Evidence-based leerpotenties in praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Mediërend leren op bs. Theresia
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Workshop 8: Overstap PO-VO in de drie andere grote steden van ons land
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Welkom Informatiebijeenkomst IDOP Galder-Strijbeek 28 februari 2011.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Harmonisatieplannen kabinet
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Informatieavond groep 7
WELKOM.
Het opleidingsprofiel:
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Ouderavond Groepsorganisatie
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
“TOP lessen Schrijverke” Informatieavond 23 juni 2015.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Competentie gebieden Kerntaak 1.
en het leerlingvolgsysteem
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Ouderinformatie avond
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
PRESENTATIE Bijeenkomst IKC – ontwikkeling
Presentatie Rode Bosbes
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
het katholiek basisonderwijs
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Doubleren.
Doubleren.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Evidence-based leerpotenties in praktijk Prof. dr. Ton Mooij CELSTEC, Open Universiteit Heerlen ITS, Radboud Universiteit Nijmegen Juni 2009

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Overzicht Reguliere onderwijs: organisatie en effecten Pedagogische visie en onderwijsvisie Model: Differentiatie, ICT, Optimalisering Prototypen, praktijkontwikkeling Referentieniveaus? Conclusies / discussie © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Risico - OK – Risico Algemeen cognitief Taal (Voorbereidend) rekenen Sociaal Emotioneel (Senso)motoriek Verwacht functioneren in school © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

Verschillen z-scores 2004-2002; groep 2-4 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 deciles

Verschillen z-scores 2004-2002 Groepen 2-4 (rood) en 4-6 (blauw) 1,5 1 0,5 Language 2-4 n = 8,105 Arithmetic 2-4 n = 7,735 Language 4-6 n = 8,496 -0,5 Arithmetic 4-6 n = 7,970 -1 -1,5 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 deciles

Pedagogisch-didactische visie en onderwijsvisie Handhaven wetten PO en VO Elk kind dient continue te worden ondersteund in ontwikkeling Per competentiegebied: sociaal, emotioneel, creatief, cognitief, motorisch, ethisch, esthetisch © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

Leerpsychologische verschillen per competentiegebied Laag Midden Hoog Beginniveau Lager Hoger Leerstappen Kleiner Groter Motivering Concreet Abstract Structurering Opdracht Creatie Duur werken Korter Langer Herhaling Met variatie Nieuw Begeleiding Vaker Minder Zelfregulerend Meer © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Leerarrangementen en zelfregulatie: uitingen / bewijzen in leervorderingen © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Structurering kern van speel-/leerinhoud: PDKS: Pedagogisch-Didactische Kern Structuur Gebaseerd op diagnostiek in jeugdzorg, onderwijs, leerlingvolgsystemen, etc. Integratie en ordening van vaardigheden in en tussen competentiegebieden in leeftijd 0-20 jaar Geïmplementeerd in webapplicatie DIMS: Diagnostisch en Instructie Management Systeem © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Optimalisering praktijk in en rond scholen Diagnostiek: Beginkenmerken kind / thuis Bijzonderheden ivm ontwikkeling en leren Instructie: Regulier aanbod ten dele via leerstoflijnen Specifieke aandacht mbv een leerstoflijn (bijv. taal) Management: Integratie voortgangsregistratie en –evaluatie Overzichten ter bespreking ouders / instelling / school Systematieken: Overzichten voor ontwikkeling en samenwerking in en rond school Overzichten voor instellingen, gemeente, provincie, landelijk beleid © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

Bewustwordings- en invoeringsproces Optimaliseren van leerprocessen Beginkenmerken en PDKS Pedagogische visie Onderwijsvisie Ondersteunende ICT Bewustwordings- en invoeringsproces © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Screenen beginkenmerken Peuterspeelzaal, ouders, leerkracht groep 1 © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

Figure 8: Results of screening of entry characteristics © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) De PDKS in DIMS Vaardigheden in hiërarchie en in volgorde © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Ontwikkelregels per school * Bepaal beginkenmerken per leerling * Bespreek resultaten / nadere diagnostiek * Orden / integreer kern speel-/leerstofaanbod * Zet speel/-leeractiviteiten in op beginkenmerken * Stel per competentiegebied kleine groepen samen * Stimuleer sociaal constructief gedrag (sub)groepjes * Bepaal ontwikkelingen leren op grond van eigen vorderingen * Continuïteit competentiegebieden, leerjaren, onderwijstypen © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Onderzoeks- en ontwikkelprojecten Onderwijsbewijs LEONARDO: * 2009: Voorbereiding instrumenten/werkwijzen en nulmeting * 2010, 2011, 2012: tien scholen: exp. design; lln en groepen * 2013: eindmeting, analyse en rapportage Brede scholen / open wijk scholen Stimulering onderwijsexcellentie © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

© Celstec / OU & ITS / RU (2009) Referentieniveaus? Pas na vier jaren? Na acht jaren? Niet-gespecificeerde tussenniveaus en vorderingen? Blijven schipperen? Passend onderwijs? © Celstec / OU & ITS / RU (2009)

Conclusies / discussie Pedagogische visie en onderwijsvisie Model: Differentiatie, ICT, Optimalisering Diagnostiek, Instructie, Management, Samenhang Praktijkontwikkeling, experimenteel onderzoek © Celstec / OU & ITS / RU (2009)