Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Afstemming en 1-zorgroute Een onderwijs en begeleidings-route met als doel het realiseren van onderwijs dat zoveel mogelijk is afgestemd op de onderwijs-behoefte van alle kinderen.
Zeven uitgangspunten: Onderwijsbehoeften: wat heeft dit kind nodig? Begeleidingsbehoeften: wat heeft deze leerkracht nodig? Handelingsgericht / Doelgericht Samenwerking Interactionistisch: dit kind, met deze leerkracht in deze groep en met deze ouders Positieve factoren Systematisch en transparant
Handelingsgericht werken op groepsniveau Fase 1 waarnemen / Fase 2 begrijpen Didactisch groepsoverzicht (vakspecialist) Pedagogisch groepsoverzicht (mentor) Fase 3 plannen Didactisch groepsplan (vakspecialist) Pedagogisch groepsplan (mentor) Groepsbespreking op bouwniveau Fase 4 realiseren
Didactisch groepsoverzicht
Stimulerende factoren Het kind Gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling Werkhouding Taakgedrag Motivatie Betrokkenheid Cognitieve ontwikkeling Leerontwikkeling Creatieve, muzikale en beeldende ontwikkeling Zintuiglijke en lichamelijke ontwikkeling De leerkracht De leeromgeving, de groep De leefomgeving Ouders, gezin, vrije tijd
Belemmerende factoren Het kind Gedrag, sociaal-emotionele ontwikkeling Werkhouding Taakgedrag Motivatie Betrokkenheid Cognitieve ontwikkeling Leerontwikkeling Creatieve, muzikale en beeldende ontwikkeling Zintuiglijke en lichamelijke ontwikkeling De leerkracht De leeromgeving, de groep De leefomgeving Ouders, gezin, vrije tijd
Onderwijsbehoeften Dit kind heeft instructie nodig: waarbij de leraar voordoet en hardop denkt die vooral auditief is die verkort is, waarna het kind zelfstandig verder kan Dit kind heeft opdrachten nodig: die overzichtelijk zijn door een sobere lay-out waarbij hij alleen de antwoorden in hoeft te vullen die op of net boven zijn niveau liggen zodat hij voldoende uitdaging krijgt Dit kind heeft activiteiten nodig: die aansluiten bij zijn belangstelling voor de natuur die opgedeeld zijn in kleinere deelactiviteiten Dit kind heeft feedback nodig: Dit kind heeft groepsgenoten nodig Dit kind heeft een leraar nodig:
Didactisch groepsplan
Pedagogisch groepsoverzicht
Pedagogisch groepsplan
Handelingsgericht werken op individueel niveau Gericht op de individuele leerling, met als doel het beantwoorden van de hulpvraag van de leerkracht.