Passend onderwijs Het verschil in paradigma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
Samenwerkingsverband
Leerlingenzorg De Telgenkamp
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Veranderingen in de zorg
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Invloed vanuit de cliëntenraad
Passend Onderwijs een korte inleiding
passend onderwijs en zorgplicht
Krimpen met perspectief
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Een gezamenlijke uitdaging!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Landelijke LEA-conferentie
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
Jongeren Preventie Team
De kern van het arrangeren
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Samen verder!.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Openbaar Onderwijs Borsele bijeenkomst personeel 2 februari 2011.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Heb jij ballen voor scrummen?
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Passend onderwijs Het verschil in paradigma risicoleerling of risicosituatie? Etiket of mens in context?

Pinguins kunnen helaas niet vliegen Doorbreek het huidige paradigma en mogelijkheden voor leerlingen nemen toe. Pinguins kunnen helaas niet vliegen

Tendenzen in de maatschappij Van baas naar coach Liberalisering “dop je eigen boontjes” Veranderende rol van de overheid Verschuiving van macht in de keten Veiligheid en geborgenheid Wegwerpcultuur Maatschappelijk ondernemen Netwerkeconomie “welvaart” onder druk

Tendenzen volgens OC&W opleidingsniveau in Nederland stijgt kenniseconomie belangrijk voor westen onderwijs de bepalende factor voor maatschappelijke positie VVE krijgt een belangrijkere positie in onderwijs doorstoom van leerlingen naar hogere vormen van onderwijs wordt vergemakkelijkt basisschoolleerlingen daalt - het aantal kleine scholen stijgt deze ontwikkeling is niet bevorderlijk voor de kwaliteit van het onderwijs ICT op de juiste manier ingezet levert een aantoonbaar effectiever en efficiëntere bijdrage aan aantrekkelijker onderwijs.   daling leerlingenaantal onderwijsdeelname steeds langer arbeidsmarkt stelt steeds hogere eisen aan opleiding personeel zorgen over werkdruk bij leerkrachten vroeg kiezen voor schoolrichting (vo) dat vraagt van de aansluiting po-vo veel toename zorgleerlingen (so en sbo en rugzakleerlingen) ruim 6% ( 4-11jarigen!!! zorgen over de klassengrootte en de bezuinigingen in het onderwijs het leraarsalaris is in vergelijking met andere landen bescheiden in het po onderwijsachterstand en de daarmee verbonden sociaal-economische achterstand blijken een hardnekkig probleem te zijn

Wat zien we? decentralisering! de overheid legt het probleem van open- eindfinanciering van so-3 en so 4 bij het samenwerkingsverband de overheid legt de financiering van jeugdzorg in handen van gemeenten (WMO) de gemeenten leggen binnenkort de onderwijshuisvesting in handen van schoolbesturen de overheid zal op korte termijn de kleine scholentoeslag afschaffen. De krimp veroorzaakt steeds meer kleine scholen en dus meer €€€

Help, onze ijsberg smelt alle kanten opkijken helpt niet ………. FOCUS: Wat is ons gezamenlijk probleem?! Dan gaan we kijken hoe we dat gezamenlijk oplossen en niet verplaatsen

Wat is dan dat nieuwe paradigma? Van belang van de organisatie naar het belang van het individu en de samenleving. Van verzorgen -------- empowerment

Dat is makkelijk gezegd. Hoe moet dat dan veranderen???? Ja ja Dat is makkelijk gezegd. Hoe moet dat dan veranderen????

Hoe bereidt de overheid zich voor? De overheid ziet meer dan ooit toe op de bestuurlijke bijdrage aan het verbeteren van het onderwijsproces en haar opbrengsten Veranderingen in het toezichtkader. Gerichtheid op opbrengstgericht werken Het bestuursakkoord po

Droom van koos Neem je droom eens mee in de dag!

Paradigma-shift M-H!!! De kern ligt in gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de regio M-H. 1. Zorg voor handhaving van diversiteit 2. Focus op kwaliteit. 3. En vergeet het concurreren op identiteit als een vorm van kwaliteit Doel is het revitaliseren van de burger. Het gaat ons om het individu. Revitalisering begint bij het kind! De weg :vertrouwen in samenwerking.

Hoe bereidt Limburg zich voor? intentieverklaring passend onderwijs. onderwijsvernieuwing in samenhang door samenwerking. (gedeelde expertise!) Kwaliteit is ons streven, niet concurrentie. gezamenlijk richting geven aan onderwijsvernieuwing.

Van oud naar nieuw

Koudwatervrees?

beweging 1. Van scholen naar IKC met Ouders voor hoge opbrengsten Kindcentrum Opvoeding Onderwijs Ontspanning Opvang

IKC Meerdere basisscholen met partners samenvoegen op één plek. Waar? Liefst op kruispunten van wijken en dorpen Voorwaarden: bereikbaarheid Voordelen: Schoolgrootte is ondersteunend voor beantwoorden van ondersteuningsvraag. Ondersteuning in en om IKC is beter te organiseren Één plek voor ouders en kind Één kind één plan

NAAR TRANSPORT VAN EXPERTISE Beweging 2: van transport van LEERLINGEN

leerlingen transport expertise-centrum IKC

Expertise transport expertise-centrum IKC

VAN INDIVIDUELE EXPERTISE NAAR GROEPSEXPERTISE Beweging 3

kwaliteiten van het individu en zijn rol in het team

Professionalisering onderwijs Opbrengstgerichtheid Basiskwaliteit van leerkrachten t/m directies en bestuurders Professionele cultuur Andere rol leerling, leerkracht directeur en bestuurder

De basisbehoeften van ieder mens

Leerlingen ( burgers) vragen ernaar invloed te hebben op de leer-(werk/leef) omgeving c.q. het onderwijsproces ( impact ); autonomie te hebben bij het handelen binnen die leer-(werk/leef)omgeving ( choice ); dat hun activiteiten binnen die leer- (werk/leef)omgeving ertoe doen ( meaningfulness ) en te kunnen voldoen binnen die leer- (werk/leef)omgeving ( competence ).

Wat betekent dat voor mij als leerkracht, directeur of bestuurder binnen passend onderwijs?

durf te vertrouwen durf samen te werken Complexe problemen vragen niet naar enkelvoudige oplossingen - it takes a village to raise a child

Beweging 4: heb reële verwachtingen t.a.v. de maakbaarheid Blijft het speciaal (basis)onderwijs nodig? Zijn er leerlingen die qua onderwijsondersteuningsvragen te ver afliggen van wat we in basisscholen kunnen en willen realiseren? Wat zou je desondanks nog kunnen verbeteren in het afstemmingsaanbod voor kinderen met special needs?

Speciale settings Geïntegreerde speciale settings : de campus special needs

Samenwerkingsverband passend onderwijs vraagt naar ….

Pak je rol!

Passend onderwijs doen wat nodig is

( S ) AMEN