Amaryllis: Welzijn Nieuwe Stijl in Ljouwert/ Fryslân

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Transitie van het Sociaal domein
Project Wot nieuwland.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Opzet van de workshop Kennismaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Veranderingen in de AWBZ en de Wmo
Stimuleringsprogramma Welzijn Nieuwe Stijl Dinsdag 11 mei 2010.
juni Transitie jeugdzorg
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
OGGZ-beleid in Fryslân Oude bekenden, nieuwe middelen Ferry Willemse Gemeente Leeuwarden 12 juni 2006.
Welzijn Nieuwe Stijl De Leeuwarder aanpak
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Herstructurering Sociaal Domein
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
De veranderingen in de zorg…..
3 decentralisaties in Leeuwarden
Ondersteuning vanuit integrale Arrangementen
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Decentralisatie gaat over mensen! Decentralisatie gaat over wetten en regels, maar moet gericht zijn op mensen. Dat vraagt om betrokkenheid en inzet.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Veranderingen in ABWZ, veranderingen in onderwijs?
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Presentatie Stand van Zaken inkoop Wmo 2015 Stef van de Weerd 14 mei 2014.
Gebundelde krachten Beleidskader decentralisaties Midden Holland.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
Raadsliedenwerk nieuwe stijl ?
Wmo beleid in de Drechtsteden
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Basistekst : Talentontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Amaryllis: Welzijn Nieuwe Stijl in Ljouwert/ Fryslân analysemodel richting beleidskader Welzijn ‘Nieuwe Stijl’ uitwerking sociaal werker en de frontlijnaanpak uitwerking aanpak complexe problematiek Vervolg Oebele Herder februari 2011

1. Aanleiding Veranderagenda Amaryllis (a) Hardnekkige problemen in Welzijn en Zorg: Lappendeken van voorzieningen, taken en werksoorten zonder patroon voor veel- en ongelijk-soortige maatschappelijke problemen Hulpstructuren (casemanagement, regie, overleg) lossen knelpunten onvoldoende op

1. Aanleiding Veranderagenda Amaryllis (b) Betaalbaarheid van Welzijn en Zorg: Verschuivingen tussen ‘systemen’ (waterbedeffect) en Bezuinigingen : doorgevoerde bezuiniging op ambulante ondersteuning doorgevoerde bezuiniging op het AWBZ-pakket Kabinetsplannen w.o. verschuivingen AWBZ naar Wmo met korting korting gemeentefonds Aanleiding tot gesprekkenreeks van gemeente met Sinne Welzijn, Welzijn Leeuwarden, MEE, Zienn, Limor, Fier, VNN, GGZ, NHL en Stenden

Steunberen van de samenleving 2. Analysemodel 5 %: Is langdurig, soms meerdere generaties, op meerde levensgebieden afhankelijk van collectieve arrangementen Buitengesloten of sluit zichzelf buiten Kwetsbaar, maar met steun redzaam 15%: Is af en toe, of semipermanent afhankelijk van collectieve arrangementen 80%: Lost eigen problemen op. Zoekt zelf hulp in sociale omgeving of markt Steunberen van de samenleving 100% is de totale bevolking van het gebied

3. Richting beleidskader ‘Welzijn Nieuwe Stijl’ Eigen regie en eigen verantwoordelijkheid staat voorop. Bij beginnend of beperkt regieverlies gaat versterking van de sociale steunstructuur (familie, vrienden, buren, maatjes etc) voor de inzet van professionals. Zelfredzame burgers faciliteren, minder of niet zelfredzame burgers ondersteunen bij de maximaal mogelijke eigen regievoering. Preventie gaat voor curatie

3. Richting beleidskader ‘Welzijn Nieuwe Stijl’ Van individuele voorzieningen naar meer collectieve voorzieningen Gelijke gevallen gelijk behandelen, ongelijke in de mate van het verschil. Diversiteit is leidend, durf het verschil te maken. Bureaucratie ontdoen van kenmerken van ‘gestold wantrouwen’ empowerment. Zonodig ‘er-op-af’, dring door tot in de ‘haarvaten’ van de (aandachts-)wijken.

3. Richting beleidskader ‘Welzijn Nieuwe Stijl’ Eén Huishouden, Eén Plan, Eén Hulpverlener voor ‘de 20%’, met recht op consultatie en/of inschakeling van vakspecialist. stop de versnippering ! Van regie op regie, coördinatie op coördinatie en veelvuldig overleg terug naar de eenvoud: Onderscheid van regiebelemmeringen bij cliënt beperken tot Simplex (‘de 15’): inzet van sociaal werker (hierna nader uitgewerkt) Complex (‘de 5%’) : inzet van interventieprofessionals (hierna nader uitgewerkt) Werken met mandaat

Acht bakens van Welzijn Nieuwe Stijl (VWS, VNG en MO-groep Wz & MaDi) gericht op de vraag achter de vraag; gebaseerd op de eigen kracht van de burger; direct er op af; formeel en informeel in optimale verhouding; doordachte balans van collectief en individueel; integraal werken; niet vrijblijvend, maar resultaatgericht; gebaseerd op ruimte voor de professional. Brochure Welzijn Nieuwe Stijl: www.invoeringwmo.nl

4. Uitwerking: Werkwijze van de Sociaal Werker Eén Huishouden, Eén Plan, Eén Hulpverlener voor individuele problematiek op alle leefgebieden (Huisvesting, Financiën, Sociaal functioneren, Psychisch functioneren, Zingeving, Lichamelijk functioneren, Praktisch functioneren,Werk/Dagbesteding) Werkwijze van empowerment ‘Er-op-af’ waar nodig Werkend in teams met leden met van oorsprong verschillende deskundigheden en aandachtsvelden (individueel, samenlevingsgericht)

4. Uitwerking: Leden team sociaal werker (afkomstig uit individueel èn collectief sociaal werk, niet uitputtend!) algemeen maatschappelijk werkers, ouderenadviseurs, clientenadviseurs, sociale raadslieden, MEE consulenten, Wmo-consulenten, casemanagers Sociale Zaken (Paticipatie/Werk + Inkomen), ambulante woonbegeleiders, schuldhulpverleners educatief ouderen werkers , opbouwwerkers, jongerenwerkers, MEE consulenten Collectieve taken

4. Uitwerking: Wijk-, buurtgebonden waar nodig In aandachtswijken (op basis van sociale index): wijkplan voor integrale aanpak (fysiek èn sociaal) met daarin: Inzet van wijkteam sociaal werkers; omvang problematiek bepaalt omvang team Zowel aanpak samenlevingsproblematiek (van (hang) jong tot oud) als Individuele problematiek door sociaal werker voor alle leefgebieden en voor alle leeftijden Dominante methodiek: ABCD-aanpak (Asset Based Community or Civilian Development)

Frontlijnteam HEECHTERP SCHIERINGEN Bijzonder achter de voordeur project

5.Nadere uitwerking voor: Situaties waarin de problematiek van het cliëntsysteem wordt gekenmerkt door: Complexiteit, veel aspecten, ernst, weerstand tegen hulp, risico’s voor kwetsbare deelnemers, verstandelijke en/of psychiatrische beperkingen; In veel gevallen bovendien: langdurend, soms generaties lang, intimidatie, geweld, politie- en justitiecontacten.

5. De Huidige situatie in de top van de piramide nader bekeken Vanuit het Fries Veiligheidshuis Casemanager Officier van Justitie Politie GGZ VNN Reclassering Maatschappelijke opvang Skrep Jeugdzorg Veelplegers Dakloze overlastgevers Ernstige probleemgezinnen Ondersteuning ernstige probleemgezinnen schiet tekort

5.Uitwerking voor de Ontwikkelen van interventieteams voor: Stad Leeuwarden Provincie Friesland Samengesteld uit: GGZ, Verslavingszorg, Reclassering, Fier Fryslân, Politie/Justitie, Jeugdzorg, Maatschappelijke opvang, Lokaal maatschappelijk werk, Aangevuld met de distributieketen ‘schaarse goederen’ (huisvesting, inkomen) Bij escalatie en (ernstige) juridische titels: ‘opschalen’ naar Fries Veiligheidshuis.

6. Het vervolg Per 2011 operationeel: Drie Sociale wijkteams in 8 aandachtswijken: Doel: iedereen weer mee laten doen op maximaal haalbare sport van de participatieladder Breed samengesteld team: o.a. algemeen maatschappelijk werkers, MEE consulenten, Wmo-consulenten, casemanagers Inkomen, casemanagers van werkplein, ambulante woonbegeleiders, schuldhulpverleners, opbouwwerkers, jongerenwerkers, etc. Twee Interventieteams voor alleenstaande daklozen en huishoudens met zeer complexe problemen.

6. Het vervolg : in nadere uitwerking en verkenning Analyse, pilots en ontwerp voor aansluiting op ‘Amaryllis’ van het terrein van kinderen, jeugd en jongeren (ook ter voorbereiding op decentralisatie jeugdzorg): van één kind, één plan, één hulpverlener naar één huishouden etc., inpassing CJG in concept, relatie met zorg op school, verkenningmogelijkheden wijkthuiszorgteams (Wmo en AWBZ; NMA!)

6. Het vervolg: in ontwikkeling: Doorontwikkeling participatiebeleid met combinaties Wwb, Wmo en WSW: maatschappelijk nuttig werk, vrijwilligerswerk, ‘buurtonderneming’ Verkenning kansen en bedreigingen maatregelen regeerakkoord, m.n.: overdracht jeugdzorg begeleiding & dagbesteding , verlaging IQ-grens wijzigingen sociale zekerheid ‘onderkant’.

Het begin van een b(l)oeiende tijd!