Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Herontwerp PDG-opleiding
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Presentatie 28 september 2006
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Opleidingsinfrastructuur
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
EHvA model opleiden in de school
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Introductie workshop 1.
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leren van lerarenopleiders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Het opleidingsprofiel:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Stagecoördinatie op De Rank
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
1 Enquête ROWF Hoofddoel: In grote lijnen zicht krijgen op het landschap van het Opleiden in de School in de ROWF. Afgeleid doel: Basis vormen voor het.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Beleid en inbedding Velon conferentie 2008 Velon Werkgroep Opleiden in de School

Modellen van de Onderwijsraad Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Modellen van de Onderwijsraad Schoolstagemodel De school is de werkplek waar de op te leiden leraar (eerste) ervaringen in de praktijk opdoet. Alle andere opleidingsactiviteiten liggen bij de lerarenopleiding. Coördinatiemodel Binnen de stageschool is er een centrale begeleider met als centrale taak om de mentoren van de stagiaires te coachen. Daarnaast heeft deze centrale begeleider een coördinerende rol m.b.t. de begeleiding van de leraren in opleiding in de richting van de lerarenopleiding. Velon Werkgroep Opleiden in de School

Modellen van de Onderwijsraad Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Modellen van de Onderwijsraad Partnermodel De school is medeverantwoordelijk voor (een deel van) het curriculum van de opleiding. Naast de begeleiding van de leraren in opleiding, verzorgt de school ook een deel van de opleiding in de praktijk. Hiertoe stelt de school opleiders binnen de school aan. Deze nemen opleidingsonderdelen voor hun rekening, verzorgen supervisie over de op te leiden leraren, richten zich op de professionele ontwikkeling en verzorgen de training en begeleiding van de mentoren die op de school werkzaam zijn. De vakdidactische en meer conceptuele onderdelen van de opleiding blijven echter in handen van de lerarenopleiding. Velon Werkgroep Opleiden in de School

Modellen van de Onderwijsraad Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Modellen van de Onderwijsraad Netwerkmodel De school is medeverantwoordelijk voor het curriculum van de opleiding. De school heeft een opleidingsteam bestaande uit een opleider uit de school en mentoren die vakdidactisch geschoold zijn. Dit team verzorgt de delen van de opleiding die gericht zijn op het concrete handelen van de leraar en de professionele ontwikkeling van de toekomstige leerkracht. Het opleidingsinstituut verzorgt de meer conceptuele en schooloverstijgende kanten van de opleiding. De samenwerking tussen school en opleidingsinstituut is zeer intensief. Opleidingsmodel De school verzorgt de gehele opleiding. De opleiding functioneert als een soort tweedelijns instituut en richt zich op het opleiden van de opleiders in de school en op de ontwikkeling van vak- en opleidingsdidactiek Velon Werkgroep Opleiden in de School

Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Opleiden in de school Kwaliteitsborging en toezicht (NVAO en Inspectie) aansluiting bij drie van de vijf modellen van de Onderwijsraad (zie hiervoor) vaste opleider in de school dualisering personeelsontwikkeling schoolontwikkeling kennisontwikkeling (academische school) Velon Werkgroep Opleiden in de School

Functies van opleiden in de school Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Functies van opleiden in de school dualisering Personeels-ontwikkeling School-ontwikkeling Kennis-ontwikkeling Opleidingsschool Academische school Velon Werkgroep Opleiden in de School

Borging van de kwaliteit Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Borging van de kwaliteit kwaliteit van de opleidingsfunctionaris in de school; variatie in onderwijssituaties ten behoeve van het leerproces van studenten; verankering van het opleiden in de school in de organisatie (personeelsbeleid ) van de school om het leerproces van studenten te waarborgen; borging van de vakinhoudelijke competenties in het praktijkleren; borging van de samenwerking van lerarenopleiding en school; kwaliteit van de eindbeoordeling; onafhankelijke en transparante beoordeling. Velon Werkgroep Opleiden in de School

Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Welke elementen spelen een rol in de opbouw van deskundigheid van een schoolopleider en een instituutsopleider? Velon Werkgroep Opleiden in de School

Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Factoren bij Oids Relatie Opleidingsinstituut – Opleidingsschool Implicaties voor de student Werkplekleren (rijke leeromgeving) Relatie met personeelsbeleid Velon Werkgroep Opleiden in de School

Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008 Werkwijze Verdeling in groepen (4 personen); Placemat; Socratische bespreking: het gaat om uitwisseling, niet om gelijk krijgen; Van individueel naar gezamenlijk; Afsluitende conclusie in de vorm van slogan(s) Velon Werkgroep Opleiden in de School

Velon Werkgroep Opleiden in de School Werkwijze in de groep Kies 1 van de 4 thema’s waarover je het wilt hebben: Wat betekent dit voor mij? Wat doe ik daar mee? Wat heb ik nodig om dit in mijn school (opleidingsschool en instituut) te realiseren? Wat kunnen we voorzien en wat weten we daarover? Velon Werkgroep Opleiden in de School

Velon Werkgroep Opleiden in de School Placemat individueel gezamenlijk Velon Werkgroep Opleiden in de School