De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Teambarometer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Teambarometer."— Transcript van de presentatie:

1 Teambarometer

2 Zelfstandig Top-team Zelfstandigheid ZelfstandigTeam Groep Bundeling individuen Effectiviteit

3 Kenmerken per fase Verzameling individuen
Het team levert zorg (zorgtaken) Het team is gericht op individuele taken en doelen. Teamleden pakken regeltaken op. Meningsverschillen worden geuit. Groep Het team heeft een gezamenlijk doel. Teamleden informeren elkaar en stemmen af. Er is ruimte voor discussie en meningsverschillen. Het team verzorgt zelfstandig het regelwerk rondom de zorg. Zelfstandig Team Teamleden zetten zich gezamenlijk in voor het teamdoel. Het team verzorgt samen de afstemming van regeltaken. Er is een veilige en open teamcultuur binnen het team. Het signaleert zelf verbeterpunten en werkt aan verbetering. Top-team Het team is zelfstandig in het bepalen van doelen. Het team ontwikkelt zichzelf continu en stemt af met anderen. Het team werkt continu aan verbeteren en vernieuwen. Het team volgt ontwikkelingen en past zich erop aan. Voetbalteam

4 Teamontwikkeling op 4 dimensies
Uitvoering Wat doen we? Organiseren en coördineren Hoe organiseren we dat? Samenwerken en beslissen Hoe doen we dat met elkaar? Ondernemen en klantgerichtheid Waarvoor doen we het?

5 Invullen van de teambarometer
4 x 3 = 12 stellingen Elke stelling geeft aan hoe ver een team is in de ontwikkeling Je kiest de uitspraak die het beste past bij het team OP DIT MOMENT Je kunt kiezen uit A,B,C of D. Hierbij geldt ‘EN’ Je bent pas B als je A en B bent. Je bent pas C als je A, B en C bent. Je bent pas D als je A, B, C en D bent.

6 Ontwikkeling Er zijn geen goede of foute antwoorden. Kies wat jij het beste vindt passen. We kijken niet hoe jij scoort, maar hoe het team tesamen scoort Weten in welke fase je zit, helpt je te begrijpen, hoe je als team verder kan groeien.

7 Inzetbaarheid Kwaliteit van uitvoering Continu leren Uitvoering

8 Uitvoeren: Inzetbaarheid
Teamleden zijn inzetbaar voor zorgtaken B EN.. teamleden zijn inzetbaar voor regeltaken C EN.. het team verzorgt gezamenlijk een brede inzetbaarheid voor alle zorg- en regeltaken D EN.. het team volgt ontwikkelingen en past de inzetbaarheid erop aan

9 Uitvoeren: Kwaliteit van uitvoering
Teamleden zetten zich in voor een goede kwaliteit van zorg B EN.. het team verzorgt samen het regelwerk rondom de kwaliteit C EN… het team bewaakt zelfstandig de kwaliteit en verbetert deze waar nodig D EN.. het team volgt ontwikkelingen en past de kwaliteitszorg erop aan

10 Uitvoeren: Continu leren
A Teamleden signaleren als zij kennis tekort hebben B EN.. het team regelt samen het individueel- en groepsleren C EN.. het team heeft een open en veilig leerklimaat, waarin teamleden van en met elkaar leren D het team ontwikkelt en vernieuwt zich continu

11 Organiseren en coördineren
Regeltaken Coördinatie in en tussen teams Probleemoplossing Organiseren en coördineren

12 Organiseren: Regeltaken
Teamleden voeren diverse regeltaken uit B EN… alle regeltaken worden door het team opgepakt C EN… het team verzorgt tesamen de invulling en afstemming van regeltaken D EN… het team stemt regeltaken af met anderen (andere teams, andere disciplines)

13 Organiseren: Coördinatie in en tussen teams
In het werkoverleg worden (regel)zaken besproken B EN.. het team coördineert tesamen de werkzaamheden en regeltaken C EN… het team geeft ruimte aan elkaar om zaken namens het team te coördineren D EN… het team stemt de invulling van regeltaken af met anderen (andere teams, andere disciplines)

14 Organiseren: Probleemoplossing
Individuele teamleden lossen problemen op B EN… het team signaleert zelf problemen en zet zich in deze op te lossen C EN… het team lost zelfstandig teamproblemen op D EN… het team lost zelfstandig problemen met interne en externe partijen op Enter answer text...

15 Samenwerken en beslissen
Teamcommunicatie en –samenwerking Hanteren van conflicten Besluitvorming Samenwerken en beslissen

16 Samenwerken: Teamcommunicatie en –samenwerking
Het team informeren elkaar over het dagelijkse werk B EN… teamleden stemmen af en houden rekening met elkaar C EN… teamleden ervaren het team als veilig en open. Ze spreken elkaar aan en ondersteunen elkaar D EN… het team communiceert en werkt samen met andere partijen, op uitvoerend en beleidsniveau Enter answer text...

17 Samenwerken: Hanteren van conflicten
Meningsverschillen worden geuit binnen het team B EN… onderlinge conflicten worden herkend en opgepakt, eventueel met hulp van anderen C EN… het team is actief in het voorkomen en oplossen van conflicten in het team D EN……het team lost eventuele conflicten met anderen/externen zelf op

18 Samenwerken: Besluitvorming
Het team beslist over zaken in het dagelijks werk B EN.. het team beslist samen over verbeter- en ontwikkelthema’s C EN… het team houdt bij besluitvorming rekening met de visie en doelen van de organisatie D EN… het team ervaart invloed op het organisatiebeleid Enter answer text...

19 Ondernemen en klantgerichtheid
Missie en visie Prestatiesturing Klanttevredenheid Ondernemen en klantgerichtheid

20 Ondernemen: Missie en visie
A Teamleden zijn zich bewust van hun bijdrage aan de missie van Vrijwaard B EN… het team heeft een eigen teamvisie, passend bij de organisatievisie C EN... het team gebruikt de visie als handvat voor feedback naar elkaar D EN… het team gebruikt de visie bij externe contacten en profilering

21 Ondernemen: Prestatiesturing
De te behalen teamprestaties zijn bekend bij het team B EN.. het team is betrokken bij het opstellen van de teamprestaties C EN.. het team stelt zelf de te behalen teamprestaties op en volgt deze D EN… het team realiseert een systeem van continu verbeteren in samenhang met de omgeving en omstandigheden Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 teamprestaties (productie, verzuim, budgets)

22 Ondernemen: Klanttevredenheid
Teamleden zetten zich in cliënten tevreden te stellen B EN.. de cliënt-tevredenheid wordt regelmatig besproken in het team C EN.. het team monitort cliënttevredenheid, stelt verbeterplannen op en volgt deze D EN… het team volgt ontwikkelingen en past haar dienstverlening voor cliënten hierop aan Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4

23 En nu aan de slag met de teamontwikkeling!
Einde teambarometer


Download ppt "Teambarometer."

Verwante presentaties


Ads door Google