Dienst Time Out Projecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Vrijwillige buurtwerking in een plattelandsomgeving Buurtwerking Lennik.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Het Antwerps netwerk uitvalpreventie en opvang
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Van visie naar actie.
Pastoraal op school.
MBO passend onderwijs
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Spijbelbegeleiding: CLB aan zet!
Preventie Duidelijke communicatie rond afwezigheid  Te vroeg vertrekken op reis  Te laat terug bij begin schooljaar Gul zijn met B-codesSancties Spijbelcontract.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
1zorg-route.
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Handelingsgericht samenwerken
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
vanuit een herstelgerichte visie!
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Studiedag ‘Idealen, hoe radicaal is radicaal?’ WORKSHOP CENTRAAL MELDPUNT & DIENST JEUGDINTERVENTIE.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
Het zorgcontinuüm.
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Jobbeurzen voor jongeren
GO! Campus De Vesten Herentals
Infodag onderwijs Welkom!
WELKOM.
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Actieve Verbinding Netwerkmoment 26 februari 2019
Overzicht modules CKG Glorieux
Leiderschapsontwikkeling
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

Dienst Time Out Projecten Elegast vzw

Situering: Buitenbeentje in hulpverlening Met expertise vanuit de bijzondere jeugdzorg - actief in het onderwijs Subsidiëring door Ministerie van Onderwijs Ingebed in de bredere werking van Elegast

Evolutie doorheen de jaren: Drop outs Centrale OOOC - dagopvang Intern onderwijs in OOOC Potgieter Time Out

Visie en missie Schooluitval terugdringen Probleemsituaties binnen schoolse context aanpakken Inzicht in eigen gedrag Meegeven van nodige succes-ervaring Doorbreken van negatief spiraal Hulp op maat

Doelgroep Jongeren van 12 tot 18 jaar Jongeren die willen Vanuit een vorm van regulier secundair onderwijs Jongere kan terug naar school na Time Out Problematische schoolcarrière Reïntegratie regulier onderwijs

via aanmeldingsformulier Via CLB In contact met school, ouders en leerling Vrijwillig project !!! zicht op de situatie van de jongere formuleren van reeds geleverde inspanningen formuleren van concrete doelstellingen officiële gegevens van de school / CLB

Intakegesprek Jongere / ouders / school / CLB / TO Afstemmen van de doelstellingen Kan TO een antwoord bieden? Geeft de jongeren TO een kans? Eventuele startdatum afspreken

Mogelijke doelstellingen Inzicht bijbrengen in eigen gedrag Werken rond spijbelproblematiek en schoolmotivatie Schooluitval voorkomen Oriëntatie naar en / of reïntegratie in regulier onderwijs Netwerkversterkend en reïntegrerend werken Aanbieden van een geïntegreerde aanpak van problematisch gedrag Reductie van de gedragsproblematiek en neutralisering van de probleemsituatie Activeren van leef- en schoolse context met het oog op probleemoplossing Buffer naar instroom zwaardere vormen van hulpverlening …

Individuele begeleidingen op school Individuele begeleiding rond afgebakend thema Jongeren worden begeleid tijdens de schooluren Wekelijks twee gesprekken (in totaal 4) Opstart en afronding gelijk aan externe TO Begeleiding en sturing conflictsituaties / HERGO op school

Een zinvol groepstraject met individuele accenten, gebaseerd op een aantal concrete doelstellingen 2 tot 4 weken Individueel traject Praktische vorming Theoretische vorming Praktijk en Project

Herinstapgesprek Iedereen rond de tafel Aan de hand van een evaluatieformulier Wat heb je geleerd? Wat zal er in de toekomst anders zijn? Voorstelling nazorg

Mogelijke taken begeleider Time Out Begeleiden groepsactiviteiten: Geven van groepsdynamische vorming Doceren van theoretische vorming Praktijk: werkhuis – atelierwerking (metaal, hout, electriciteit), knutsel en crea – activiteit, sport Projectwerking: organiseren en begeleiden van educatieve uitstappen …

Administratieve taken: bijhouden van opvolgingsfiches verslagen jongeren vergaderingen en teamverslagen lesvoorbereidingen beheer van dossier van eigen jongeren planning herinstapgesprekken en evaluatiegesprekken

Organiseren en begeleiden van vormingen op scholen / externe partners (afhankelijk van groep tot groep… kan van alles zijn) Begeleiden en opvolgen stagiairs Mee denken en uitwerken van nieuwe methodieken, strategiën, inspelend op de veranderende doelgroep en mogelijke verschuivingen en ontwikkelingen in het werkveld. Mee verantwoordelijkheid opnemen in de inhoud van de werking; de werking mee dragen.

2 Bijkomende projecten Navorming leerkrachten: Bruikbare praktische vorming Positieve kijk Respect voor de kracht van de leerkracht Beperkte groepen Nazorg

Navorming leerkrachten De leerkracht als coach De leerkracht als persoon Positieve communicatie Agressie in de klas Positief in relatie gaan met tieners

Individuele trajectbegeleiding Individueel, gestructureerd en intensief traject Vanuit de kracht van de jongere Van maximum 16 weken (waarvan maximum 4 weken uit de school) Met recht op 4 weken extra ingebouwde nazorg Met betrekking van context en belangrijke derden Met als doel: positief evolueren op verschillende domeinen Met extra focus op reïntegratie binnen de schoolse context