Kwaliteitszorg SPO Utrecht Presentatie GMR 3 februari 2009
Wat is kwaliteitszorg Systematisch nagaan of je de goede dingen goed doet
Waarom eigen systeem voor kwaliteitszorg Meer gericht informatie verzamelen voor schoolontwikkeling Wens om meer resultaatgericht te kunnen werken en te sturen Veranderende rol inspectie Meer autonomie meer verantwoording afleggen Mogelijkheid voor benchmarking
Uitgangspunten SPO-aanpak in 2004 Niet alleen naar resultaten kijken INK als ordeningsmodel (11 aandachtsgebieden) Sluit aan bij toetsingskader inspectie Praktische bruikbaarheid voor schoolontwikkeling Mogelijkheid voor bovenschoolse informatie Mogelijkheid voor benchmarking
SPO INK-model Input Leiderschap Personeel Processen Waardering personeel Resultaten Visie Waardering klanten Cultuur en klimaat Middelen Waardering maatschappij
Hoe is het systeem ontwikkeld? Aandachtsgebieden van het INK als basis Per aandachtsgebied kwaliteitsaspecten benoemd (28) Bestaand beleid verwerkt in aanpak Per kwaliteitsaspect indicatoren benoemd Instrumenten benoemd en/of ontwikkeld voor het meten van de indicatoren
Kwaliteitsaspecten Samenstelling leerlingen Populatie Beleidsvoerend vermogen Begeleiden en stimuleren van personeel Organiserend vermogen Personeels gegevens Professionalisering Gesprekscyclus Taakbeleid Visie op ontwikkeling en onderwijs Pedagogisch klimaat Professioneel klimaat Financieel beleid Inzet middelen materiaal en huisvesting Inzet personele middelen Onderwijsleerproces Leerstofaanbod Zorg en begeleiding Leertijd Communicatie Ouderbetrokken Heid Waardering personeel Waardering ouders Waardering leerlingen Tussenresultaten Eindresultaten Schoolloopbaan Vervolg schoolloopbaan Waardering externen
Voorbeeld bepalen indicatoren Aandachtsgebied: Input Kwaliteitsaspect 1: samenstelling leerlingenpopulatie Indicatoren: - achtergrondkenmerken leerlingen - beginniveau leerlingen - tussentijdse instroom - thuissituatie van leerlingen
Voorbeeld bepalen indicatoren Aandachtsgebied:Cultuur en klimaat Kwaliteitsaspect 10: pedagogisch klimaat Indicatoren: Respectvolle omgang tussen leerlingen Respectvolle omgang tussen leerlingen en personeel Respectvolle omgang tussen personeel Respectvolle omgang tussen personeel en ouders Leer- en werkklimaat Veiligheid
Hoe meten we wat we willen weten Systematische aanpak Verzamelen: veel informatie is er al (bijv. CITO LVS) of is te verkrijgen (bijv. van de gemeente of CFI) Bevragen: zelfevaluatielijsten voor directie, intern begeleiders,leerkrachten Bevragen: waardering personeel, ouders en leerlingen bovenbouw Nog ontwikkelen: waardering maatschappij, leiderschap, verzamelen kengetallen personeel en materieel
Hoe voeren we in? 1e doel 2008-2010: kwaliteitszorg inbedden in werkwijze scholen Directeuren trainen samen om aan kwaliteitszorg te werken 2e doel 2010-2012: informatie van alle scholen ook bovenschools verzamelen Bestuur trainen om informatie ook gebruiken voor bestuursbeleid
Handreiking aan scholen Directeur is verantwoordelijk Elke school heeft SPO Handboek Kwaliteit als handreiking Aanpak inbedden in werken met schoolplan, jaarplannen en tweejaarlijkse verslagen Elkaar ondersteunen bij invoering
SPO Handboek Kwaliteit Inleiding: wat en waarom? Overzicht kwaliteitsaspecten Bijlagen: hoe kom je aan gegevens? Hoe interpreteer je en leg je verbanden? Hoe maak je een kwaliteitsverslag? Per kwaliteitsaspect: welke indicatoren zeggen iets over dit aspect
Wanneer is het geslaagd? Als de aanpak systematisch in school gebruikt wordt Als elk personeelslid benieuwd is naar de informatie die verzameld wordt Als informatie gedeeld en gebruikt wordt Als informatie helpt om het onderwijs meer systematisch te verbeteren