De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking"— Transcript van de presentatie:

1 Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
WERKEN IN TEAM Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking

2 Wat is een team? “Een relatief vaste groep van personeelsleden die een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben voor het totale onderwijsproces en voor een herkenbare groep leerlingen.” Kommers & Dresen, 2010.

3 Wat is een team? regelt en bewaakt in hoge mate zelfstandig de procesvoortgang lost dagelijkse problemen zelf op verbetert de eigen processen en onderwijsmethoden De werking is ingebed in het gehele schoolproject!

4 Waarom werken in team? platform om te leren en te professionaliseren
door in team te werken én samen te leren (= professionele leergemeenschappen) kunnen personeelsleden zich (nog) beter ontplooien optimalisering van de manier waarop de doelstelling(en) bereikt worden positieve invloed op het eigen welbevinden

5 Vormen van een team - organisatorisch
gezamenlijk doel (missie, visie, verantwoordelijkheid) logisch samenhangend takenpakket indien mogelijk, een vaste samenstelling duidelijk mandaat én draagt als groep verantwoor- delijkheid goede rol- en taakverdeling heldere werkwijze en besluitvorming ondersteund en opgevolgd door een leidinggevende; ondersteund door systemen en middelen

6 Vormen van een team - ontwikkeling

7 Vormen van een team - ontwikkeling

8 Co-creatie “Vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces én op het resultaat van dit proces.”

9 Co-creatie Kenmerken: - dialoog - common ground - enthousiasme - daadkracht - focus op resultaat Voorwaarden: - gelijkwaardigheid van de deelnemers - wederkerigheid - openheid - vertrouwen

10 Co-creatie COPY - PASTE COPY - MORE

11 Co-creatie Resultaat is vooraf bekend: er verandert niets.
Doen wat we gewoon zijn te doen Copy - paste We onderzoeken de opdracht en de mogelijkheden Resultaat is anders: er valt iets te kiezen. Copy - more

12 Co-teaching “Meerdere professionals werken als co-teachers gedurende een langere periode op gestructureerde wijze samen in een groep en zijn daarbij in gelijke mate verantwoordelijk voor het onderwijs van alle leerlingen.” (Fluijt, 2014)

13 Co-teaching Kenmerken (Knackendoffel, 2005)
Belang van afstemming en een goede voorbereiding Het gaat eerder om een proces en om attitudes Doelmatig werken en gelijkheid tussen partners Rolverduidelijking Leraren lossen samen problemen op

14 Co-teaching Voordelen (Mitchell, 2014)
Mogelijkheid om synergie te creëren Verlaagt professionele isolatie Verhoogt de coördinatie in omgaan met diversiteit

15


Download ppt "Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking"

Verwante presentaties


Ads door Google