BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende LKn –Verbetering van onderwijs aan KDn –School wordt plaats waar álle betrokkenen kunnen leren Directeuren: spilfunctie
BELANG VOOR SCHOLEN (2) Bestuur –Realiseren van een IPB (Integraal Personeels Beleidsplan) voor aanstaande, beginnende, zittende LKn én onderwijsondersteuners –Werving personeel: vormen en volgen van studenten –Meer invloed op inhoud opleiding –Continue dynamiek in scholen
BELANG VOOR SCHOLEN (3) Valkuilen/ knelpunten –LKn moeten openheid tot ‘samen leren’ hebben –Tijd/geld voor begeleiding/ scholing –Hoe kom je van ‘extra taak’ tot ‘uitdaging voor leren’? –Slechte studenten werken remmend i.p.v. stimulerend
WAT MOETEN WE VASTHOUDEN/ UITBOUWEN? Formeren van opleidingsteams? Aansluiten bij kleinschalige schoolontwikkeling? Meerdere studenten op één school? Instrumenten voor begeleiding (Kijkwijzer/ OCM)? gehanteerd door coaches, cos, pabo-docent én student? Studietaken van de opleiding naar de praktijk? Werken met POP en portfolio? Assessments in de praktijk (pabo 1)?
KENMERKEN OPLEIDINGSSCHOOL (scholing) kwalitatief geschoolde coaches kleinschalige schoolontwikkeling opleidingsteams meerdere studenten op één school school bepaalt mede opleidingstraject gezamenlijke visie op leren: vraaggestuurd, competentiegericht, leren in en vanuit de praktijk bereid te werken met POP, portfolio, assessment opleiden ingebed in schoolontwikkelingsplan en ipb