BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.
Opleidingsinfrastructuur
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
presentatie sectorplan justitiescholen
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Deze Workshop wordt verzorgd door het
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Passend onderwijs? Als passend onderwijs om nieuwe oplossingen vraagt voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen… … dan heeft Plannex.
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Met Minder Meer en Beter
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
De Wever Zorg Innovatie Centra
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende LKn –Verbetering van onderwijs aan KDn –School wordt plaats waar álle betrokkenen kunnen leren Directeuren: spilfunctie

BELANG VOOR SCHOLEN (2) Bestuur –Realiseren van een IPB (Integraal Personeels Beleidsplan) voor aanstaande, beginnende, zittende LKn én onderwijsondersteuners –Werving personeel: vormen en volgen van studenten –Meer invloed op inhoud opleiding –Continue dynamiek in scholen

BELANG VOOR SCHOLEN (3) Valkuilen/ knelpunten –LKn moeten openheid tot ‘samen leren’ hebben –Tijd/geld voor begeleiding/ scholing –Hoe kom je van ‘extra taak’ tot ‘uitdaging voor leren’? –Slechte studenten werken remmend i.p.v. stimulerend

WAT MOETEN WE VASTHOUDEN/ UITBOUWEN?  Formeren van opleidingsteams?  Aansluiten bij kleinschalige schoolontwikkeling?  Meerdere studenten op één school?  Instrumenten voor begeleiding (Kijkwijzer/ OCM)? gehanteerd door coaches, cos, pabo-docent én student?  Studietaken van de opleiding naar de praktijk?  Werken met POP en portfolio?  Assessments in de praktijk (pabo 1)?

KENMERKEN OPLEIDINGSSCHOOL  (scholing) kwalitatief geschoolde coaches  kleinschalige schoolontwikkeling  opleidingsteams  meerdere studenten op één school  school bepaalt mede opleidingstraject  gezamenlijke visie op leren: vraaggestuurd, competentiegericht, leren in en vanuit de praktijk  bereid te werken met POP, portfolio, assessment  opleiden ingebed in schoolontwikkelingsplan en ipb