De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie."— Transcript van de presentatie:

1 Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie

2 Projectgroepen

3 Landelijk meetmoment en registratie PLAN 6 Doel: Het opzetten van een pilot met als doel te onderzoeken of een jaarlijks landelijk meetmoment zwemvaardigheid onder basisschoolleerlingen wenselijk is. –Indien gewenst: wat is de beste aanpak? –Is centrale registratie van de geconstateerde zwemvaardigheid wenselijk? –Is deze registratie te koppelen aan reeds bestaande methodieken of systemen? Doel complementair: –Motorische ontwikkeling en vaardigheid –Mee kunnen en mogen doen aan activiteiten –Ondersteuning op maat –Vroegsignalering

4 Aanleiding Onvoldoende inzicht in de zwemvaardigheid van kinderen bij het verlaten van de basisschool Niet in staat te onderbouwen welk effect zwemvaardigheid heeft op het welbevinden van kinderen Centrale registratie van motorische ontwikkeling vindt nog niet plaats

5 Projectgroep Is samengesteld naar aanleiding van kick-off oktober 2007 –WAT willen we weten? –Van WIE? –HOE gaan we meten? Constatering –Onvoldoende inzicht in wat bekend is bij verschillende partijen

6 Werkgroep Uitgangspunt werkgroep: –Zwemvaardig = in bezit van Zwem ABC Lijst opgesteld van partijen met relevante informatie Inventarisatie bij partijen Laten leiden door vijf vragen

7 Vijf vragen (1) Wie heeft diploma’s A, B en of C, op welke leeftijd en langs welke weg verkregen? Wie heeft die diploma’s niet en waarom niet? –Landelijk vrij veel informatie wordt verzameld (NPZ-SCP) –Landelijke trends in alle facetten van zwemvaardigheid –Waar verschillen naar inkomen en etniciteit –Lokaal feitelijk en globaal –GGD stellen vragen over zwemvaardigheid

8 Vijf vragen (2) Welke rollen spelen aanbodsfactoren als schoolzwemmen en vangnetregelingen in de mate en het tempo waarin kinderen zwemvaardig zijn geworden? –Onderzoek SCP bevat onbenutte mogelijkheden –Nagaan verschillen gemeenten met c.q. zonder schoolzwemmen –Idem vangnetgemeenten –Koppeling kenmerken ouders, buurt en wijk –Effectieve groepsgrootte

9 Vijf vragen (3) Wat is de rol van zwemlesvragers? Hoe kijken zij aan tegen de noodzaak en de wenselijkheid om Zwem ABC te halen en hoe ervaren en beleven zij de zwemlessen? –Weinig tot niets bekend –Geen onderzoek naar beleving –Doorgaan voor Zwem-B en –C –Plan 5

10 Vijf vragen (4) Hoe wordt in het veld aangekeken tegen het belang van zwemvaardigheid? –Weinig tot niets bekend –Zorgwekkend diplomabezit leidt bij enkele gemeenten tot actie –Niet breed gedragen

11 Vijf vragen (5) Hoe frequent wordt gezwommen na het behalen van diploma’s? –Zwemvaardigheid dient op peil te blijven –SCP verschaft redelijk basismateriaal –Haakt in op frequentie –Niet op hoe gezwommen wordt (fanatiek, serieus, relatie zwemvaardigheidsverleden)

12 De volgende zaken worden uitgewerkt GGD’s stimuleren meer te doen met thema zwemvaardigheid Ontwikkeling lokaal instrument meting beleving en verbeterpunten Ontwikkeling instrument om draagvlak gemeenten, scholen, BSO’s te meten, zowel lokaal als nationaal Analyse van SCP en NPZ gegevens aangaande meerwaarde schoolzwemmen en vangnetregelingen Landelijk onderzoek naar zwemgedrag van kinderen en volwassenen

13 Dank voor uw aandacht


Download ppt "Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie."

Verwante presentaties


Ads door Google