De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voor goed bijzonder onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voor goed bijzonder onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Voor goed bijzonder onderwijs

2 Instrument voor kwaliteitszorg en benchmarking
VOspiegel.nl Versie Besturenraad Bas Borm en Anneke de Wolff

3 Programma 1. Goede kwaliteitszorg
2. Informatie over VOspiegel.nl, versie Besturenraad 3. VOspiegel.nl, versie Besturenraad gebruiken voor: nulmeting monitoren en zelfevaluatie benchmarking 4. Demonstratie instrument

4 PDCA PLAN ACT Do Check

5 PLAN ACT Do Check Strategisch beleidsplan Jaarplan school
Managementcontract Pop’s Verbeteracties Doelen bijstellen PLAN ACT Do Popgesprekken Managementrapportages Evaluaties en rapporten daarvan Jaarverslag Uitvoering van jaarplan Uitvoering van activiteiten (toezien op….) Check

6 Goede kwaliteitszorg vertrekpunt is de missie en visie van de school zelf focus: leerprocessen en leeropbrengsten van leerlingen doel (en werkwijze) is gemeenschappelijk leren, door gebruik van Plan-Do-Check-Act-cyclus

7 Goede kwaliteitszorg leerlingen, ouders en personeel zijn in ieder geval erbij betrokken het versterkt de samenhang binnen de school en het beleid (visie – processen – opbrengsten) het zet aan tot systematisch handelen er wordt gezocht naar externe feedback en vergelijking van eigen normen met die van anderen.

8 VOspiegel, versie Besturenraad
waardering van de school en het onderwijs bij leerlingen, ouders en personeel voor elk van de 3 doelgroepen zoveel mogelijk gelijke vragen (360º feedback) alle relevante onderwerpen komen aan bod vormgeving van identiteit komt terug bij alle onderdelen

9 Opbouw: gesloten vragen (5 puntsschaal)
variërend van 43 (ouders) tot 90 vragen (personeel) 11 versies: onderscheid HAVO/VWO – VMBO onderscheid onder- en bovenbouw personeel: onderscheid OP - OOP

10 Onderwerpen enquêtes Algemeen Schoolcultuur/ schoolbeleid De lessen
De leraren Middelen en voorzieningen (gebouw, inrichting, lesuitval) Pedagogisch klimaat

11 Personeel: extra onderwerpen
waardering/ voldoening werk samenwerking collega’s interne communicatie kwaliteitszorg uitdagings-/ ontplooiingsmogelijkheden de schoolleiding Voor ouders: ‘samenwerking met ouders’

12 Online instrument afname digitaal, via code (dmv brief of ), leerlingen: klassikale afname afname is anoniem resultaten direct beschikbaar na afname basale statistiek in getallen en grafieken eenvoudig overzetbaar naar Word format voor verbeterplan

13 Verbeteren en vernieuwen
INK-managementmodel organisatie resultaat Leider- Schap Management van medewerkers Manage- ment van processen Mede- werkers Bestuur en financiers beleid & strategie Klanten& leveranciers Management van middelen Maatschap- pij Verbeteren en vernieuwen

14 Resulaatmeting INK-managementmodel
VO Spiegel Leider- Schap Management van medewerkers Manage- ment van processen Mede- werkers Onderwijs Resultaten (IDU, inspectie) Financiële (OiC) beleid & strategie Klanten& leveranciers Management van middelen Maatschap- pij Verbeteren en vernieuwen

15 Zelfevaluatie een continu ‘review proces’ op alle niveaus
om op basis van ‘evidence’ antwoord te kunnen geven op de vraag: ‘hoe goed doen we het?’ 3 stappen: hoe doen we het? (hoe is de kwaliteit van..?) hoe weten we dat? (evidence) wat gaan we nu doen?

16 Check-fase (hoe weten we dat?)
waardering leerlingen waardering personeel waardering ouders waardering partners en afnemers (vervolgopleidingen, bedrijven) opbrengsten onderwijs (bijv.IDU gegevens, examenresultaten, inspectie-oordelen) en financiële resultaten (materieel, personeel), bijv. OiC

17 Benchmarken: start voor ontwikkeling
dmv vergelijking: verruiming van blik, op gang brengen van beweging focus op eigen niveau (instelling – locatie – team), voorkomen van afschuiven; gerichte verbeteracties plannen met andere scholen een gedeeld uitgangspunt: start voor onderling leren

18 Gebruikersmogelijkheden VO spiegel.nl (binnen eigen school)
voor evaluatie van (vernieuwing)projecten of implementatiefasen bij begeleiding van startende docenten als voorbereiding op functioneringsgesprek: (docent zelf en één of meer klassen vullen in) als basis voor ontwikkelen van POP’s om klassen of individuele leerlingen met leerproblemen te monitoren

19 Plan van aanpak Stap 1: bepaal het doel
Stap 2: wel of niet benchmarken? zo ja, landelijk of binnen de eigen kring? Stap 2a (bij keuze voor een benchmark binnen eigen kring) maak duidelijke afspraken Stap 3: consensus over de vragen: de sjablonen of zelf enquêtes samenstellen? Stap 4: instellen werkgroep kwaliteitszorg, opdracht meegeven

20 Plan van aanpak Stap 5: (eventueel) samenstellen van eigen enquêtes, uitproberen Stap 6: opstellen meetplan Stap 7: organisatie van de afname Stap 8: analyse eerste uitkomsten, eventueel opstellen van een beknopt eerste verslag

21 Plan van aanpak Stap 9: presentatie en bespreken uitkomsten met diverse respondentgroepen Stap 10: verbeterplan of vervolgacties/ beleid formuleren Stap 11: communiceren van uitkomsten, conclusies en vervolgvoorstellen aan alle belanghebbenden

22 Presentatie Lijst waarop je kunt klikken Help schermen Tabjes afwerken
Klein duimpje navigatie balk LET OP: Starten = Vragenlijst bevroren = online Stoppen = analyseren

23 Voor goed bijzonder onderwijs


Download ppt "Voor goed bijzonder onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google