De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching."— Transcript van de presentatie:

1 HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching

2 INHOUDSTAFEL Voorstelling Visie en Missie Doelstellingen Doelgroep Basisattitudes Methodieken Concrete werking Tijd voor vragen

3 Voorstelling Het bijstandsteam is een deelwerking van CAW Artevelde. We werken met 5 collega’s en 1 teambegeleider. Je kan ons bereiken op 09/267.85.18 (tot 12.30u), via mail bijstandsteam@artevelde.be.bijstandsteam@artevelde.be Of spring eens binnen!

4 Visie en Missie Visie Thuisloosheid is een vorm van extreme uitsluiting, die in onze snel veranderende maatschappij meer en meer institutioneel en structureel veroorzaakt wordt. Iemand wordt thuisloos door interactie van kwetsbaarheden op micro, meso en macro niveau die elkaar versterken. Missie Het vergroten van de zelfredzaamheid en levenskwaliteit van extreem uitgesloten mensen.

5 Doelstellingen Op cliëntniveau:  Uithuiszetting en dakloosheid vermijden.  Op elkaar volgende opname’s in OC’s vermijden.  Cliënten opnieuw aansluiting laten vinden bij het reguliere aanbod van voorzieningen en hulpverlening. Op Structureel Niveau:  Uitbouwen van expertise.  Vergroten van het inzicht van reguliere voorzieningen in de door hen niet bereikte doelgroepen  Vergroten van het inzicht van het reguliere aanbod inzake drempels  De doelgroep terug aansluiting laten vinden bij het reguliere aanbod.

6 Doelgroep Kwetsbare mensen, hulpvragers  Multi-complexe problematiek  Gevoelens van machteloosheid  Wantrouwig  Andere taal/ander gedrag Clienten van het bijstandsteam daarenboven  In crisissituatie Vb: nog 2 weken tot de effectieve uithuiszetting  Heel wat negatieve ervaringen Vb: Nederlandse brieven moeten ondertekenen met analfabetisme  Het reguliere aanbod is moeilijk bereikbaar Vb: X wil drinken in de diensten want dat is zijn probleem en net dat mag niet en daar wordt hij op bestraft dus

7 Basisattitudes Vertrekkend vanuit 4 basisprincipes: Vrijwilligheid Hulpverlening en geen dienstverlening Laagdrempeligheid Kortdurend intensief Vetrekt vanuit deze basisattitudes: Aanvaardend Pos. benadering Gelijkwaardigheid Gericht op autonomie en zelfredzaamheid Flexibel

8 Methodieken Het arsenaal in de individuele begeleiding Het arsenaal in het structurele werk

9 Methodieken Op Cliëntniveau: Instrumenten Ter Ondersteuning Van Vraagverduidelijking Outreachen Mobiel Aanklampen De lege winkel Constructief confronteren Werken voor de cliënt Actieve toeleiding Ronde tafel

10 Methodieken Op Structureel Niveau Netwerkontwikkeling en expertise-uitwisseling Signaalfunctie:  Via informele contacten  Via structurele netwerken  Via signaalnota’s  Via het jaarverslag

11 Concrete werking Permanentie Begeleiding

12 Tijd Voor Vragen


Download ppt "HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching."

Verwante presentaties


Ads door Google