimpacttoets Prof.dr. Lode Vereeck Universiteit Hasselt (lode.vereeck@uhasselt.be) 23

Vraag- en antwoordsessie Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten Vlaamse Overheid – Dep. Economie en Ag. Binnenlands Bestuur Antwerpen, maandag 13 oktober 2008 Workshop 1: Vraag- en antwoordsessie 24