Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Advertisements

Taakherschikking in de huisartsenpraktijk
Epilepsie Vereniging Nederland EVN 2011 en verder Praat en denk mee via Presentatie visiedocument.
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Ervaringen in samenwerking
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Financieringsscenario’s
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Communicatie door de muren heen
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Veranderingen in rol Familieraden
Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Drie jaar praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten Ervaringen van Vilans.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Wijkgericht werken: zorg en welzijn verbinden
eCompetence Framework (e-CF)
Van ZO naar ZOrg. ZonMw programmadag 2011 “Integrale zorg voor chronisch zieken; het spel en de knikkers” Jaap Seidell, VU en VUmc Info: 15 minuten.
Model Zorgstandaarden CONCEPT
BIJEENKOMST CONTACTPERSONEN NAH ZUIDOOST BRABANT 25 NOVEMBER 2008 CVA-KETEN EN NAH-NETWERK: DOOR VERBINDING STERKER! JOKE DRIESSEN EN DOMINIQUE DEN.
Keurmerk voor CF-centra; Het perspectief van de patiënt Workshop Symposium CF-Centrale 30 november 2012 Jacquelien Noordhoek MA MSc Dr. Vincent Gulmans.
Visie op zorg Yvonne van Kemenade.
Beleidskader in bullets In de bijlagen van het beleidskader worden voorbeelden gegeven van uitwerkingen van de thema’s. Dit overzicht is samengesteld.
Diseasemanagement in de praktijk
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
JBZ Palliatief Advies Team
Ontwikkelingen in de Basis GGZ
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
Palliatieve zorg op de kaart
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Goede nazorg is voorzorg!
Integrale Oncologische Zorgpaden
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Cliënt- en Familieperspectief
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
Werkplaats Aandoeningspecifieke kwaliteitscriteria
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Patiëntveiligheid en medische fouten
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Landelijk programma Huiselijk Geweld en de Politietaak
Wiro Gruisen, manager Regioregie
Een vloeiende GGZ.
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Palliatieve zorg thuis
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Huisartsenzorg & integrale zorg
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Welkom bij Maastricht University.
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Coördinatoren bijeenkomst 22 mei 2014 Kennisnetwerk CVA Nederland “Kwaliteit is wat ons bindt”
Zorg voor Zorg Een integrale benadering dicht bij huis 1 Eric Koster
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
Zorgbelang Noord-Holland Studiedag RCO de Hoofdzaak 17 januari 2013 Zorginkoop GGZ Kansen voor cliënten.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Nazorg in de Zorgstandaard Kanker Wat verwachten we van de huisarts? Anemone Bögels 6 juni 2013.
Visie op oncologische zorg V
Fysiotherapie in de Palliatieve Zorg
De rol van de huisarts in de oncologische nazorg
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
Transcript van de presentatie:

Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg Anemone Bögels, directeur NFK Veilige en kwalitatieve oncologische zorg 3 november 2009

Zorg voor mensen met kanker 4 op de 10 mannen, 3 op de 10 vrouwen Zaak van leven of dood: 40.000 mensen overlijden jaarlijks Forse toename mensen met kanker: 366.000 in 2000 tot circa 692.000 in 2015 Sterk specialistische zorg Medisch model overheerst: focus op diagnostiek en behandeling en medische uitkomsten Als je overleeft moet je verder niet zeuren Financiering door Fonds PGO

Kanker meer en meer chronische aandoening 50% mensen overleeft, vaak met chronische klachten Vermoeidheid, pijn, lymfoedeem, perspectiefverlies Kwaliteit van leven 40% ‘overlevers’ vergelijkbaar met chronisch zieken (NIVEL) 40% meer werkuitval bij kanker dan bij andere chronisch zieken

Integrale ketenzorg 1. Proces patiënt centraal (tijdige) diagnostiek palliatieve zorg screening behandeling (na)zorg reïntegratie 2. Patiënt coproducent en consument van zorg

Patiënten- organisaties Kwaliteits- criteria Patiënten- organisaties CQ- index Keurmerk Visitatie? Richtlijnen/ zorgstandaard Evaluatie Proces patiënt (tijdige) diagnostiek behandeling (na)zorg reïntegratie palliatieve zorg Verbeterprojecten Borging Patientenorganisaties als motor/aanjager in de kwaliteitscyclus Kwaliteitscriteria: linksom en rechtsom, bij richtlijnontwikkeling met behandelaars en bij opstellen inkoopcriteria met verzekeraars. Aanbieders: bij richtlijnen meer behandelaars, bij zorginkoop meer instellingen. Evaluatie en transparantie: kunnen alle partijen hun voordeel mee doen: Patient bij het maken van een keuze, aanbieders voor het inzetten van verbetertrajecten, verzekeraars bij het inkopen van kwaliteitszorg. Verzekeraars Aanbieders Inkoop- criteria Zorginkoop

Initiatieven NFK Kwaliteitscriteria voor keten (basisset en ziektespecifieke sets) ‘Onderhandelen’ met professionals: ‘richtlijn’ patiëntenperspectief in richtlijnen, expertpool (verkenning) zorgstandaard: gedeeld kwaliteitskader organisatie zorg, gericht op verbeteren uitkomsten, zelfmanagement, interactie patiënt en hulpverlener ‘Keurmerken’ (bloedkankers, darmkanker) Onderhandelen met verzekeraars: inkoopcriteria, convenant/intentieverklaringen verbetertrajecten Onderhandelen met instellingen: Verbetertrajecten met RET’s Actieve toetsing en keuzeondersteunende info CQ-index kankerzorg: norm door PO ‘Keurmerken’ organisatorische kwaliteit: norm door PO en behandelaars Toekomst: PRHO Onderhandelen met instellingen: Borging verbetertrajecten Uitbreiding naar andere settings: keten Uitbreiding naar andere Menzis/Agis regio’s Uitbreiding naar andere aandoeningen Uitbreiding naar andere verzekeraars

Kwaliteitscriteria ketenzorg bij kanker vanuit patiëntperspectief Bevorderen gezond leven Kwaliteit van leven centraal Korte doorlooptijden: ketenintegratie Transparant en vergelijkbaar aanbod Patiënt volledig geïnformeerd tbv shared decision making Voor de behandeling bespreken: voedingstoestand en conditie, mogelijke gevolgen behandeling, kinderwens, intimiteit en sexualiteit Screening nazorg Op maat ondersteuning bij zelfmanagement Ondersteuning re-integratie Attenderen meerwaarde patiëntenorganisatie Een hoofdaannemer aanspreekbaar op kwaliteit keten Een aanspreekpunt voor patiënt Functionerend multidisciplinair team Effectieve communicatie ieders verantwoordelijkheid (dossier) Patiënt als ervaringsdeskundige: partnership

Patiëntparticipatie bij basisvisitatie Meerwaarde pp in visitatie? wat gebeurt er als patiënten deelnemen Hoe pp bij basisvisitatie vorm te geven? CQ index voorafgaand aan visitatie, aanvullend op elektronische zelfevaluatie Expertpool ervaringskundigen NFK, ter versterking van Inzet cliëntenraad/gebruikerspanel Pilot in 2011