Handelingsplanning tot plan visie beeldvorming evalutie KIND doelen aanpak
Zonnehart: 3 groepen; 75 leerlingen Matig en ernstig mentale handicap Ernstig meervoudige handicap Autismespectrumstoornis
Handelingsplan Individueel handelingsplan Groepswerkplan Schoolwerkplan Concrete documenten tonen
Implementatie doorheen de jaren 2000-2001: klassenraden;leerlingbespreking 2001-2002: groepswerkplan; van handelingsplanning tot handelingsplan Vanaf 2002-2003: SWP Klassenraden met alle betrokkenen erbij volgens formulier OD; Oude form tonen; geleidelijk op computer; Nieuwe formulier (sinds sept 2003….); visie: starten vanuit het kind: zijn zorgvraag kaderen binnen OD’n Groepswerkplan: handleiding in SWP deel 3 Brochure van handelingsplanning tot handelingsplan tonen
IHP: beeldvorming en doelen nieuwe leerling Kennismakingsbezoek Inschrijvingsbezoek- polsen naar mogelijkheden (bevraging ouders) ..\..\standaardformulieren\INTAKEorigineel.DOC Verslagen opvragen: CLB, vorige school (belang objectieve taal!) of voorziening; lg-RC-andere ; contact school Na 1à 2 maanden: overleg ouders (verslag ortho); KR Apart inschrijvingsdocument tonen
LB: beeldvorming en doelen leerlingen reeds in ZH Leerlingbespreking: 7 leergebieden Door lkr, BLIO, therapeuten, lkr LO Bronnen: observaties begeleiders- agenda- leerlingfiches; verslagen lg-RC-andere; GWP Met alle betrokkenen school, therapie, leefgroep; dialoog met ouders; 1u30
Proces Leerlingbespreking Leerkracht: schriftelijk verslag huidige stand van functioneren op 7 leergebieden en bepaling concrete doelstellingen (binnen 1jaar haalbaar) BLIO-L.O.- therap- ambulante leerkracht: verslag; voorbeeld
Leerlingbespreking zelf Met leerkracht, betrokkenen leefgroep, ouders Dialoog met ouders 1u tot 2u
Produkt: Multidisciplinair syntheseverslag (IHP) Neerslag door ortho: overkoepelend handelingsplan (alle beg.) voorbeeld
KR : beeldvorming en doelen lln reeds in ZH 1e en 2e klassenraad (prioritaire noden) Voorbeeld sjabloon Voorbeeld 2 Wie ; ouders? Heen- en weer schriftje 20min; coördinatie en verslag ortho Afspraken omtrent invullen (voorbereiding) klassenraadverslag: Volgens sjabloon Prioriteiten in ‘tvet Vertrekken vanuit vorige klassenraad-evalueren doelstelling Voldoende haalbare-meetbare doelstellingen
Ervaringen klassenraad Planning alle betrokkenen rond tafel (soms in PT); vervanging tijdens KR (klasvrij, extra persoon…) Voorbeeldschema Eerste jaar: uitleg sjabloon, manier van opslaan… Nu: selectie doelen! 20 min… Duidelijke vraag: wat doet iedereen (therapeuten, lg,..)
Wat na de klassenraad? Verslaggeving (ortho) en verspreiding (BLIO) Uitvoering in klas, extra overleg met lg, collega’s school, ouders… Leerkracht: verslag in mapje IHP (3j)
IHP: uitwerking voorbereiden Afspraken taakverdeling of onderwijsaanpak op KR/LB Concrete voorbereiding via agenda, fiches.. Extra overleg; extra KR, PT Informeel contact collega’s Organisatorische afspraken: via dir- ortho –BLOA(-lesroosters, accomodatie…) WWWWH best in KR; LB
IHP: uitvoeren Concrete onderwijsaanbod op maat van het kind; in samenwerking met VOC-RC Harmonische persoonlijkheidsontwikkeling Maatschappelijke integratie Actieve betrokkenheid van de leerling Gedifferentieerd; klasoverschrijdend
IHP: evaluatie van de handelingsplanning Bij elke fase evalueren- tussentijdse evaluaties
IHP: evalueren van de vorderingen Jaarlijkse leerlingbespreking Ortho: multidisciplinair synthesverslag 1e en 2e KR; 3e KR Tussenin: observatielijsten; portfolio; toetsen uit volgsystemen, verbonden aan methodes
Besluit: IHP per kind bij leerkracht (produkt) Voorkant: foto-adres-gezinsgegevens-med gegevens Achterkant:Handelingsregels per leergebied, vervangingsafspraken Binnenzijde: klassenraadverslagen-leerlingbespreking P.E.- syntheseverslag Nut: vervanging; stagiaires
Centraal leerlingdossier Inschrijvingsverslagen/ CLB Leerlingbesprekingen: ieders voorbereiding en synthese Medische gegevens Diagnose/testen RC- verslagen Externen: individuele steekkaart
Groepswerkplan 1. Situering van de P.E. binnen de hele school= beknopte beeldvorming 2. Multidisciplinaire samenwerking in de klas/ klasoverschrijdende werking= strategie 3. Uitwerking van de verschillende leergebieden met aansluitend de gebruikte strategie (leerinhoud, leeractiviteit, methodes...)= doelen selecteren en voorbereiden; lesroosters- agenda Leerkracht : digitale versie tegen herfstvakantie (jaren erop: enkel aanpassen Gezamenlijke opmaak: Conferentie: ieder stelt zijn werking voor
Groepswerkplan: evaluatie Bespreking met directie en ortho na herfstverlof leerlingbespreking KR 3e trimester: zijn doelen bereikt?
Nut groepswerkplan Reflectie – bezinning rond manier van werken- weten waar je naartoe wil- verduidelijken doelen Stagiares/interims: goede beeldvorming groep Visie wordt concreter
Ervaringen bespreking groepswerkplan en agenda Koppeling aan agenda Kunst van het bewust selecteren – werkinstrument- kunnen evalueren Angst/ verdedigende houding- open voor overleg – nood aan bevestiging- geleidelijk inzicht werkinstrument PE’n met ASS: eerder visie- meer nadruk op IHP- individuele mapjes per kind/hoek Agenda/ mapjes : vormgeving mag verschillen
Ervaringen bespreking GWP Ortho/directie krijgt zicht op: extra hulp nodig- wanneer wens materiaal/methodes draagkracht leerkracht Samenwerkingsmogelijkheden/problemen
Knelpunten handelingsplanning Verschillende snelheden in school Toch meer papierwerk (goede indruk…) Groepswerkplan-KR: Teveel doelen; hoe selecteren, korte- lange termijndoelen… Tijdens de middag: minder sfeer; ieder druk bezig…: expliciet werken rond samen pauze nemen… Soms te ‘veel’ verwachten van de kinderen en van onszelf…(wegens te weinig personeel- ASS-DMG). Soms frustratie: waartoe al die planning als we maar beperkt kunnen uitvoeren? Wanneer we echt willen werken vanuit het kind, voldoende willen inspelen op wat zich op het moment zelf’ afspeelt en dit als leerkansen aangrijpen, moeten we heel flexibel zijn. Dit vergt veel energie , we moeten een middenweg zoeken en realistisch blijven. We moeten elkaar tempo daarin respecteren maar ons toch houden aan de inspanningsverplichting.