De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pedagogische theorieën bijeenkomst 1

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pedagogische theorieën bijeenkomst 1"— Transcript van de presentatie:

1 Pedagogische theorieën bijeenkomst 1 schpa@hr.nl

2 Wat gaan we doen?  Hernieuwde kennismaking  Doornemen van de modulehandleiding, toetsing en de opdrachten  Inhoud bijeenkomst 1  Lagerhuis  Werkcollege  afsluiten

3 Hernieuwde kennismaking  Wat boeit jullie?  Hoe goed kennen jullie elkaar?  Wat maakt deze oefening leuk. Hoe word je betrokken?  Trek de lijn naar deze module!

4 actueel  Het vroege leren  Pedagogische uitgangspunten  Pedagogische theorieën  Visies  Rol van ADer

5 modulehandleiding  Doornemen van de modulehandleiding  Literatuur  Toetsing  Opdrachten  Afspraken  Opbouw van de module  Opbouw van de lessen

6 Hoofdstuk 1 verschoolsing  Verschoolsing in onderwijs en opvang jonge kinderen  Rol ouders en inspectie  Leerlingvolgsysteem  VVE  Teveel accent op cognitief leren?  http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/85751- leertheorieen-behaviourisme-modeling-en-cognitief-leren.html http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/85751- leertheorieen-behaviourisme-modeling-en-cognitief-leren.html  Belangstelling en belevingswereld?  Veel aandacht voor doelen en leerlijnen risico op weinig aandacht voor spontaan spelen en vragen van kinderen.  Kritiek op vroege formele leren.

7 VVE en achterstanden  Piramide, Kaleidoscoop, Startblokken, Ko totaal, Speelplezier, Sporen, Ben ik in Beeld.  Programmagerichte benadering  Ontwikkelingsgerichte benadering  Open benadering (Sporen)  Belang van uitdagende leeromgeving

8 Debat programma gericht onderwijs  Belang programma structuur en didactische vaardigheden PEMer/ leerkracht  Mogelijkheden blijven zien voor spel  Aansluiting op ontwikkeling en beleving op dat moment  Betekenisvolle context  Vervroegen in plaats van ontwikkelen  Individuele verschillen

9 Toetsing van jonge kinderen  Oordeel over wat je niet kan ipv wat je wel kan  Eigenheid van kinderen  Wat is de norm?  Belang van normale ontwikkelingsvariaties  Waarde van fantasiespel

10 Dolgedraaid. Mogen peuters en kleuters nog kleuteren?  Kleine groepen; individuele aandacht  Kennis vroegkinderlijke ontwikkeling  Ontwikkelingsgericht  Belang sociaal emotioneel welbevinden  Belang sociaal, creatief en fantasiespel  Belang van een goede begeleiding en omgeving!  Opdoen van ervaringen  Betekenisvolle spelervaringen

11 Lagerhuis  Baby`s en peuters hebben meer aan begrijpende pedagogisch medewerker dan aan een programma.  Klas in twee groepen. Voor en tegenstanders.  We gaan in discussie!

12 werkcollege  Vorm groepjes van 4.  Elk groepje kiest een VVE programma en gaat op zoek naar: programmagericht/ ontwikkelingsgericht, welke pedagogen kom je tegen, welke visies enz.  Leg de inhoud van bijeenkomst 1 van pedagogische theorieën op het VVE programma wat je als groep onderzoekt.  Volgende week presenteert elke groep kort hun bevindingen.

13 afsluiten  Nog vragen?  Volgende week korte presentaties  Site bezoeken van het pedagogenplatform  http://www.pedagogenplatform.nl/ http://www.pedagogenplatform.nl/  Lezen hoofdstuk 2 kijken en luisteren  https://www.youtube.com/watch?v=yo9jWUZfcqs https://www.youtube.com/watch?v=yo9jWUZfcqs


Download ppt "Pedagogische theorieën bijeenkomst 1"

Verwante presentaties


Ads door Google