Kwaliteitszorg SPO Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Sturen op delen = vermenigvuldigen
Menno Karres Lead Auditor
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Kwaliteitsbeleid Teampresentatie september 2010
Presentatie gemeente Beek
In het bestuursakkoord
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opbrengstgericht werken
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorgsysteem SPO
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Sturen op veranderingen Schoolvo en Managementvenster
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Zelfevaluatie en collegiale visitatie Arie Olthof Symposium Kwaliteit in Beeld 24 september 2007.
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Jaarverslag & Thema-avond ‘Social media’ Medezeggenschapsraad 2014 – juni 2015.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Geïntegreerde schoolverbetering
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Voor goed bijzonder onderwijs
POspiegel.nl Versie Besturenraad Anneke de Wolff
Voor goed bijzonder onderwijs
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Algemene ouderavond schooljaar
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitszorg SPO Utrecht Presentatie GMR 3 februari 2009

Wat is kwaliteitszorg Systematisch nagaan of je de goede dingen goed doet

Waarom eigen systeem voor kwaliteitszorg Meer gericht informatie verzamelen voor schoolontwikkeling Wens om meer resultaatgericht te kunnen werken en te sturen Veranderende rol inspectie Meer autonomie  meer verantwoording afleggen Mogelijkheid voor benchmarking

Uitgangspunten SPO-aanpak in 2004 Niet alleen naar resultaten kijken  INK als ordeningsmodel (11 aandachtsgebieden) Sluit aan bij toetsingskader inspectie Praktische bruikbaarheid voor schoolontwikkeling Mogelijkheid voor bovenschoolse informatie Mogelijkheid voor benchmarking

SPO INK-model Input Leiderschap Personeel Processen Waardering personeel Resultaten Visie Waardering klanten Cultuur en klimaat Middelen Waardering maatschappij

Hoe is het systeem ontwikkeld? Aandachtsgebieden van het INK als basis Per aandachtsgebied kwaliteitsaspecten benoemd (28) Bestaand beleid verwerkt in aanpak Per kwaliteitsaspect indicatoren benoemd Instrumenten benoemd en/of ontwikkeld voor het meten van de indicatoren

Kwaliteitsaspecten Samenstelling leerlingen Populatie Beleidsvoerend vermogen Begeleiden en stimuleren van personeel Organiserend vermogen Personeels gegevens Professionalisering Gesprekscyclus Taakbeleid Visie op ontwikkeling en onderwijs Pedagogisch klimaat Professioneel klimaat Financieel beleid Inzet middelen materiaal en huisvesting Inzet personele middelen Onderwijsleerproces Leerstofaanbod Zorg en begeleiding Leertijd Communicatie Ouderbetrokken Heid Waardering personeel Waardering ouders Waardering leerlingen Tussenresultaten Eindresultaten Schoolloopbaan Vervolg schoolloopbaan Waardering externen

Voorbeeld bepalen indicatoren Aandachtsgebied: Input Kwaliteitsaspect 1: samenstelling leerlingenpopulatie Indicatoren: - achtergrondkenmerken leerlingen - beginniveau leerlingen - tussentijdse instroom - thuissituatie van leerlingen

Voorbeeld bepalen indicatoren Aandachtsgebied:Cultuur en klimaat Kwaliteitsaspect 10: pedagogisch klimaat Indicatoren: Respectvolle omgang tussen leerlingen Respectvolle omgang tussen leerlingen en personeel Respectvolle omgang tussen personeel Respectvolle omgang tussen personeel en ouders Leer- en werkklimaat Veiligheid

Hoe meten we wat we willen weten Systematische aanpak Verzamelen: veel informatie is er al (bijv. CITO LVS) of is te verkrijgen (bijv. van de gemeente of CFI) Bevragen: zelfevaluatielijsten voor directie, intern begeleiders,leerkrachten Bevragen: waardering personeel, ouders en leerlingen bovenbouw Nog ontwikkelen: waardering maatschappij, leiderschap, verzamelen kengetallen personeel en materieel

Hoe voeren we in? 1e doel 2008-2010: kwaliteitszorg inbedden in werkwijze scholen Directeuren trainen samen om aan kwaliteitszorg te werken 2e doel 2010-2012: informatie van alle scholen ook bovenschools verzamelen Bestuur trainen om informatie ook gebruiken voor bestuursbeleid

Handreiking aan scholen Directeur is verantwoordelijk Elke school heeft SPO Handboek Kwaliteit als handreiking Aanpak inbedden in werken met schoolplan, jaarplannen en tweejaarlijkse verslagen Elkaar ondersteunen bij invoering

SPO Handboek Kwaliteit Inleiding: wat en waarom? Overzicht kwaliteitsaspecten Bijlagen: hoe kom je aan gegevens? Hoe interpreteer je en leg je verbanden? Hoe maak je een kwaliteitsverslag? Per kwaliteitsaspect: welke indicatoren zeggen iets over dit aspect

Wanneer is het geslaagd? Als de aanpak systematisch in school gebruikt wordt Als elk personeelslid benieuwd is naar de informatie die verzameld wordt Als informatie gedeeld en gebruikt wordt Als informatie helpt om het onderwijs meer systematisch te verbeteren