Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
IB 1.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Realisatie kindcentrum
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Voorbereiding op de ‘Marzano’ training Boston, 20/21 febr 2011
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Samen met ouders aan het werk!
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Informatieavond 26 Augustus 2013
Integreren van onderzoek in onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Ho 3: Leerstijlen.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
CBE: Centra voor Basiseducatie
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Zelforganisatie: integreren van eenvoud?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Geïntegreerde schoolverbetering
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Loopbaancompetenties
Coaching in regioleren
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Lesgeven zonder cijfer?
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Heb jij ballen voor scrummen?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten Connecting, Developing, Accelerating Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten Bijdrage aan het jaarlijkse Decanencongres, Lutherse Kerk, 19 september 2013. dr. Wietske Miedema

Bevorderen van studiesucces Maatregelen in het Hoger Onderwijs Sturen op studiesucces Kwaliteit en verscheidenheid Maatregelen om het keuzeproces van leerlingen te verbeteren Betere informatie Omgaan met keuzestijlen van leerlingen Maatregelen in het voortgezet onderwijs Leerlingen leren leren School organisatie hierop mede inrichten…

Wat werkt in het onderwijs? Aanleren van leer- en studievaardigheden cognitieve vaardigheden, zoals samenvatten, schematiseren, structureren, hoofd- en bijzaken Aanleren van metacognitieve vaardigheden de regulatieve cyclus: oriënteren, plannen, proces bewaken, diagnosticeren, bijsturen, evalueren Aanleren van denkvaardigheden overeenkomsten en verschillen zoeken, standpunt onderbouwen, foutenanalyse Aanleren van onderzoeksvaardigheden opstellen hypothesen, onderzoek construeren

Leren we leerlingen deze vaardigheden inderdaad aan? We hadden studielessen werkte niet Wie voelt zich nu verantwoordelijk hiervoor? teams? vaksecties? de individuele docent?

Niemand Teams vergaderen Vaksecties eigen leerplan doorlopende leerlijnen zijn uitdaging samenwerken met aanpalende vakken is uitdaging Individuele docent geen tijd behoort ook niet tot taak

Verbreden rolopvatting Docenten: leervaardigheden domeingebonden aanleren van restricted tot extended professional Secties: horizontale en verticale leerlijnen en afstemming Teams: minder vergaderen maar meer samen leren Schoolleiding: ontwikkelen leerplan vaardigheden Decanen: Niet alleen keuzeproces, ook rol in leerplan vaardigheden

Naar een professionele leergemeenschap Van restricted professional naar extended professional rolopvatting : docenten en decanen Van individuele docent naar samenwerkende docenten in je eentje bereik je niets Van lesgeven naar leren focus op leren van leerlingen en leren van docenten!

Dus …. geef expliciet aandacht aan leervaardigheden, zet daarvoor een duidelijke leerlijn uit, werk samen met collega’s en focus van je eigen lesgeven naar het leren van leerlingen!!!

Op basis van Alexander, P.A. (2006). Psychology in learning and instruction. Upper Saddle River, Pearson Hattie, J. A.C. (2009). Visible learning. London: Routledge Marzano, R.J., Pickering, D.P., & Pollock, J.E. (2003). Classroom instruction that works. ASCD: Alexandria Marzano, R.J., & Miedema, W.G. (2013). Leren in vijf dimensies. Assen: Van Gorcum.

Contactgegevens dr. Wietske Miedema: w. miedema@cbe-group. com w. g Contactgegevens dr. Wietske Miedema: w.miedema@cbe-group.com w.g.miedema@hva.nl