Het onderwijs op de speciale basisschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Ark volop in beweging!
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Informatieavond 22 april 2013
Welkom nieuwe leerlingen!
Mediërend leren op bs. Theresia
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Gedragsproblemen
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Visie: rapport en portfolio
Basisschool ‘t Heuvelke
Informatieavond groep 4
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Cursus Handelingsgericht Werken
Ontwikkelingsperspectief
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Informatieve bijeenkomst
Filmpje over handelingsgericht werken
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Groepsdynamiek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Toekomstgericht onderwijs
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Begeleiden Les 7.
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Transcript van de presentatie:

Het onderwijs op de speciale basisschool Koningin Julianaschool Aalten

Instroom in het SBO vanuit: Peuterspeelzaal Basisschool Kindercentrum (KC) Verhuizing SBO-SBO Medisch kinderdagverblijf Via: PCL

Welke kinderen komen? kinderen met een vertraagde taal-/ denkontwikkeling hyperactieve en hypoactieve kinderen sociaal emotionele problemen: b.v. stil, agerend gedrag motivatie- en werkhoudingsproblemen (aandachtsgerichtheid) faalangst op basis van een negatief zelfbeeld sensomotorische problemen zintuiglijke problemen (visueel, auditief) autistisch spectrum stoornis neurotische problemen b.v. dwangmatig kinderen met leerstoornissen (dyslexie, dyscalculie)

Hoe ziet het onderwijs eruit? Passend onderwijs ontwikkelingsgericht: Betekenisvolle activiteiten Uitdagende speel- en werkomgeving Betrokkenheid van invloed op ontwikkeling Eigen initiatief Basale ontwikkelingsbehoeften Ontwikkelingsaspecten geïntegreerd Spel is context leermotivatie

Passend onderwijs sturend (orthodidactisch en orthopedagogisch): Continuïteit in ontwikkeling Brede ontwikkeling Veiligheid bieden Structuur en ordening bieden Werken aan een positief zelfbeeld Stap voor stap werken met veel herhalingen Verwoorden wat je doet Relatie ontwikkelen met volwassenen en kinderen Autonomie (zelfstandigheid bevorderen en samen leren met de ander)

Hoe? Zone van de naaste ontwikkeling Dialoog en interactie Gedifferentieerd werken Afwisseling open en geleide situaties Inspanning en ontspanning

Doelstelling : Een brede ontwikkeling stimuleren. Het (ortho)pedagogisch en (ortho)didactisch aanbod sluit aan bij de zone van de naaste ontwikkeling.

Sociaal emotioneel naar van Op anderen gericht Egocentrisch Speelt samen Zelfstandig Afstandelijk Meer zelfbesef en zelfbeleving Zelfsturing Egocentrisch Speelt alleen Afhankelijk Direct betrokken Weinig zicht op zichzelf Veldgestuurd gedrag

Het zich eigen maken van de wereld naar Subjectieve wereld Vanuit materiaal Gericht op hier en nu Concrete begrippen Vanuit zichzelf Globaal Objectieve wereld Met materiaal Buiten het hier en nu Abstracte begrippen Buiten zichzelf Gedetailleerd

Betrokken instanties : Ouders Basisscholen Onderwijs-advies- en -begeleidingsdienst Kinderarts Bureau Jeugdzorg GG-Net MEE Voogdij-instellingen AB

Het cyclisch proces van leerlingenzorg

Piet heeft (een) perspectief : of Piet Perspectief gaat naar de speciale basisschool.

Het dossier op basis van gegevens bao en ouders

De start op school -> observatieperiode ~ 4 weken Wat zien we? Herkenning van gegevens? Wat willen we nog weten -> periode van onderzoek en observatie

OVM invullen: alle balken (domeinen)  De beginsituatie vaststellen op basis van twee informatiebronnen: - dossiergegevens bij plaatsing en  - eigen informatie/ observaties in de eerste 4 weken    Ontwikkelingsperspectief aangeven (4 maanden) m.b.v. OVM en didactisch model Het ontwikkelingsperspectief is gebaseerd op samenhang tussen verschillende ontwikkelingslijnen

Het OVM: volledig voor de jongere leerling lijnen s.e.o. voor de oudere leerling  

De jongere leerling: het didactisch perspectief

De oudere leerling: het didactisch perspectief

De handelingsplanning: koppeling OVM en didactisch model betrokkenheid ouders waarborgen

Het groepsplan:. Piet wordt opgenomen in het groepsplan - Het groepsplan:   Piet wordt opgenomen in het groepsplan - Opgesteld vanuit groepsoverzichten - Document voor alle groepen: > Organisatie: o.a. differentiatie / subgroepen en soort werkvorm / activiteit          > Inhoud: leerdoelen, methodiek en individuele begeleiding  - Vertaling: beginsituatie en perspectief zichtbaar in dagelijks handelen

Het groepsplan -bijstellen cyclus van 8 weken -m.b.v. groeps- en leerlingenbesprekingen -koppeling OVM en didactisch model -evaluatie van het ontwikkelingsperspectief -rendement weergeven -vertaling in bijstelling groepsplan

Evaluatie van de samenvatting OVM: Het is opvallend dat op OVM: 1.5.1. relatie met volwassenen zeer uiteenlopend scoort 2.4. motivatie, idem 4.3. auditieve waarneming, idem 7.2.1. koppeling hoeveelheid-symbool, tellen, idem 2.3. expressieve ontwikkeling (muzikale vorming) scoort laag 5.1. spraakontwikkeling idem Advies hierbij: Bezinning op de uiteenlopende scores. De doorgaande lijn expressieve ontwikkeling (muzikale vorming verbeteren en inpassen in de organisatie van het groepsplan). Aandacht voor spraakontwikkeling i.s.m. logopedist, in onderdeel taaltraining inpassen. Zichtbaar in organisatie en inhoud groepsplan.

Evaluatie van de samenvatting didactische modellen: Het is opvallend dat op het didactisch model voor jongere kinderen: De Avi-score laag is. Perspectieven zijn niet voldoende behaald. Advies hierbij: Het aanvankelijk leesonderwijs onder de loep nemen. Kijken naar het effect van de instructie, de leertijd, het aanbod. Keuzes beschrijven en invoegen in het nieuwe groepsplan naar organisatie en inhoud. Het is opvallend dat op het didactisch model voor oudere kinderen: De prognoses over het algemeen meer dan behaald zijn. Bezinning op de het stellen van het perspectief en de vertaling in het groepsplan. Begrijpend lezen wijkt af. Aandacht voor dit onderdeel in het groepsplan. Bezinning op het leerstofaanbod en de leertijd m.b.t. begrijpend lezen in de hoogste groepen.