De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden worden aangeleerd 3. Onderzoeken op welke wijze vaardigheden meegenomen kunnen worden in de beoordeling van leerlingen. 4. Ontwikkelingen van handreikingen voor het aanleren van vaardigheden voor docenten en leerlingen.

4 Knelpunten Inhoud van de modules sluit niet altijd goed aan bij onderwijsprogramma van het team. Gebruik van leerlijnen heeft nog geen rol bij beoordeling/determinatie. Onduidelijk wanneer welke vaardigheid centraal staat. Druk op mentorraat

5 Kader Wijze waarop vaardigheden worden aangeleerd.
Belangrijke vaardigheden in de sector. Vastleggen van ontwikkeling in portfolio. Leerlijnen als reflectie-instrument.

6 Wijze waarop vaardigheden worden aangeleerd.
1. Betekenis geven Waarom deze vaardigheid? Waarom zou je dit moeten kunnen? 2. Voordoen en instrueren Hoe ziet deze vaardigheid er uit? Wat zie je iemand doen die goed kan...? Wat is (vind jij) makkelijk/moeilijk? Wanneer is deze vaardigheid nodig? 3. Begeleid oefenen Oefensituaties creëren in de klas waarop wordt teruggekeken. Naast inhoudsdoel ook vaardigheidsdoel. 4. Oefenen en toepassen in andere context. Oefenen bij een ander vak, andere opdracht in school. 5. Evalueren Waar sta je op de leerlijn? Waarom denk je dat? Waar zie je/ merk je dat je beter wordt? Welk "bewijs"zou je kunnen laten zien? Goed genoeg zo?

7 Belangrijke vaardigheden in de sector
Samenwerken Plannen en organiseren Werken met word en Excel Interviewen Presenteren Onderzoeksvaardigheden Reflecteren Studievaardigheden

8 Portfolio Een verzameling van eigen werk
Waarmee je kunt aantonen wat je weet en wat je kunt. Waaruit je kunt selecteren wat je wilt bewaren, bijstellen of vervangen. Waarop je kunt reflecteren op wat je gedaan hebt en hoe dat ging. De leerling: Waarmee je kunt presenteren wat je ervan geleerd hebt. Waarmee je kunt vaststellen wat je verder gaat doen en hoe je dat gaat aanpakken.

9 Teamplan 09/10 in 08/09 ontwikkelde formats voor : Werkstuk Powerpoint
Presentatie Poster of muurkrant Evaluatie van het gebruik van deze formats Eventueel bijstellen Moment van aanleren 1x vastleggen Reflectiemoment inbouwen door lln. na 1e keer gebruik en aan einde schooljaar de leerlijn in te laten vullen.

10 Teamplan 09/10 Ontwikkelen formats voor vaardigheden: samenvatten
Uit je hoofd leren Aantekeningen maken in de les Tekstbegrip & begrijpend lezen Voorlichting gebruik digitaal portfolio in it’s learning Invoeren gebruik digitaal portfolio bij B+ werkplaats Media Leerlijn vaardigheden Randvoorwaarden gebruik digital portfolio vast stellen en bespreken

11 Teamplan 09/10 Voorlichting doorlopende leerlijn door gebruik it’s learning Inhoud >> kwaliteit Inhoud >> kwaliteit is zichtbaar bij te stellen Inhoud >> zichtbare doorlopende leerlijn Borging doorlopende leerlijn Inhoud >> gastdocenten weten waar ze aan toe zijn Inhoud >> lln weten waar ze aan toe zijn

12


Download ppt "Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden."

Verwante presentaties


Ads door Google