De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

#EBJ16.

Verwante presentaties


Presentatie over: "#EBJ16."— Transcript van de presentatie:

1 #EBJ16

2 Intro JES – wie zijn wij Kracht van vrijwilligerswerk
JES is een jeugdorganisatie actief in Brussel, Gent en Antwerpen. JES gelooft in de stad als krachtige leef- en leeromgeving, en wil die stad ook samen met jongeren vormgeven. De wortels van JES liggen in het jeugdwerk, maar van bij aanvang hebben we er werk van gemaakt om de muren tussen jeugdwerk, onderwijs, welzijn, tewerkstelling, ... te slopen om jongeren volop kansen te geven om zich verder te ontwikkelen. JES kiest er voor om voornamelijk actief te zijn in buurten waar de jonge bewoners vaak minder gebruik (kunnen) maken van de kansen die de stad biedt en waar de stedelijke problematieken pieken. Al 30 jaar werkt JES met jonge vrijwilligers in de stad. We geloven sterk in de kracht van vrijwilligerswerk. Waar vrijwilligers aanvankelijk werden ingeschakeld om grote evenementen te draaien, is het vrijwilligerswerk binnen JES geëvolueerd naar een setting naast plezier in de eerste plaats aan jongeren de kans biedt om te experimenteren en te leren. Recent wordt er ook meer en meer ingezet op vrijwilligerswerk als een manier om iets in de buurt te betekenen. In ons werk vandaag gaat onze aandacht vooral naar de coaching van vrijwilligers in leertrajecten. Graag tonen we een animatiefilmpje dat onze competentiegerichte manier van werken weergeeft. JES ontwikkelde zich door de jaren heen als een jeugdorganisatie met een unieke expertise in werken met jongeren, en dus ook jonge vrijwilligers, in de stad en we zien het als onze opdracht om deze expertise te delen met anderen. Vandaar ook deze studiedag. In de voormiddag leggen we de focus op de kennismaking met onze JES praktijk, waarbij we telkens vanuit een andere focus eigen aan onze manier van werken zoveel mogelijk de jongeren zelf hun verhaal laten vertellen. In de namiddagsessies gaan we een stap verder en gaan we in op inhoudelijke thema's, waarbij we experts, jullie en onszelf uitnodigen om te reflecteren op onze praktijk. We zijn onder de indruk van jullie, het publiek dat enthousiast op onze uitnodiging tot deze studiedag is in gegaan. We zijn erg verheugd met de grote opkomst, en met de diversiteit: een diversiteit aan actoren uit een diversiteit aan sectoren. We willen jullie dan ook uitnodigen om vanuit deze diversiteit te reflecteren op onze praktijk. Zodat jullie hopelijk niet enkel leren uit onze praktijk, maar dat we onze praktijk morgen en overmorgen nog meer kunnen onderbouwen, scherper kunnen stellen én kunnen verbeteren.

3 Aan de slag met vrijwilligers in leertrajecten

4 Filmpje

5 Aan de slag met vrijwilligers in leertrajecten
Filmpje Wie is Wie? Abdou – oefening en verhaal Leertrajecten & EVC Nabil – oefening en verhaal Kadervorming & competenties Simon – oefening en verhaal Ervaringsleren & ... Jullie – Uitwisseling & Vragen Abou – Count the F’s? Nabil - ? Simon -

6 Wie is Wie? Wie ben je? Van welke organisatie kom je?
Waarom ben je hier?

7 Vrijwilligers in een leertraject
Leertrajecten en EVC

8 OPDRACHT

9 Leertrajecten en EVC Competentiegericht werken - filmpje
EVC – what’s in a name

10 Kadervorming en competenties
Van competentieprofiel naar rollen Kadervorming en competenties

11 OPDRACHT

12 Kadervorming & Competenties
Competentieprofiel Animator, Hoofdanimator, Instructeur Rollen voor zelfreflectie en feedback

13 Visualiseren van competenties

14 De rollen van de animator
Regisseur Activiteiten Organiseren De Coach Kinderen en Jongeren begeleiden Indiaan Over zichzelf reflecteren als animator Zeeman Samenwerken Clown Enthousiasmeren Echt gebruiken van rollen tijdes uitleg, feedback, etc. Superheld De veiligheid van kinderen en jongern waarborgen Gentleman Respectvol handelen

15 De Coach – Begeleiden van kinderen en jongeren
COMMUNICEREN - je past je manier van communiceren aan de kinderen en jongeren aan JE GROEP KENNEN - je weet wat kinderen en jongeren kunnen en kennen en je houdt hier rekening mee JE GROEP KENNEN - je kent de leefwereld van de kinderen en jongeren, je kent hun interesses en speelt daar op in AANDACHT VOOR IEDEREEN - je hebt aandacht voor elk kind of elke jongere en zijn plaats in de groep Voorbeeld van verkorting

16 Kadervorming als middel

17 Ervaringsleren Tell me, and I will forget Show me, and I may remember
Involve me, and I will understand -Confucius- Ervaringsleren

18 OPDRACHT

19 Als begeleidershouding Als methodologie Als filosofie
Ervaringsleren Als begeleidershouding Als methodologie Als filosofie

20 Vragen & Uitwisseling


Download ppt "#EBJ16."

Verwante presentaties


Ads door Google