Competentieprofielen 10 juni 2014. Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Methodisch begeleiden
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Didactische werkvormen
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Proces en Product.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Competentieprofielen
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Nieuwe regelgeving geattesteerde kadervorming 10 juni 2014.
Workshop “Beoordelen”
Klinisch redeneren en evidence based practice
HA traject 2.0 September 2015-…. Waarom veranderen? Er is een nieuw decreet rond de attestenrege-ling gecreëerd en goedgekeurd. Dit treedt in werking.
Onze doelen en visie in beeld
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Welkom ik maak me sterk.
Evaluatie Cursus.
Dalton op de Dorendal.
Vergadertechnieken. Uit welke vaste onderdelen bestaat een vergadering? Vooraf weet iedereen wanneer en waar de vergadering plaatsvindt.Vooraf weet iedereen.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
#EBJ16.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
#EBJ16.
HELP! Beren op de omgevingsweg
Feedback en tussenevaluatie via Scorion
Een vergadering organiseren
Teambarometer.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Behavior Based Safety Warehousing
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Persoonlijk Leiderschap
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Workshop Afspraken maken
D&P P1 Organiseren van een activiteit
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Competentieprofielen 10 juni 2014

Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2

Competentieprofiel animator Cluster 1: Begeleiden 1. Kinderen en jongeren begeleiden  Je past je manier van communiceren aan de kinderen en jongeren aan  Je weet wat de kinderen en jongeren (al) kunnen en kennen en je houdt er rekening mee  Je hebt aandacht voor elk kind of elke jongere en zijn/haar plaats in de groep  Je kent de leefwereld van de kinderen en jongeren, je kent hun interesses en speelt hierop in Cluster 2: Organiseren 2. Activiteiten organiseren  Je zet ideeën om in een concrete activiteit en treft alle voorbereidingen voor een goed verloop ervan  Je voert een geplande activiteit uit, ziet toe op een goed verloop ervan en stuurt bij waar nodig  Je duidt aan, na afloop van een activiteit, wat goed en slecht verlopen is en formuleert verbeterpunten voor een volgende activiteit 10 juni 2014 • 3 • 3

Competentieprofiel animator Cluster 3: Evalueren 3. Over zichzelf reflecteren als animator  Je hebt inzicht in je sterke en zwakke punten in je rol als begeleider van kinderen en jongeren en je gaat aan de slag met je verbeterpunten  Je hebt inzicht in je sterke en zwakke punten in het organiseren van activiteiten en je gaat aan de slag met je verbeterpunten Cluster 4: Profielgebonden competenties 4. De veiligheid van kinderen en jongeren waarborgen  Je creëert een veilige omgeving voor activiteiten door risico’s in te schatten  Je handelt probleemoplossend in onveilige situaties  Je maakt de nodige afspraken, stelt grenzen en bewaakt ze 5. Respectvol handelen  Je bent je bewust van je voorbeeldfunctie en handelt er naar  Je benadert kinderen en jongeren gelijkwaardig met respect voor elk kind en elke jongere  Je gaat vertrouwelijk om met discrete informatie 10 juni 2014 • 4 • 4

Competentieprofiel animator Cluster 4: Profielgebonden competenties 6. Samenwerken  Je werkt samen met anderen op een constructieve manier aan dezelfde taak of een gemeenschappelijk resultaat  Je staat open voor positieve en negatieve feedback en je gaat er constructief mee aan de slag  Je maakt afspraken met anderen en je houdt je daaraan 7. Enthousiasmeren  Je doet, door je eigen enthousiasme, de kinderen en jongeren zin krijgen in een activiteit 10 juni 2014 • 5 • 5

Competentieprofiel hoofdanimator Cluster 1: Begeleiden 1. Animatoren begeleiden  Je past je manier van communiceren aan de animatoren aan  Je weet wat de animatoren kunnen en kennen en je houdt er rekening mee  Je hebt aandacht voor elke animator en zijn plaats in de groep  Je kent de leefwereld van de animatoren, je kent hun interesses en speelt hierop in Cluster 2: Organiseren 2. Een geheel aan activiteiten organiseren  Je giet een geheel aan activiteiten in een evenwichtig programma  Je stelt een planning en een evenwichtige taakverdeling op  Je bewaakt de uitvoering van de planning en de taakverdeling  Je evalueert een geheel aan activiteiten en stuurt dit geheel bij waar nodig 10 juni 2014 • 6 • 6

Competentieprofiel hoofdanimator Cluster 3: Evalueren 3. Over zichzelf reflecteren als hoofdanimator  Je hebt inzicht in je sterke en zwakke punten in je rol als begeleider van animatoren en je gaat aan de slag met je verbeterpunten  Je hebt inzicht in je sterke en zwakke punten in het organiseren van een geheel aan activiteiten en je gaat aan de slag met je verbeterpunten 4. Animatoren evalueren  Je schat de competenties van de animatoren in en beoordeelt de competenties tijdens en na afloop van het geheel aan activiteiten  Je benoemt en bespreekt de groeikansen van en met de animatoren, met respect voor de inbreng van de animatoren Cluster 4: Profielgebonden competenties 5. De eindverantwoordelijkheid nemen  Je voorziet een duidelijk kader voor de werking door afspraken te maken met de animatoren  Je zorgt ervoor dat de afspraken worden nageleefd of bijgestuurd  Je hakt knopen door, je verantwoordt beslissingen en draagt de gevolgen ervan 10 juni 2014 • 7 • 7

Competentieprofiel hoofdanimator Cluster 4: Profielgebonden competenties 6. Administratieve gegevens beheren  Je weet welke administratieve gegevens nodig zijn om de werking te organiseren en de veiligheid te garanderen  Je registreert administratieve gegevens correct en houdt ze bij zodat ze bruikbaar zijn voor anderen  Je verwerkt administratieve gegevens correct en volgt ze op 7. Communiceren met verschillende partners  Je communiceert met externen 8. Een team leiden  Je laat animatoren samenwerken op een participatieve manier  Je werkt aan een goede groepssfeer en bewaakt die 10 juni 2014 • 8 • 8

Competentieprofiel instructeur Cluster 1: Begeleiden 1. Deelnemers begeleiden  Je past je manier van communiceren aan de deelnemers aan  Je weet wat de deelnemers (al) kunnen en kennen en je houdt er rekening mee  Je hebt aandacht voor elke deelnemer en zijn plaats in de groep  Je kent de leefwereld van de deelnemers, je kent hun interesses en speelt hierop in  Je kent de evolutie en het groeiproces dat zowel de deelnemers als de groep doormaken en speelt hierop in Cluster 2: Organiseren 2. Vorming voorbereiden  Je bepaalt de competenties waaraan gewerkt wordt tijdens de vormingssessies  Je legt, samen met andere instructeurs, op basis van de competenties waaraan gewerkt wordt, de inhoud, de vorm en de volgorde van de vormingssessies vast  Je selecteert gepaste werkvormen en technieken of werkt ze uit om te werken aan de competenties tijdens de vormingssessies 10 juni 2014 • 9 • 9

Competentieprofiel instructeur Cluster 2: Organiseren 3. Vorming begeleiden  Je werkt aan de beoogde competenties aan de hand van geschikte en aangepaste werkvormen en technieken  Je houdt rekening met de vormingsnoden en verwachtingen van de deelnemers  Je motiveert de deelnemers om te leren 4. Vorming evalueren  Je gaat na of de beoogde competenties bereikt zijn  Je beoordeelt of de juiste werkvormen en technieken gehanteerd werden en formuleert verbeterpunten voor een volgende vorming 10 juni 2014 • 10

Competentieprofiel instructeur Cluster 3: Evalueren 5. Over zichzelf reflecteren als instructeur  Je hebt inzicht in je sterke en zwakke punten in je rol als begeleider van deelnemers en je gaat aan de slag met je verbeterpunten  Je hebt inzicht in je sterke en zwakke punten in het organiseren van vorming en je gaat aan de slag met je verbeterpunten 6. Deelnemers evalueren  Je schat de competenties van de deelnemers in en beoordeelt de competenties tijdens en na afloop van de vorming  Je benoemt en bespreekt de groeikansen van en met de deelnemers, met respect voor de inbreng van de deelnemers 10 juni 2014 • 11

Competentieprofiel instructeur Cluster 4: Profielgebonden competenties 7. De eindverantwoordelijkheid nemen  Je voorziet een duidelijk kader voor de vorming door afspraken te maken met de deelnemers  Je zorgt ervoor dat de afspraken worden nageleefd of bijgestuurd  Je hakt knopen door, je verantwoordt beslissingen en draagt de gevolgen ervan 8. Administratieve gegevens beheren  Je weet welke administratieve gegevens nodig zijn om de vorming te organiseren en de veiligheid te garanderen  Je registreert administratieve gegevens correct en houdt ze bij zodat ze bruikbaar zijn voor anderen  Je verwerkt administratieve gegevens correct en volgt ze op 9. Communiceren met verschillende partners  Je communiceert met externen 10 juni 2014 • 12

10 juni 2014 • 13