Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom in groep.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Samen met ouders aan het werk!
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het onderwijs op de speciale basisschool
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Handelingsgericht werken
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Basisschool ‘t Heuvelke
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ontwikkelingsperspectief
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
en het leerlingvolgsysteem
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
OGP 6 Verschillen. DOELEN ▪ De student maakt voor zichzelf zichtbaar wat hij al weet over het rekenonderwijs en de speciale aandacht voor de leerbehoeften.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom.
Het zorgcontinuüm.
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes

Afstemming en 1-zorgroute Een onderwijs en begeleidings-route met als doel het realiseren van onderwijs dat zoveel mogelijk is afgestemd op de onderwijs-behoefte van alle kinderen.

Zeven uitgangspunten: Onderwijsbehoeften: wat heeft dit kind nodig? Begeleidingsbehoeften: wat heeft deze leerkracht nodig? Handelingsgericht / Doelgericht Samenwerking Interactionistisch: dit kind, met deze leerkracht in deze groep en met deze ouders Positieve factoren Systematisch en transparant

Handelingsgericht werken op groepsniveau Fase 1 waarnemen / Fase 2 begrijpen Didactisch groepsoverzicht (vakspecialist) Pedagogisch groepsoverzicht (mentor) Fase 3 plannen Didactisch groepsplan (vakspecialist) Pedagogisch groepsplan (mentor) Groepsbespreking op bouwniveau Fase 4 realiseren

Didactisch groepsoverzicht

Stimulerende factoren Het kind Gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling Werkhouding Taakgedrag Motivatie Betrokkenheid Cognitieve ontwikkeling Leerontwikkeling Creatieve, muzikale en beeldende ontwikkeling Zintuiglijke en lichamelijke ontwikkeling De leerkracht De leeromgeving, de groep De leefomgeving Ouders, gezin, vrije tijd

Belemmerende factoren Het kind Gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling Werkhouding Taakgedrag Motivatie Betrokkenheid Cognitieve ontwikkeling Leerontwikkeling Creatieve, muzikale en beeldende ontwikkeling Zintuiglijke en lichamelijke ontwikkeling De leerkracht De leeromgeving, de groep De leefomgeving Ouders, gezin, vrije tijd

Onderwijsbehoeften Dit kind heeft instructie nodig: waarbij de leraar voordoet en hardop denkt die vooral auditief is die verkort is, waarna het kind zelfstandig verder kan Dit kind heeft opdrachten nodig: die overzichtelijk zijn door een sobere lay-out waarbij hij alleen de antwoorden in hoeft te vullen die op of net boven zijn niveau liggen zodat hij voldoende uitdaging krijgt Dit kind heeft activiteiten nodig: die aansluiten bij zijn belangstelling voor de natuur die opgedeeld zijn in kleinere deelactiviteiten Dit kind heeft feedback nodig: Dit kind heeft groepsgenoten nodig Dit kind heeft een leraar nodig:

Didactisch groepsplan

Pedagogisch groepsoverzicht

Pedagogisch groepsplan

Handelingsgericht werken op individueel niveau Gericht op de individuele leerling, met als doel het beantwoorden van de hulpvraag van de leerkracht.