Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg VOORSTELLING Project ARIADNE 16.12.2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Praten met kinderen over de wereld !
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Informatieronde voor partners buiten IJH
Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 05/2010
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Het nieuwe Jeugdhulplandschap
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
INITIATIECURSUS COMPUTER EN INTERNET VOOR ONTHAALOUDERS.
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Discipelschap.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Doop Friso Sake Looij en Bastiaan Mike van Noordenne Zondag 10 Mei 2009 Jesaja 49: 15 Zou het mogelijk zijn dat een moeder haar kind zou kunnen vergeten,
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Interpreteren van data
Congres Appreciative Inquiry
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
De oudere stagiaire.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Preek Lucas 18: 1-17 Preek Lucas 18: 1-17 Slide 1
Communicatie met ouders
Beleidsinformatie Jeugd
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Onze doelen en visie in beeld
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Studiedag Sociale Netwerken
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg VOORSTELLING Project ARIADNE

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 1. Even de geschiedenis in - Ontstaan: vanuit werkgroep Q - Ontwikkelen wederzijdse tevredenheidsbevraging tussen voorzieningen en verwijzers - Vraag: t.a.v.provincie voor faciliteren project aangestuurd vanuit het LPJ - Aanbod: verwijzers en medewerkers uit voorzieningen starten project LPJ: Limburgs Platform Jeugdzorg

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 2. Kadering project (1) Ariadne gegroeid vanuit behoefte om kwaliteit van samenwerking tussen voorzieningen en verwijzers te optimaliseren. DOEL: optimaliseren van de hulp en zorg naar kinderen/jongeren in POS/MOF. Januari 2009 gestart bij een bevraging (enquete en interview) van cliënten, verwijzers en hulpverleners rond samenwerking.

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Resultaten bevraging, verhalen “ik ben heel tevreden over mijn begeleiding: ze zijn in mijn hart, ik zal dit nooit vergeten” “de begeleiding, de consulent en ik komen samen om alles te bespreken en dit wordt dan op papier geschreven” “er moet meer afstemming komen, ik mis een gedeelde visie” “samenwerking is een gedeelde verantwoordelijkheid vanuit gelijkwaardigheid, door afspraken die door beide partijen gedragen worden” “ om de 6 maanden wordt er een verslag gemaakt over onze situatie, ik mag dit eerst lezen en zeggen waarmee ik niet akkoord van en dan verandert ze het”

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 2. Kadering project (2) Na bevraging kwam het thema “positionering” naar boven als belangrijk aandachtspunt in de samenwerking. Moet ik dit op dit moment doen in de samenwerking?

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Werkgroep: eerste oefening Wat is voor jullie belangrijk in de hulpverlening qua communicatie? Zoek naar een positieve ervaring rond samenwerking van de drie partijen. Vertrekkende vanuit de waarderende benadering. Vertrekken vanuit good practices.

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 3. Werkgroepen (1) Werkgroepen 1. Een goede start 2. Overleg en bevraging op casusniveau 3. Hiaten in de regelgeving

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 3. Werkgroepen (2) Voorziening “De driehoek staat centraal” VerwijzerCliënt Deelnemers: verwijzers, hulpaanbieders en TAO. Twee wekelijkse samenkomst op 1,5 jaar. (TAO: team advies ondersteuning)

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 4. Documenten (1) De drie werkgroepen ontwikkelden heel wat werkinstrumenten, materialen, kaders, teksten. WG 1: een goede start - leidraad intake - intakesjabloon WG 2: casusoverleg - procesplan/ stroomdiagram - tevredenheidsmeting - feedbackvragenlijst WG 3: hiaten - brochure hoogdringende maatregel - Overdracht JRB CBJ

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Procesplan

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne: 5. Integratie Dialoogdagen mei 2010: -> voorzieningen en verwijzers -> kennismaking met de instrumenten -> uittesten van materialen a.d.h.v. dossiers in de voorzieningen (medeweten cliënten) (maart '10- juni '10) -> terugkoppeling resultaten en aanpassing documenten Ontmoetingsdag 17 januari 2011: -> Ontmoetingsplek voor begeleiders en consulenten -> Samen in dialoog gaan rond een thema dat leeft: ‘intake’ ->Vanuit de visie ‘appreciative inquiry’ Terugkomdag 14 maart 2011 (

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg

Informeren van cliënten Vanuit Ariadne de link naar informeren. Voor de cliënten zijn er materialen ontwikkeld: - Leidraad voorbereiding intake - Leidraad intake - 10-intake weetjes - Samenwerkingsovereenkomst startgesprek

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Informeren van cliënten 10-intake weetjes -> enkele vaststellingen - schept orde in de chaos: wie is wie en wie doet wat - maakt volgende stap voor cliënt voorspelbaar - goed voor jongere en ouders om achteraf op terug te kijken - de cliënten zitten veel beter voorbereid op de intake - is waardevol - haalbaar voor consulent? Tijdsdruk? - timing: tijd tussen toewijzing en intake te kort - realiseerbaar in brede cliëntcontext

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Informeren van cliënten Samenwerkingsafspraken -> enkele vaststellingen - dat ik op het einde van het gesprek mocht zeggen wat er op papier kwam te staan gaf me een gevoel dat ik er echt bij hoorde. Ik heb dat mee naar huis gekregen en vond het fijn. (moeder) - het instrument is op vele vlakken een meerwaarde in de samenwerking - de samenwerkingsafspraken werden samen opgesteld, iedereen kreeg zo'n exemplaar (-18j) - door de samenwerkingsafspraken wordt er specifiek stilgestaan bij kind/jongere -> krijgen zo duidelijk info over thema's/doelen - overzichtelijk, duidelijk - invullen tijdens intake soms moeilijk - geen administratief gegeven van maken -> ruimte voor contact, ontmoeting

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne: 6. Pilootfase (1) 3e jaar: integratie in het bredere werkveld oktober juni 2011 Intersectorale studie dag 6 mei 2011

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 6. Pilootfase (2) De cijfers… Gebruik van feedbackvragenlijsten en tevredenheidsmetingen in de verschillende voorzieningen. Dit levert cijfergegevens op.

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg PILOOTFASE Meetbare online resultaten

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg PILOOTFASE

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Antwoorden startgesprek

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Reacties uit het werkveld, na pilootfase - jongere was goed voorbereid door de folder 10 intake weetjes waardoor hij rustiger was tijdens de intake - door de leidraad heb je een overzicht, vergeet je niets, en trekken we meer aan eendezelfde koord als consulent en begeleider - het sjabloon samenwerkingsafspraken brengt duidelijkheid, voor alle partijen naar verwachtingen en afspraken toe, het gezin wordt mee in actie gezet - door de vragenlijsten krijgt de cliënt de kans om zijn mening te geven en voelt hij zich gehoord en betrokken - de vragenlijsten zijn interessant voor de eigen werking

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Algemene reacties na de pilootfase - de instrumenten bieden meer houvast - het overleg verloopt meer gestructureerd en planmatig - de instrumenten zetten ons tot nadenken MAAR - soms teveel papierwerk - tijdsintensief en niet altijd haalbaar door de hoge werkdruk - je mag het niet rigid hanteren want dan kan het ten koste van de dialoog gaan

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Samenwerking

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Samenwerking “Het zit niet tussen de oren maar tussen de neuzen.....”

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 7. Waar staan we nu: het eindrapport

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Resultaat: feedbackvragenlijst: Vragenlijst per werkvorm, scores van de dienst, regioscore. (Beperkte data!!!) Average of MeetwaardeVerwijzer WerkvormVraag Regio gemiddeld eABCEindtotaal XYZ1|Wist ik al voldoende op voorhand over deze dienst voor dit gesprek?3, |Wist ik na het gesprek met wie ik gesproken had en hoe ik die verder kan bereiken?3, |Ben ik tevreden over de manier waarop dit overleg geleid werd?3, |Was voor mij alles duidelijk wat er besproken werd en werden er geen moeilijke woorden gebruikt die ik niet begreep?3, |Ben ik tevreden over wie er allemaal bijzat in het gesprek?3, |Zijn er op einde van het overleg duidelijke afspraken gemaakt?3, |Heb ik deze afspraken mee mogen maken en ben ik hierin voldoende gehoord en betrokken?3,75 16|Werd mij het hulpverleningsprogramma tijdens het gesprek toegelicht?3, |Heb ik tijdens dit gesprek een schriftelijk verslag van de verdere afspraken ontvangen?2,3472 2|Heb ik me op dit gesprek goed kunnen voorbereiden samen met de consulent/vroegere hulpverlener(s)?2, |Is er tijdens het gesprek rekening gehouden met de afspraken die gemaakt zijn tijdens de voorbereiding (bv. afspraak rond wat al dan niet kan gezegd worden)?3, |Was het voor mij duidelijk na het gesprek hoe de dienst werkt en wat zij te bieden heeft?3,7704 5|Kon ik tijdens het gesprek vragen wat ik wou vragen?3, |Heb ik voldoende ruimte gekregen om mijn verhaal te doen?3, |Heb ik voldoende ruimte gekregen om aan te geven waarin ik hulp wil of nodig vind?3,6525 8|Vond ik dat het overleg in een goede sfeer verliep: voelde ik me veilig3,5652 9|Had ik het gevoel dat alles bespreekbaar was?3, Eindtotaal3,7

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Heb ik deze afspraken mee mogen maken en ben ik hierin voldoende gehoord en betrokken? (Andere, begeleider, consulent, jongere en ouder)

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne 8. Globale besluitvorming - mooi proces geweest wat mooie producten geleverd heeft - vele mensen aan meegewerkt - samenwerking en kennismaking voorzieningen, verwijzers zinvol - mentaliteitsverandering - cliënt gaf hierin een duidelijke meerwaarde - vanuit vraagtekens uit Ariadne groeien andere projecten (gebruikersparticipatie) - draagvlak doorheen derde jaar (nog) onvoldoende gecreëerd - keuze feedbackvragenlijsten worden behouden, andere dingen worden vanuit keuze van de voorziening al dan niet gehanteerd - jaarlijks samenkomstmoment tussen voorzieningen en verwijzers blijft behouden

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg Ariadne Vragen, suggesties,....

Kwaliteit Van Samenwerking Bijzondere Jeugdbijstand Limburg