Handelingsplanning tot plan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
Handelingsgericht werken en de IB
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Eindwerk zesde jaar.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Werken naar onderwijsbehoeften
Deel 2 van de presentatie
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
SWOT-analyse samenwerking therapeuten-leerkrachten 2007
Opbouw van een handelingsplan
Evaluatie van een proces
Vernieuwing verzorging
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Handelingsgericht werken
Een instrument om ouderparticipatie te meten
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Ervaringen Implementatie in Nederland
Basisschool ‘t Heuvelke
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop ‘visieversneller’
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Workshop evalueren Dcp
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Curriculumdifferentiatie
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Johan van de Watering en Gerard Kusters
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Creatopia| Basisonderwijs
GOK in BuO Korte geschiedenis
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

Handelingsplanning tot plan visie beeldvorming evalutie KIND doelen aanpak

Zonnehart: 3 groepen; 75 leerlingen Matig en ernstig mentale handicap Ernstig meervoudige handicap Autismespectrumstoornis

Handelingsplan Individueel handelingsplan Groepswerkplan Schoolwerkplan Concrete documenten tonen

Implementatie doorheen de jaren 2000-2001: klassenraden;leerlingbespreking 2001-2002: groepswerkplan; van handelingsplanning tot handelingsplan Vanaf 2002-2003: SWP Klassenraden met alle betrokkenen erbij volgens formulier OD; Oude form tonen; geleidelijk op computer; Nieuwe formulier (sinds sept 2003….); visie: starten vanuit het kind: zijn zorgvraag kaderen binnen OD’n Groepswerkplan: handleiding in SWP deel 3 Brochure van handelingsplanning tot handelingsplan tonen

IHP: beeldvorming en doelen nieuwe leerling Kennismakingsbezoek Inschrijvingsbezoek- polsen naar mogelijkheden (bevraging ouders) ..\..\standaardformulieren\INTAKEorigineel.DOC Verslagen opvragen: CLB, vorige school (belang objectieve taal!) of voorziening; lg-RC-andere ; contact school Na 1à 2 maanden: overleg ouders (verslag ortho); KR Apart inschrijvingsdocument tonen

LB: beeldvorming en doelen leerlingen reeds in ZH Leerlingbespreking: 7 leergebieden Door lkr, BLIO, therapeuten, lkr LO Bronnen: observaties begeleiders- agenda- leerlingfiches; verslagen lg-RC-andere; GWP Met alle betrokkenen school, therapie, leefgroep; dialoog met ouders; 1u30

Proces Leerlingbespreking Leerkracht: schriftelijk verslag huidige stand van functioneren op 7 leergebieden en bepaling concrete doelstellingen (binnen 1jaar haalbaar) BLIO-L.O.- therap- ambulante leerkracht: verslag; voorbeeld

Leerlingbespreking zelf Met leerkracht, betrokkenen leefgroep, ouders Dialoog met ouders 1u tot 2u

Produkt: Multidisciplinair syntheseverslag (IHP) Neerslag door ortho: overkoepelend handelingsplan (alle beg.) voorbeeld

KR : beeldvorming en doelen lln reeds in ZH 1e en 2e klassenraad (prioritaire noden) Voorbeeld sjabloon Voorbeeld 2 Wie ; ouders? Heen- en weer schriftje 20min; coördinatie en verslag ortho Afspraken omtrent invullen (voorbereiding) klassenraadverslag: Volgens sjabloon Prioriteiten in ‘tvet Vertrekken vanuit vorige klassenraad-evalueren doelstelling Voldoende haalbare-meetbare doelstellingen

Ervaringen klassenraad Planning alle betrokkenen rond tafel (soms in PT); vervanging tijdens KR (klasvrij, extra persoon…) Voorbeeldschema Eerste jaar: uitleg sjabloon, manier van opslaan… Nu: selectie doelen! 20 min… Duidelijke vraag: wat doet iedereen (therapeuten, lg,..)

Wat na de klassenraad? Verslaggeving (ortho) en verspreiding (BLIO) Uitvoering in klas, extra overleg met lg, collega’s school, ouders… Leerkracht: verslag in mapje IHP (3j)

IHP: uitwerking voorbereiden Afspraken taakverdeling of onderwijsaanpak op KR/LB Concrete voorbereiding via agenda, fiches.. Extra overleg; extra KR, PT Informeel contact collega’s Organisatorische afspraken: via dir- ortho –BLOA(-lesroosters, accomodatie…) WWWWH best in KR; LB

IHP: uitvoeren Concrete onderwijsaanbod op maat van het kind; in samenwerking met VOC-RC Harmonische persoonlijkheidsontwikkeling Maatschappelijke integratie Actieve betrokkenheid van de leerling Gedifferentieerd; klasoverschrijdend

IHP: evaluatie van de handelingsplanning Bij elke fase evalueren- tussentijdse evaluaties

IHP: evalueren van de vorderingen Jaarlijkse leerlingbespreking Ortho: multidisciplinair synthesverslag 1e en 2e KR; 3e KR Tussenin: observatielijsten; portfolio; toetsen uit volgsystemen, verbonden aan methodes

Besluit: IHP per kind bij leerkracht (produkt) Voorkant: foto-adres-gezinsgegevens-med gegevens Achterkant:Handelingsregels per leergebied, vervangingsafspraken Binnenzijde: klassenraadverslagen-leerlingbespreking P.E.- syntheseverslag Nut: vervanging; stagiaires

Centraal leerlingdossier Inschrijvingsverslagen/ CLB Leerlingbesprekingen: ieders voorbereiding en synthese Medische gegevens Diagnose/testen RC- verslagen Externen: individuele steekkaart

Groepswerkplan 1. Situering van de P.E. binnen de hele school= beknopte beeldvorming 2. Multidisciplinaire samenwerking in de klas/ klasoverschrijdende werking= strategie 3. Uitwerking van de verschillende leergebieden met aansluitend de gebruikte strategie (leerinhoud, leeractiviteit, methodes...)= doelen selecteren en voorbereiden; lesroosters- agenda Leerkracht : digitale versie tegen herfstvakantie (jaren erop: enkel aanpassen Gezamenlijke opmaak: Conferentie: ieder stelt zijn werking voor

Groepswerkplan: evaluatie Bespreking met directie en ortho na herfstverlof leerlingbespreking KR 3e trimester: zijn doelen bereikt?

Nut groepswerkplan Reflectie – bezinning rond manier van werken- weten waar je naartoe wil- verduidelijken doelen Stagiares/interims: goede beeldvorming groep Visie wordt concreter

Ervaringen bespreking groepswerkplan en agenda Koppeling aan agenda Kunst van het bewust selecteren – werkinstrument- kunnen evalueren Angst/ verdedigende houding- open voor overleg – nood aan bevestiging- geleidelijk inzicht werkinstrument PE’n met ASS: eerder visie- meer nadruk op IHP- individuele mapjes per kind/hoek Agenda/ mapjes : vormgeving mag verschillen

Ervaringen bespreking GWP Ortho/directie krijgt zicht op: extra hulp nodig- wanneer wens materiaal/methodes draagkracht leerkracht Samenwerkingsmogelijkheden/problemen

Knelpunten handelingsplanning Verschillende snelheden in school Toch meer papierwerk (goede indruk…) Groepswerkplan-KR: Teveel doelen; hoe selecteren, korte- lange termijndoelen… Tijdens de middag: minder sfeer; ieder druk bezig…: expliciet werken rond samen pauze nemen… Soms te ‘veel’ verwachten van de kinderen en van onszelf…(wegens te weinig personeel- ASS-DMG). Soms frustratie: waartoe al die planning als we maar beperkt kunnen uitvoeren? Wanneer we echt willen werken vanuit het kind, voldoende willen inspelen op wat zich op het moment zelf’ afspeelt en dit als leerkansen aangrijpen, moeten we heel flexibel zijn. Dit vergt veel energie , we moeten een middenweg zoeken en realistisch blijven. We moeten elkaar tempo daarin respecteren maar ons toch houden aan de inspanningsverplichting.