De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digitale aangifte overlijden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digitale aangifte overlijden"— Transcript van de presentatie:

1 Digitale aangifte overlijden

2 Aanleiding Aantal crematoria 9 (12) Aantal gemeenten 308
Aantal dienstenleveranciers burgerzaken 4

3 Aanleiding

4 Kengetallen Gemiddeld 49 % ziekenhuis 22% rust/verpleeghuis 26 % thuis
3% elders 94 % sterft een natuurlijke dood

5 Historiek 2011 Fedict Analyse en opzet
2014 Corve Vlaanderen doet een aanzet 2014 VNOC/Pontes stakeholders overleg 2015 V-ICT-OR / VNOC/ Vlavabbs starten WG 2016 AIV stapt mee in voor MAGDA en analyse 2016 VO geeft geen budget voor realisatie 2016 eHealth stapt mee in, doorbraak 2017 V-ICT-OR/Pontes samen met Funebra/VARU Juni Pilot start

6 Piloten Lier Bonheiden Roeselare Antwerpen Brasschaat Aalter

7 Partners V-ICT-OR Informatie Vlaanderen
VNOC (Verenigd Netwerk van Openbare Crematoria) FedICT Gemeenten Vlavabbs Uitvaartondernemingen: Funebra (nationaal) Uitvaartunie Vlaanderen (Vlaams) Agentschap Zorg & Gezondheid FOD Economie – AD Statistieken eHealth Dienst Administratieve Vereenvoudiging Agentschap Binnenlands Bestuur

8 Een complex administratief proces
Beëdigde arts Naasten Arts Uitvaartondernemer Gemeente van overlijden Gemeente van woonst Crematoria

9 Digitalisering & Procesvereenvoudiging
Doelstelling: Efficiënt en effectief proces Maximale digitalisering Papier vermijden Verhoogde beschikbaarheid van gemeentelijke dienstverlening Wegwerken van onnodige administratieve lasten bij zowel de uitvaartondernemer als de lokale besturen Snellere aflevering van documenten Tijdswinst Een generiek en gebruiksvriendelijk systeem Maximale digitale afname

10 Digitalisering & Procesvereenvoudiging
Aanpak: Co-creatie: publiek-private samenwerking User-centric: capteren van gebruikersinzichten- en behoeften

11 Juridische knelpunten
Voor digitalisering: Handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand op het verlof tot crematie, Complex overlijdensattest Om bepaalde persoonsgegevens digitaal door te sturen zijn bijkomende machtigingen nodig Ondertekening akte van overlijden door de aangever Voor procesvereenvoudiging: Opvraging laatste wilsbeschikking Bijkomend medisch attest bij aanvraag tot toestemming voor crematie

12 Juridische knelpunten
Federale regelgeving Vlaamse regelgeving Koninklijk Besluit 17/6/1999 Burgerlijk wetboek Decreet 16/1/2004

13 Een nieuw proces Arts E-Health Naasten Gemeente van begraven
Gemeente van overlijden Gemeente van woonst Uitvaartondernemer Crematoria Beëdigde arts

14 Stappenplan Voorjaar 2017 Fase 1 Applicatie uitvaartondernemers wordt gebouwd Webinterface voor lokale besturen en crematoria Juni Fase 1b Piloot Najaar 2017 Fase 2 Automatisch inlezen/versturen uit burgerzaken applic. Sept Fase 3 Concessie module en koppeling begraafplaatsenadmi Sept Fase 4 Aansluiting statistieken Agentschap Zorg en FOD Econ Najaar 2017 Fase 5 Voorbereiding aansluiting e-Health op RR Fase 6a Arts via eHealth aangifte doen Jan Fase 6b Arts “verplicht” via eHealth – “stroken vervallen”

15 Vraag & antwoord Johan Van der Waal (V-ICT-OR)


Download ppt "Digitale aangifte overlijden"

Verwante presentaties


Ads door Google