Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg dichter bij school IB-directie dag aangevuld met experts SWV de Streek.
Advertisements

Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
16 oktober 2013 Informatiebijeenkomst Passend Onderwijs
Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Ondersteuningstoewijzing
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Handelingsgericht Arrangeren
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
Welkom.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Welkom Multidisciplinair zorgteam op school Pilot HG MZT
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Passend Onderwijs Zorg in en om de school
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Startbijeenkomst Pilot september 2012
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Handelingsgericht werken
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Scholingsbijeenkomst Hilversum
23 september 2014.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Filmpje over handelingsgericht werken
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Studiemorgen 5 september 2019 Ondersteuningsroute en OST
Transcript van de presentatie:

Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel: Handelingsrepertoire van de leerkracht vergroten door de externe deskundigheid via het multidisciplinaire zorgteam in te brengen in de HGW-cyclus klas leerkracht leerling ouders WSNS 30-01 & 30-03

Uitgangspunten handelingsgericht werken (HGW) Onderwijs- en opvoedbehoeften van kinderen staan centraal Afstemming en wisselwerking tussen kind, onderwijs en opvoeding: deze leerling in deze groep, bij deze leerkracht, in deze school, van deze ouders Leerkracht en ouders doen ertoe Positieve aspecten van kind, onderwijs en opvoeding zijn cruciaal Constructieve samenwerking tussen alle betrokkenen: binnen de school, bovenschools en in samenwerking tussen onderwijs en zorg Doelgericht werken en systematisch evalueren Systematisch en transparant: het is een ieder duidelijk wie wat doet, waarom, wanneer en hoe WSNS 30-01 & 30-03

Cyclus handelingsgericht werken Voor alle leerlingen : groepsplan groepsbespreking groepsobservatie Voor individuele leerlingen die extra begeleiding nodig hebben: leerlingenbespreking zo nodig daarna …………. WSNS 30-01 & 30-03 WSNS 30-01 & 30-03

Binnenschools Pilot HG MZT OPP HGW- cyclus op groepsniveau Groepsbespreking + Groepsobservatie 1. GO bijstellen Evalueren 2a. Doelen komende periode 2b. Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben waarnemen 6. Uitvoeren groepsplan Leerlingbespreking (leerkracht, IB, RT) Leerlingen realiseren 5. Opstellen groepsplan Ouders Leerkracht begrijpen OPP Multidisciplinair zorgteam op school; leerkracht, IB, RT, ouders en 1 of meer deskundigen uit de ‘pool’ 4. Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs- behoeften 3. Benoemen van hun onderwijsbehoeften Casemanager plannen Loketgroep Pilot Bovenschoolse “pool”: AB-ers (SBO en SO), schoolpsychologen/ orthopedagogen (WSNS en Eduniek), (school) maatschappelijk werk, jeugdartsen +jeugdverpleegkundigen en procesregie CJG en hulpverleners uit BJZ, MEE/VTO, JGGZ, RBL, Sherpa, OC Trompendaal, Vangnet Jeugd, Versa, Zandbergen 4 23-04-2012 Voorlopers Pilotstartbijeenkomst

Handelingsgericht indiceren (HGI) toewijzen van een onderwijs-zorg-arrangement Op maat Leerling-afhankelijk Leerkracht-afhankelijk Flexibel Gevarieerd WSNS 30-01 & 30-03

Groeidocument Pilot Multidisciplinair Zorgteam op school WSNS HET GOOI Groeidocument Pilot Multidisciplinair Zorgteam op school Dossiernummer: Casemanager vanuit de pool: Aanmelding leerling voor bespreking in het zorgteam (MZT) School en ouders …… Vul ook ……. Tijdens het MZT-overleg ……. Daarna …… Na akkoord …… WSNS 30-01 & 30-03

Projectplan Pilot 2011-2012 Deel 1 Werkwijze: werkbaar ? haalbaar ? Documenten meer op maat Financieel: kosten ? ivm budgetfinanciering vergelijking met huidige situatie Witte vlekken (voorzieningen) in de regio ? Verbinden met onderwijsprofielen van de scholen Input voor mogelijke begroting nieuwe SWV basiszorg – breedtezorg – dieptezorg geld volgt kind? geld naar school ? Evaluatieformulier Tijdschrijven Monitoren !!! (CED Groep / Infinite) WSNS 30-01 & 30-03

Stand van zaken Pilot MZT op School Start 13 september 2011 t/m heden Aantal dossiers: 65 = 2% van alle (3391 leerl. 10 scholen) Acties na eerste MZT op school: ° Collegiale Consultatie/ Preventieve Ambulante Begeleiding/ Ambulante Begeleiding REC’s ° Dyslexie/ dyscalculie (dossier)onderzoek ° Handelingsgerichte diagnostiek en advies ° Logopedische screening ° Leerplicht ° Hulpverlening Jeugdzorg ° Toeleiding tot SBO en SO ° Inzet OZA door ass. 2x2uur/week in klas WSNS 30-01 & 30-03

Deelnemers uit “bovenschoolse pool”: ° Zandbergen ° OC Trompendaal ° Jeugdarts ° Versa schoolmaatschappelijk werk ° Ambulant begeleider SO ° Ambulant begeleider WSNS ° Orthopedagoog/ psycholoog ° Vangnet Jeugd WSNS 30-01 & 30-03

Projectplan Pilot 2012-2013 Deel 2 Uitbreiden naar 20 scholen Uitbreiden van deskundigen uit onderwijs en jeugdzorg Inzet procesregie van CJG’s Jeugdzorginzet vanuit 2 provincies?! Aanscherpen van de beoogde opbrengsten Mogelijkheid aanmelding voor een MZT vanuit de jeugdzorg Positie van het ZAT Verbinden met onderwijsprofielen van de scholen WSNS 30-01 & 30-03

Binnenschools Pilot HG MZT HGW- cyclus op groepsniveau Leerling- Groepsbespreking + Groepsobservatie 1. GO bijstellen Evalueren 2a. Doelen komende periode 2b. Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben waarnemen 6. Uitvoeren groepsplan Leerling- bespreking vanuit Jeugdzorg Leerlingen realiseren 5. Opstellen groepsplan Ouders Leerkracht begrijpen OPP Multidisciplinair zorgteam op school; leerkracht, IB, RT, ouders en 1 of meer deskundigen uit de ‘pool’ 4. Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs- behoeften 3. Benoemen van hun onderwijsbehoeften Casemanager plannen Loketgroep Pilot Bovenschoolse pool: AB-ers (SBO en SO), schoolpsychologen/ orthopedagogen (WSNS en Eduniek), (school) maatschappelijk werk, jeugdartsen +jeugdverpleegkundigen en procesregie CJG en hulpverleners uit CJG, BJZ, MEE/VTO, JGGZ, OC Trompendaal, RBL, Sherpa, Vangnet Jeugd, Versa, Zandbergen 11 11

Monitoring en evaluatie Op maat voor leerling, ouders, leerkracht (OZA) Criteria, procedure Organisatie, tempo, transparantie Afstemming en samenwerking Vergroting expertise leerkracht Kosten HGI Kosten externen (pool) Vragen school en ouders (en leerling) aan loket MZT op School Betrokken functionaris(sen) uit “pool” Tijdschrijven op de onderscheiden onderdelen Evaluatie tevredenheid, resultaten, werkwijze Evaluatie doelstellingen en vragen pilot Vergelijking kosten huidige situatie en pilot WSNS 30-01 & 30-03