Schoolveiligheid in Nederland ir. Sjoerd Boersma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Rotterdamse aanpak alcohol & sport
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Senegal Senegal.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Voorstellen.
Arbeidsrisico’s in de zorg
In samenwerking met 13 maart 2014.
Veiligheid van verloskundigen
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Welkom 1.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Het Management Informatie Portaal
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
PIJ onderzoeksprogrammering
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Leer- werkplaats MPG aanpak
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Aangifte 20 maart 2014 Platform Veiligheid MBO Rian Hoekstra.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
Heterdaadsessie Haags Gemeentearchief 8 oktober 2013 Actualiteitsmonitoring.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Informatievoorziening en VSV:
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Best practice Doel: voorlichting team
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Landelijk programma Huiselijk Geweld en de Politietaak
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Kinderen en hun sociale talenten
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Cultuurprofieldoelen;
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
Huisstijl voor de Remonstrantse Broederschap Stand van zaken in het proces van heroriëntatie en vernieuwing; presentatie resultaten enquête onder de remonstrantse.
Sociale Veiligheid in het MBO
Peter Draaisma Hielke Praamstra
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Werken met de Friese meldcode
Jur Verbeek Riet van Loon 25 juni Wat verstaan we onder woonoverlast? verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast pesterijen ongepast.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Monitors rond Criminaliteit en Rechtshandhaving Presentatie voor het Directeuren Overleg Bestuur, 1 april door Jaap de Waard 1 april 2014.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Grip op veiligheid en risico’s op de werkplek en het voorkomen van verzuim Hoe zorg ik voor een goed beleid om (financiële) risico’s van veiligheid zoveel.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Transcript van de presentatie:

Schoolveiligheid in Nederland ir. Sjoerd Boersma

Wat is: DSP-groep en IRIS Schoolveiligheid? DSP-groep: onderzoeks- en adviesbureau van 70 mensen in Amsterdam en Rotterdam IRIS Schoolveiligheid (DSP7) : de tak die zich sinds 10 jaar puur met Schoolveiligheid bezig houdt Sjoerd Boersma: Ontwikkelaar van methodieken en software voor schoolveiligheid en onderzoeker naar veiligheid in scholen

Onderzoek, advies en software: VRIS Veilig Rond en In School

Incidenten die de media én de politiek haalden: December 1999, ROC de Leijgraaf, schietincident, 5 gewonden Januari 2004, Terra College, schietincident, 1 dode Oktober 2007, Tec Amsterdam, technisch college, steekpartij,1 dode

Wat is veiligheid? “Het probleem met veiligheid is dat het goed gaat, totdat het fout gaat. En dan is het meestal te laat.” Yusuf Altuntas, directeur ISBO in de IRIS nieuwsbrief, juni 2011

Hoeveel incidenten komen er voor? - 5 % 10 15 20 25 30 35 % 12 jaar 17-18 30 jaar bron: dhr. B. Berghuis, Ministerie van Justitie

En hoeveel is hiervan bekend? Regulier basisonderwijs, Incidenten mbt leerlingen Monitor Sociale Veiligheid in het onderwijs 2007, drs. Eelco van Aarsen en drs. Rob Hoffius i.o.v. OCW directeur leerkracht ouders leerling fysiek geweld 1 % 18 % 17 % 32 % pesten 0,9 % n.a. 22 % bedreiging 0,4 % 5 % 10 % 20 % vernieling 10,8 % 9 % 16 % wapenbezit 0,2 % discriminatie 14,2 % 7 % ong. betast 0,1 % 1,1 % 2 %

Samenwerking vanaf de jaren 90 School, Gemeente, Justitie, Politie en Jeugdzorg hebben veelal schoolveiligheidsconvenanten gesloten De samenwerking, m.n. tussen de politie en de school, komt praktisch niet tot stand

Verschil in definiëring én taakopvatting: wat is een incident: Opzettelijk agressief of antisociaal handelen dat door schoolregels of wetgeving verboden is. (wetboek van strafrecht: delicten) Alles wat een persoon hindert bij zijn/haar functioneren op school. (didactiek) Een correctie op onjuist gedrag, om het goede gedrag aan te leren. (pedagogiek)

En praktisch: Van een verstuikte enkel tot een kogelbrief wat is een incident: Van een verstuikte enkel tot een kogelbrief Van een scheefliggende tegel geblokkeerde nooduitgang

Veiligheidsonderzoek voornamelijk vanuit derden: Overheid Onderwijs-raden Onderwijs-adviesbureau’s Verschillende methodieken Verschillende terminologie Gegevens komen voor de scholen te laat én zijn niet vergelijkbaar

Instrumenten ter ondersteuning van veiligheidsbeleid Incidentenregistratie sociale veiligheid Schouwregistratie fysieke veiligheid Enquête/Monitor aard, omvang, beleving

Het landelijke wetsvoorstel: Verplichte registratie OCW (per September 2012) gericht op: fysiek geweld dat letsel tot gevolg heeft fysiek geweld waarbij wapens gebruikt zijn wapenbezit (onderscheiden naar vuur-, steek- en overige wapens) seksueel misbruik en seksuele intimidatie (waaronder loverboys) grove pesterijen discriminatie (ondermeer naar ras, geslacht en homodiscriminatie) bedreigingen vernieling of diefstal van goederen drugs (onderscheiden naar bezit, gebruik en verkoop)

Incidentenregistratie verengt de discussie het wordt vooral gezien als extra administratieve belasting (“ten behoeve van de overheid…”) incidentregistratie is een praktische start maar enquêtes en schouwregistratie kunnen dat ook zijn Het doel moet duidelijk blijven, vanuit het schoolbelang: - veilige school - goed schoolklimaat - goed pedagogisch klimaat

“Wat is het probleem?” Goed veiligheidsbeleid in onderwijs is relatief nieuw Veiligheidskennis is aanwezig in het onderwijs, maar gefragmenteerd Er zijn nauwelijks referenties, best practices Veiligheids-inzicht en -overzicht: - ligt hoofdzakelijk buiten het onderwijs - bij verschillende organisaties - is niet op elkaar afgestemd - informatie komt te laat - is te globaal voor concreet, locaal beleid

Uitgangspunt: “veiligheidsregie in eigen hand” “Samenwerking vereist … en de school is de initiatiefnemer” De aanwezig veiligheidskennis verzamelen en ordenen Actuele kennis inzetten om beleidsinformatie te genereren Veiligheid als structureel onderdeel van de schoolorganisatie

een veiliger school ten behoeve van de school op maat van de school met focus op: een veiliger school ten behoeve van de school op maat van de school

Veilig Rond en In School (VRIS): 8 stappen Samenwerking vormgeven Veiligheidsanalyse Plan van aanpak Accorderen van het plan van aanpak Uitvoering plan van aanpak (jaar 1 en 2) Evaluatie en nieuwe analyse (jaar 3) Plan van aanpak vernieuwen Nieuwe cyclus

Ondersteund door: Laagdrempelige, geïntegreerde software

Met middelen, advies en normen: VRIS Veilig Rond en In School www.VRIS.info

Veiligheid(-sbeleid) is …. een organisatorische opgave gedeelde normen en waarden cultuur en organisatie feiten en gevoelens laagdrempelige technische ondersteuning de school moet centraal staan samenwerken

Hartelijk dank voor uw aandacht! www.IRISschoolveiligheid.nl s.boersma@IRISschoolveiligheid.nl

IbO Nieuws, April 2011 Eelco van der Kruk Adjunct directeur De Goudse Waarden

Meten en analyseren: IRIS

Schouwregistratie

Archief

Statistiek

Dashboard