Handelingsgericht Arrangeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

16 oktober 2013 Informatiebijeenkomst Passend Onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
Welkom.
Welkom Multidisciplinair zorgteam op school Pilot HG MZT
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
De kern van het arrangeren
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Startbijeenkomst Pilot september 2012
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Scholingsbijeenkomst Hilversum
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
Cursus Handelingsgericht Werken
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Filmpje over handelingsgericht werken
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Passend onderwijs.
Netwerk IB WSNS Tilburg
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Welkom.
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Passend Onderwijs en Zorgplicht
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Handelingsgericht Arrangeren Handelingsgericht Arrangeren in ‘t Gooi Angeline Gorgels Mirella van Minderhout Noëlle Pameijer Woensdag 4 juli 2012 (bovenschoolse pool onderwijs) 1

Doelen bijeenkomst Terugblikken en vooruitkijken Tops: wat is goed gegaan en behouden we? Tips: wat kan beter? Feedback voor: - Loketgroep pilot, organisatie, scholen en jeugdzorg - Pooldeskundigen: AB en gogen: wat willen we (doelen) en wat hebben we daarvoor nodig? Eerst informatie, dan zelf in groepjes! 04-07-2012 2

Positieve ervaringen binnen de pilot: tops 1 Transparantie voor alle betrokkenen over het proces, de keuzes , arrangementen. Bieden wat echt nodig is, zowel meer als minder. Denken in andere oplossingen en middelen om doelen te bereiken. Doelen meer centraal in het handelen en denken van zowel de SWV afgevaardigden als ouders, kind en school. Out of de box denken wordt gestimuleerd in wat is nodig om de doelen te bereiken. In sommige gevallen wordt er meer bereikt, in vergelijking met de meer standaard trajecten die voorheen werden ingezet. 04-07-2012 3

Positieve ervaringen binnen de pilot: tops 2 Ouders zijn meer betrokken bij het proces. Meer follow-ups met als gevolg meer leerkracht (en/of mogelijk IB) competenties die aangescherpt worden. Door een andere manier van adviseren uitgebreider, doelgerichter, is er een betere en explicietere aansluiting bij de groepsplannen. Lijnen korter  snelheid en betere communicatie en afstemming. Ons werk wordt er leuker en diverser van. 04-07-2012 4

Positieve ervaringen binnen de pilot: tops 3 Meer openheid/communicatie tussen de verschillende partijen. Als meer partijen dezelfde mening hebben dan kan dat voor ouders overtuigend(er) werken. Het kan daarmee ook inzichtelijker worden voor ouders. Meer openheid. Multidisciplinair werken positief. Je leert van elkaar. Je kunt sneller actie ondernemen. Wij zijn met veel mensen die dit werk kunnen doen dus het kan (altijd) doorgang vinden. Meer kinderen in een groep profiteren van de inzet van de bovenschoolse hulp binnen een aantal van de zorgarrangementen. 04-07-2012 5

Aanbevelingen voor de pilot: Tips 1 De rol van de casemanager + moment van overdragen. Codering aan groeidocument. De scholen vormen soms een theorie of sturende hypothese waardoor de pilot niet goed wordt ingezet De kennis van netwerk en overdracht van informatie ligt nu met name bij de loketgroeppilot. 6

Aanbevelingen voor de pilot: Tips 2 Manier van aanleveren van digitale groeidocument. Daar zijn geen afspraken over gemaakt. Aanlevering van aanmeldingen. Dossiers worden (nog) niet altijd compleet aangeleverd. Het is lastig om de verschillende scholen te vergelijken omdat de beginsituatie verschilt (in visie en inhoud en mate van invoering HGW). Agenda planning voor MZT blijft een uitdaging. Bij crisis blijkt wel dat er op korte termijn veel kan. Wat is haalbaar in agenda’s in relatie tot de termijn waarop je kunt afspreken. Maar tot op heden is het uiteindelijk altijd gelukt alleen de termijn fluctueert daarbij sterk. 04-07-2012 7

Aanbevelingen voor de pilot: Tips 3 Hoe onafhankelijk zijn alle partijen? De PCL zit er niet meer tussen als ‘neutrale’ partij die beoordeelt of er aan de eisen is voldaan, enzovoorts Poolsdeskundigen uit SO van invloed op advies SO? Het is nog zoeken naar: wat moet er in het verslag en wat moet er in het groeidocument? 8

Eigen ondersteuningsbehoeften? Vertaal tips middenvak naar eigen doel en ondersteuningsbehoeften Als poolmedewerker heb ik…. instructie nodig die … aanmeldingen nodig die … feedback nodig die … mede poolgenoten nodig die … leerkrachten/IB-ers/directie nodig die … ouders nodig die …. coördinatie nodig die… organisatie/leidinggevende nodig die… Wat is het beste: extra hulp in groep, subgroep, IHP? 9

Binnenschools Pilot HG MDO HGW- cyclus op groepsniveau Leerling- Groepsbespreking + Groepsobservatie 1. GO bijstellen Evalueren 2a. Doelen komende periode 2b. Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben waarnemen 6. Uitvoeren groepsplan Leerling- bespreking vanuit Jeugdzorg Leerlingen realiseren 5. Opstellen groepsplan Ouders Leerkracht begrijpen Multidisciplinair overlegteam op school; leerkracht, IB-er, RT-er, ouders en 1 of meer deskundigen uit de ‘pool’ 4. Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs- behoeften OPP? Casemanager 3. Benoemen van hun onderwijsbehoeften plannen Loketgroep Pilot Bovenschoolse pool: AB-ers (SBO en SO), schoolpsychologen/orthopedagogen, (school) maatschappelijk werk, jeugdartsen +jeugdverpleegkundigen en hulpverleners uit CJG, BJZ, MEE/VTO, JGGZ, OC Trompendaal, RBL, Sherpa, Vangnet Jeugd, Versa, Zandbergen 10 10