Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten Connecting, Developing, Accelerating Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten Bijdrage aan het jaarlijkse Decanencongres, Lutherse Kerk, 19 september 2013. dr. Wietske Miedema
Bevorderen van studiesucces Maatregelen in het Hoger Onderwijs Sturen op studiesucces Kwaliteit en verscheidenheid Maatregelen om het keuzeproces van leerlingen te verbeteren Betere informatie Omgaan met keuzestijlen van leerlingen Maatregelen in het voortgezet onderwijs Leerlingen leren leren School organisatie hierop mede inrichten…
Wat werkt in het onderwijs? Aanleren van leer- en studievaardigheden cognitieve vaardigheden, zoals samenvatten, schematiseren, structureren, hoofd- en bijzaken Aanleren van metacognitieve vaardigheden de regulatieve cyclus: oriënteren, plannen, proces bewaken, diagnosticeren, bijsturen, evalueren Aanleren van denkvaardigheden overeenkomsten en verschillen zoeken, standpunt onderbouwen, foutenanalyse Aanleren van onderzoeksvaardigheden opstellen hypothesen, onderzoek construeren
Leren we leerlingen deze vaardigheden inderdaad aan? We hadden studielessen werkte niet Wie voelt zich nu verantwoordelijk hiervoor? teams? vaksecties? de individuele docent?
Niemand Teams vergaderen Vaksecties eigen leerplan doorlopende leerlijnen zijn uitdaging samenwerken met aanpalende vakken is uitdaging Individuele docent geen tijd behoort ook niet tot taak
Verbreden rolopvatting Docenten: leervaardigheden domeingebonden aanleren van restricted tot extended professional Secties: horizontale en verticale leerlijnen en afstemming Teams: minder vergaderen maar meer samen leren Schoolleiding: ontwikkelen leerplan vaardigheden Decanen: Niet alleen keuzeproces, ook rol in leerplan vaardigheden
Naar een professionele leergemeenschap Van restricted professional naar extended professional rolopvatting : docenten en decanen Van individuele docent naar samenwerkende docenten in je eentje bereik je niets Van lesgeven naar leren focus op leren van leerlingen en leren van docenten!
Dus …. geef expliciet aandacht aan leervaardigheden, zet daarvoor een duidelijke leerlijn uit, werk samen met collega’s en focus van je eigen lesgeven naar het leren van leerlingen!!!
Op basis van Alexander, P.A. (2006). Psychology in learning and instruction. Upper Saddle River, Pearson Hattie, J. A.C. (2009). Visible learning. London: Routledge Marzano, R.J., Pickering, D.P., & Pollock, J.E. (2003). Classroom instruction that works. ASCD: Alexandria Marzano, R.J., & Miedema, W.G. (2013). Leren in vijf dimensies. Assen: Van Gorcum.
Contactgegevens dr. Wietske Miedema: w. miedema@cbe-group. com w. g Contactgegevens dr. Wietske Miedema: w.miedema@cbe-group.com w.g.miedema@hva.nl