De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Wever Zorg Innovatie Centra

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Wever Zorg Innovatie Centra"— Transcript van de presentatie:

1 De Wever Zorg Innovatie Centra

2 Wat is een ZIC? “Een ZIC is een krachtige leeromgeving waarin studenten en medewerkers in samenwerking met elkaar het doel nastreven de zorg voor ouderen naar een nog hoger peil te tillen.” (Niessen, Cox, 2011) Door voortdurend aan de eigen en andermans ontwikkeling te werken ontstaat er een omgeving die uitnodigt de zorg steeds weer verder te verbeteren.

3 Aanleidingen voor een ZIC
Verwacht personeelstekort Aantrekkingskracht voor (hogeropgeleide) beroepskrachten Tekort aan (kwalitatief goede) stageplaatsen in de regio Bevorderen van integratie theorie en praktijk / Evidenced Based Practice (EBP) Wens om structureel innovaties en onderzoek in te bedden in de praktijk Ontwikkelingsmogelijkheden en tevredenheid medewerkers

4 Kerntaken van een ZIC Kwalitatief hoogwaardige persoonsgerichte zorg en behandeling Leren en opleiden: Leven lang leren en een goed leerklimaat Zorginnovatie (ontwikkeling en onderzoek) Met als doel: “Het leveren van hoogwaardige cliëntgerichte ouderenzorg, via een continu en cyclisch proces van werken, leren, onderzoek en innoveren.” PD is een systematische werkwijze, die gebaseerd is op 9 uitgangspunten, met als doel een persoonsgerichte cultuur te ontwikkelen die gebaseerd is op verschillende bronnen van kennis (evidence). Dit proces wordt ondersteund door facilitators die individuen en teams oprecht betrekken bij deze ontwikkeling en daarbij een beroep doen op persoonlijke kwaliteiten, creativiteit en professionele kennis en vaardigheden van zoveel mogelijk betrokkenen. Door dit gezamenlijk leerproces verandert en verbetert de praktijkvoering van individuen en teams waardoor dit een positief effect heeft voor alle betrokkenen. De 9 principes zijn: Persoonsgericht en meerdere bronnen van kennis Microniveau ondersteund door het meso- en macroniveau Leren waar gewerkt wordt Ontwikkelen en toepassen van kennis Creativiteit gecombineerd met cognitie Betrekken van belanghebbenden Passende methoden Facilitering Betrokkenheid van belanghebbenden in de evaluatie

5 Kenmerken van een ZIC Groot aantal studenten: multidisciplinair + verschillende kwalificatieniveaus Iedereen is werkbegeleider Realistische beroeps- en leersituaties Integratie theorie en praktijk Aanwezigheid docenten in de praktijk Het verschil tussen de werkprocesbegeleider en de werkbegeleider vertellen

6 ZIC in de praktijk Onderwijs in de praktijk Intervisie Projecten
E-learning Klinisch redeneren Leerdoelen bespreking Training on the job op de werkvloer Dag evaluatie

7 Zorginnovatie op een ZIC
Medewerkers en studenten zijn continu bezig met de vraag: “Waarom doen we de dingen zoals we ze doen?” Meewerken aan onderzoek Bijvoorbeeld onderzoek naar de presentie theorie Promotie onderzoek: Miranda Snoeren, werken = leren Henk Gloudemans, kritisch denken en self efficacy Samenwerking met: Tranzo Commissie Wetenschap en Onderzoek de Wever Expertise Centrum Gezondheidszorg en Technologie (EGT) Lectoraat Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid Meting effecten ZIC Er is veel onderzoek gedaan naar het leerklimaat op de ZIC’s van De Wever, onder andere door systematische evaluaties met studenten en medewerkers en door promotieonderzoek vanuit het lectoraat. Er is behoefte aan meer informatie over de effecten van het ZIC. Daarom is in samenwerking met de Wever en Fontys, lectoraat persoongerichte en evidence based praktijkvoering in zorg en welzijn een onderzoeksopzet in ontwikkeling naar de (positieve) effecten van het ZIC op kwaliteit van zorg, een effectieve werkplekcultuur, medewerkerstevredenheid en cliënttevredenheid. Over de uitkomsten zullen publicaties volgen, zodat de resultaten gedeeld worden. Promotieonderzoek Henk Gloudemans, kritisch denken en self efficacy. Wij hebben als ZIC meegedaan met het onderdeel het effect van krachtige leeromgevingen op de ontwikkeling van self efficacy. Er wordt op de ZIC’s meer ruimte gecreëerd voor leermogelijkheden. Het ZIC heeft een positief effect op de self efficacy van de studenten. Promotieonderzoek Miranda Snoeren, werken = leren. Het onderzoek heeft plaats gevonden tussen 2007 en 2013 op de ZIC’s van De Wever. We hebben dit gedaan aan de hand van actie onderzoek door het verbeteren van praktijksituaties en het stimuleren van leren op de werkplek. Proefschriften zijn in te zien. Tranzo, promotieonderzoek Jolande van Loon als science practitioner

8 Neem uw vragen mee naar de speeddate…


Download ppt "De Wever Zorg Innovatie Centra"

Verwante presentaties


Ads door Google