Internetconsultatie Jeugdwet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Transitie Jeugdzorg.
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Ledenbijeenkomst 26 september 2012 Transitie Jeugdzorg.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
De Beroepscode, kompas voor de professional in het CJG
juni Transitie jeugdzorg
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir
Hervorming langdurige zorg samen de transitie in
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Toelichting belangrijkste beleidslijnen concept Jeugdwet
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
1 Naar een nieuw zorg- en hulpstelsel …en wat betekent dat voor ons? Portefeuillehoudersoverleg Sociale agenda 15 mei 2013.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Ambulante Ondersteuning in de Wmo 2015
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
“Privacy in relatie tot Passend Onderwijs en de Transitie Jeugdzorg”
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Stimulansz Wetsvoorstel Jeugd De Jeugdwet Juli 2013.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Decentralisatie Jeugdzorg
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Informatiebijeenkomst concept Jeugdwet n.a.v. de consultatiefase
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Internetconsultatie Jeugdwet Informatie en uitwisseling NIP Bureau en leden NIP 24, 26 en 28 September 2012

Programma Welkom Doel bijeenkomst - informatie en gezamenlijke analyse van het wetsvoorstel - verzamelen input voor NIP reactie - afspraken vervolgactiviteiten Doel wet & historische achtergrond Algemene toelichting op de Jeugdwet & Toespitsen op deelterreinen Maandag CJG, revalidatie, aansluiting op passend onderwijs, lvg Woensdag jeugdbescherming, jeugdreclassering, gesloten jeugdzorg en de certificering Vrijdag Jeugd-ggz Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Doel bijeenkomst Voor 18 oktober 2012 wil NIP reageren op http://www.internetconsultatie.nl/jeugdwet Concepttekst!! Besluitvorming over enkele onderwerpen nog niet afgerond: - inbedding van de jeugdbescherming, - de overheveling van psychofarmaca, - de wijze van inbedding van de jeugd-ggz, - de vormgeving van een geïntegreerd meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling Na internetconsultatie aanpassingen van de tekst / Raad van State Tweede Kamer en Eerste kamer/ In werking treden 1 januari 2015 afspraken vervolgactiviteiten Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Vragen voor het NIP tav conceptwetstekst Worden beoogde doelen bereikt met deze wet? Voldoende waarborgen voor kwalitatief goede zorg Onjuistheden? Omissies? Hebben we alternatieven? Wat zijn de gevolgen voor (individuele) aanbieders van psychologische zorg Welke vervolgstappen door NIP / leden? Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Naast wetgeving veel activiteiten gericht op de invoering Landelijk o.a. Klankbordgroepen ( 40 partijen waaronder NIP) Expertmeetings G32 NIP, AJN, NVMW, V&VN, NVO, BMJ presenteren advies inschakelen zorg vanuit CJG aan VWS, VNG, G32 NIP in gesprek met Tweede Kamer NIP voert gesprekken met VNG NIP organiseert met veldpartijen bijeenkomst jeugd-ggz Kennisateliers jeugd-ggz voor transitiemanagers gemeenten VNG- jeugdfestival etc etc Veel pilots in gemeenten website VNG http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=115896 Website NJI stelselwijziging voor de jeugd Nieuw: Website www.voordejeugd.nl (VWS,V&J,VNG) Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Voorbereiden op nieuwe situatie Lokaal /regionaal Zie website VNG http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=115896 Zorg dat je op de hoogte bent Leg contacten binnen de gemeente! Laat NIP weten wat je nodig hebt voor de lokale lobby! Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Samenhang met andere stelselherzieningen Wet passend onderwijs Wet werken naar vermogen (controversieel) Bestuurlijk Akkoord GGZ Overheveling begeleiding AWBZ naar WMO (controversieel) Wetsvoorstel professionalisering Jeugdzorg Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

De nieuwe jeugdwet - wat vooraf ging http://www.psynip.nl/themadossiers/toekomst-jeugdzorg_jeugdwet.html 2004 Wet op de jeugdzorg Dec 2008 Commissie Linschoten: Verkeerd verbonden, naar houdbare voorzieningen voor jeugdigen Nov. 2009 Evaluatie wet op de jeugdzorg door BMC p. 168 April 2010 Rouvoet nota perspectief Mei 2010 Parlementaire werkgroep rapport Jeugdzorg dichterbij Sept 2010 Regeerakkoord Rutte: Alle taken op het gebied van jeugdzorg overgeheveld naar de gemeenten April 2011 Bestuursakkoord Rijk-VNG-IPO Sept 2011 Eerste Beleidsbrief kabinet - reactie NIP Nov. 2011 Beleidsbrief Geen kind buiten spel - reactie NIP April 2012 Voortgangsbrief Geen kind buiten spel - reactie NIP Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

2012 Analyse en beelden Analyse regering : Tekortkomingen huidig stelsel - te grote druk op gespecialiseerde zorg - tekortschietende samenwerking - afwijkend gedrag wordt onnodig gemedicaliseerd - kostenopdrijvend effect als gevolg daarvan NB de stelselwijziging gaat gepaard met bezuiniging 300 miljoen en invoering eigen bijdrage 70 miljoen opbrengst (p. 52 MvT) Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Nieuwe Jeugdwet Antwoord regering op geconstateerde gebreken/beelden Alle* zorg voor de jeugd onder regie van gemeenten Integrale jeugdhulp door ontschotting van budgetten Rijk systeemverantwoordelijk Cultuuromslag demedicaliseren, ontzorgen , normaliseren Versterken civil society, Eigen kracht Afschaffen strak omschreven indicatiestelling Veel ruimte, vrijheid en verantwoordelijkheid professional (Kwaliteitseisen - professionalisering) Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

* Gemeenten: zorg voor jeugd Jeugdgezondheidszorg - Wet publieke gezondheid (Wpg) Preventieve opvoedondersteuning (artikel 1, onder g, onder 2°, Wmo) gaat over naar Jeugdwet. Andere taken op terrein WMO (geen leeftijdsbepaling) p. 61 MvT de geïndiceerde jeugdzorg op basis van de Wjz = intensieve ambulante hulpverlening, intensieve, gespecialiseerde pedagogische thuishulp bij met name multiprobleemgezinnen, de daghulp (semiresidentiële zorg), de dag- en nachthulp (residentiële zorg) en de pleegzorg, de AWBZ (jeugd-ggz en jeugd-lvb), de Zvw (jeugd-ggz), de gesloten jeugdzorg, de forensische zorg alsmede de zorg die in het gedwongen kader van jeugdbescherming en jeugdreclassering Jeugdwet Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Wettelijk kader blijft Verdrag voor de rechten van het Kind Verdrag inzake rechten van personen met een handicap Europees verdrag rechten voor de Mens Wet BIG / Wet bescherming persoonsgegevens/ Wet Bopz etc Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Argument gemeenten – integraal beleid Artikel 2.1. derde lid Jeugdwet 3. Het college voert, met het oog op de in het eerste lid genoemde taak, een samenhangend beleid ten aanzien van jeugdhulp, de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering en jeugdgezondheidszorg en zorgt voor de afstemming van en effectieve samenwerking bij de uitvoering van jeugdhulp, kinderbeschermingsmaatregelen, jeugdreclassering en jeugdgezondheidszorg met de domeinen onderwijs, zorg, maatschappelijke ondersteuning, werk en inkomen en politie en justitie. Recente reactie VNG: 'Concept-Jeugdwet koude douche' & De decentralisaties in het sociale domein ontkokerd doorzetten. Nadere uitwerking: 12 oktober 2012 Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Niet verantwoordelijkheid gemeenten- art 1.2 Somatische zorg voor kinderen (Zorgverzekeringswet) eerstelijns psychische zorg die huisartsen zelf plegen te geven AWBZ vergoede zorg Psychopharmaca (besluitvorming nog niet rond) Extramurale psychopharmaca – Zorgverzekeringswet Intramurale psychopharmaca - rekening gemeenten (all in dagprijs) indien naar het oordeel van het college een aanspraak bestaat op een voorziening op grond van een andere wettelijke bepaling Zorg voor minderjarigen met een matige tot diepe verstandelijke beperking: een beperking waarbij er sprake is van: a. een cognitieve en intellectuele score op een algemene intelligentietest van beneden gemiddeld, te weten een IQ van 50 of lager; b. er blijvende beperkingen zijn op het gebied van de sociale redzaamheid, en c. het onder a en b genoemde voor het achttiende levensjaar is ontstaan Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Verantwoordelijkheid voor gemeenten Artikel 2.1 Het college is verantwoordelijk voor jeugdhulp, de uitvoering van de kinderbeschermingsmaatregelen en de jeugdreclassering ten behoeve van jeugdigen die hun woonplaats hebben binnen zijn gemeente als bedoeld in artikel 12 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. 2. Indien nodig met het oog op de uitvoering van deze verantwoordelijkheid, treft het college voorzieningen op het gebied van jeugdhulp opdat de jeugdige gezond en veilig kan opgroeien, kan groeien naar zelfstandigheid en kan deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, rekening houdend met zijn ontwikkelingsniveau Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

jeugdhulp: ondersteuning, hulp en zorg aan jeugdigen en hun ouders bij het voorkomen, verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen, psychosociale problemen of gedragsproblemen van de jeugdige, of opvoedingsproblemen, waaronder ondersteuning, hulp en zorg die verleend wordt in het kader van een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering Jeugdhulp omvat NIET de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen (uitv. BW-maatregelen) en jeugdreclassering (uitv. Strafrecht/ beginselenwet JJI) Uitvoering door gecertificeerde instellingen - p. 60 MvT Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Vraag: In de definitie van jeugdhulp wordt lichte verstandelijke beperking niet genoemd. Dat valt onder psychische problemen. “jeugdigen die echter in verband met een lichte verstandelijke beperking ondersteuning, hulp of zorg nodig hebben, zullen die ontvangen met het oog op de problemen die zij ervaren als gevolg van die beperking. De ondersteuning, hulp of zorg zal dan gericht zijn op het voorkomen, verminderen, stabiliseren of opheffen van of omgaan met die problemen. (P. 61 MvT)” Biedt dit voldoende zekerheid dat gemeenten aan hun zorgplicht zullen voldoen ten aanzien van deze groep? Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Vraag 2 leeftijdsgrens bij 18 jaar – akkoord? Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Taken van gemeenten artikel 2.2.lid 1 (1) a. het versterken van het opvoedkundig klimaat in gezinnen, wijken, buurten, scholen en kinderopvang; b. het voorzien in een kwalitatief en kwantitatief toereikend aanbod van de verschillende vormen van jeugdhulp, waarbij de jeugdhulp op een laagdrempelige en herkenbare manier wordt aangeboden en zeven maal vierentwintig uur per week bereikbaar en beschikbaar is voor situaties waarin onmiddellijke uitvoering van taken is geboden; c. het advies geven over en het bepalen en inzetten van de aangewezen vorm van jeugdhulp op verzoek van de jeugdige of zijn ouders, na een melding van een derde, uit eigen beweging of in het kader van een rechterlijke beslissing inzake gesloten jeugdhulp; d. het advies geven aan (een) degene die beroepsmatig met jeugdigen werkt over de door hem voorgelegde vragen en problemen; (WL: consultatieve functie!) Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Taken van gemeenten artikel 2.2.lid 1 (2) e. het per telefoon laten adviseren aan jeugdigen over de door hen telefonisch voorgelegde vragen en problemen; f. het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming zodra het college tot het oordeel komt dat een maatregel met betrekking tot het gezag over een minderjarige overwogen dient te worden; g. het compenseren van beperkingen in de zelfredzaamheid en de maatschappelijke participatie van een jeugdige, waardoor de jeugdige, in overeenstemming met zijn ontwikkelingsniveau, in staat wordt gesteld dagelijkse levensverrichtingen uit te voeren en het persoonlijk leven te structureren en daarover regie te voeren Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Taken van gemeenten artikel 2.2.lid 1 (3) h. het voorzien in een toereikend aanbod van gecertificeerde instellingen; i. de aanwijzing van een onafhankelijke vertrouwenspersoon waarop jeugdigen en ouders die jeugdhulp in de zin van deze wet ontvangen, een beroep kunnen doen, en j. het voorzien in maatregelen om kindermishandeling te voorkomen. Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Verplichting tot bovenlokale samenwerking Art. 2.4 Voldoende gecertificeerde instellingen In standhouden meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling Bij amvb kan de verplichting opgelegd worden om voor andere taken samen te werken OPM: Voor bepaalde vormen van GGZ, LVB is regionale samenwerking noodzaak. Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Wettelijke Kwaliteitseisen grote beleidsvrijheid voor gemeenten met democratische controle op gemeentelijk niveau. Gemeente organiseert klachtrecht, medezeggenschap, kwaliteitseisen aanbod, toezicht. Uitzondering gedwongen kader. verordening opstellen over (art. 2.6 ) - verlenen individuele voorzieningen - afstemming met andere sectoren zorg, onderwijs, werk& inkomen, maatschappelijke ondersteuning - beleid inzake kwaliteitsnormen aanbieders (professionalisering); toezicht; handhaving Betrekken ingezetenen bij voorbereiding beleid (art 2.7) Jaarlijks publiceren cliëntenervaringsmeting (art 2.8) Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Gecertificeerde instellingen een rechtspersoon die in het bezit is van een certificaat of voorlopig certificaat en een kinderbeschermingsmaatregel, jeugdreclassering of gesloten jeugdhulp uitvoert met uitsluiting van het verlenen van jeugdhulp; Hoofdstuk 3 Jeugdwet relatie met Raad voor de kinderbescherming Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Kwaliteitseisen aan alle aanbieders Jeugdhulp/ gecertificeerde instellingen / meldpunten Aanbieder jeugdhulp / gecertificeerde instelling/ meldpunt is in bezit VOG (niet ouder dan 3 maanden) van degene die hij het werk laat uitvoeren. Bij vermoeden niet meer voldoen mag aanbieder een nieuwe VOG vragen. Vraag Dus moet ook aanbieder van jeugd-ggz een VOG hebben? Zij bieden verantwoorde hulp = hulp van goed niveau, die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig, cliëntgericht, tijdig wordt verleend en is afgestemd op de reële behoefte van de jeugdige of ouder en waarbij de hulpverleners, met gebruikmaking van de geschikte hulpzaken, handelen in overeenstemming met de op hen rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de voor hen geldende professionele standaard (analoog aan WCZ/ kwaliteitswet zorginstellingen en art 40 BIG) Verplichting tot hebben meldcode huiselijk geweld/kindermishandeling Verplichting tot melding calamiteiten/geweld/ gegevensverstrekking aan toezichthouder- art 4.1.7 Vraag: verhouding met beroepscode? Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Toestemmingsvereiste verlenen jeugdhulp Art. 4.1.8. Jeugdhulp wordt slechts verleend na toestemming Mag worden verondersteld bij hulp van niet ingrijpende aard Leeftijdsgrenzen 12/16 jaar bij toestemming verkrijgen Als wettelijk vertegenwoordiger weigert in te stemmen en jeugdhulp is noodzakelijk en jeugdige blijft dit weloverwogen wensen, kan hulp verleend worden Als jeugdhulp noodzakelijk en jeugdige weigert (12/16jaar) kan hulp verleend worden Jeugdhulp verlenen zonder toestemming ouder/jeugdige als onverwijlde verlening noodzakelijk is teneinde ernstig nadeel voor jeugdige of ouder te voorkomen. Vraag: verhouding met beroepscode? Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Eisen aan gecertificeerde instellingen, jeugdhulp met verblijf, intensieve ambulante jeugdzorg in gedwongen kader en meldpunt Werken met een hulpverleningsplan Systematische bewaking kwaliteit en uitvoering machtiging, door - Systematisch verzamelen en registreren van gegevens betreffende de kwaliteit van jeugdhulp / uitvoering machtiging - op systematisch wijze toetsen of uitvoering jeugdhulp (art 4.1.2.) leidt tot verantwoorde jeugdhulp - zo nodig bijstellen jeugdhulp Klachtenregeling Onafhankelijke vertrouwenspersoon Instellingen met meer dan 10 werknemers cliëntenraad / jaarlijks verslag openbaar, vertrouwenscommissie Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Kwaliteitseisen aan aanbieders / Professionalisering Wet professionalisering Jeugdzorg Internetconsultatie 3 sept 2012 Beoogd inwerkingtreden 1 jan 2014 Verplichting voor aanbieders jeugdzorg: verantwoorde zorg bieden door de inzet van geregistreerde HBO’ers en gedragswetenschappers, tenzij (niveau register K&J-NIP, OG-NVO, GZ-BIG) Inrichting van een privaat Kwaliteitsregister dat erkend wordt door Ministers Jeugdwet (bredere groep professionals) Bij amvb kunnen regels gesteld worden over kwaliteiten werkenden o.a. geregistreerd zijn. inrichting van een privaatregister dat erkend wordt door Ministers Gemeenten moeten in contracteerbeleid en in beleidsplan letten op norm verantwoorde werktoedeling BIG registratie en kwaliteitsregister verschillende normen Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Toezicht In beginsel een gemeentelijke aangelegenheid Alleen als er sprake is van verblijf van de jeugdige buiten zijn eigen woonomgeving of bij onvrijwilligheid op Rijksniveau toezicht Onduidelijkheid over positie Inspectie gezondheidszorg Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Samenwerking met Onderwijs Met betrekking tot het advies geven over en het bepalen en inzetten van de aangewezen vorm van jeugdhulp, zonodig overleg met bevoegd gezag onderwijs - art 2.2 lid 3 onder a De gemeente moet zorgen dat er voldoende deskundigheid is- art 2.2 lid 4 1. de normale lichamelijke, psychische, psychosociale en cognitieve ontwikkeling van jeugdigen; 2. somatische aandoeningen; 3. lichamelijke of verstandelijke beperkingen; 4. psychische, psychosociale en gedragsproblemen van jeugdigen; 5. opvoeding en opvoedingsproblemen; 6. taal- en leerproblemen; 7. kindermishandeling en huiselijk geweld Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

LVB-zorg Vragen zijn voor gelegd aan sectie zmvb NIP Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Gesloten jeugdzorg – hoofdstuk 6 Huidige regeling uit wet op de jeugdzorg is overgenomen en aangepast aan tendens van trajectbegeleiding Introductie van een voorwaardelijke machtiging Advies gevraagd aan NIP/NVO werkgroep gesloten jeugdzorg Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Jeugd-ggz in Jeugdwet - jeugd-geestelijke gezondheidszorg: a. geneeskundige zorg zoals medisch specialisten en klinisch-psychologen die plegen te bieden en die een jeugdige nodig heeft in verband met een psychische stoornis; b. verblijf dat medisch noodzakelijk is in verband met de geneeskundige zorg bedoeld onder a, al dan niet gepaard gaande met de verstrekking van psychofarmaca, verpleging, verzorging of paramedische zorg, en c. verpleging zoals verpleegkundigen die plegen te bieden, zonder dat die zorg gepaard gaat met verblijf, en die noodzakelijk is in verband met medisch-specialistische zorg. Zit ook in de definitie van jeugdhulp. Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Positie van de jeugd-ggz in Jeugdwet In concept Jeugdwet gekozen voor jeugd-ggz uit Zorgverzekeringswet en een zorgplicht voor gemeenten Bij aanbieding concept Jeugdwet: Besluitvorming nog niet afgerond over de wijze van inbedding van de jeugd-ggz NIP en vele andere partijen geconsulteerd door dhr. van Gastel ivm onderzoek naar overheveling Jeugd-ggz. Rapport medio oktober 2012 VNG spreekt over “sociaal domein. Komt 12 okt. met reactie op jeugdwet Gezondheidsraad opdracht onderzoek (afbakening hoogspecialistische zorg/ Passende zorg voor jongeren met psychische problemen Pvda en VVD verschillen van mening – kabinetsformatie??? Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Veel bezwaren tegen overheveling jeugd-ggz De knip tussen somatisch zorg voor jeugd en jeugd-ggz De knip tussen jeugd-ggz en volwassenen-ggz is slecht voor de kennisontwikkeling in de sector Psychiaters: jeugd-ggz is medisch specialisme Harde knip bij 18 jaar zet continuïteit van de behandeling op spel Risico van uitstelbeleid bij 16- 17jarigen Er wordt een “oplossing” gekozen voor “een probleem” in de samenwerking tussen diverse velden. Praktijk heeft zich inmiddels al verder ontwikkeld. Is jeugdwet wel probleemoplossend? Door gemeenten de verantwoordelijkheid te geven voor jeugd-GGZ is niet geregeld dat ook bovenlokaal aanbod blijft bestaan wie is verantwoordelijk voor landelijk te regelen zaken? E-health, zeer specialistische zorg, wetenschappelijk onderzoek, richtlijnontwikkeling, opleidingsbeleid Etc Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Wie bepaalt welke jeugd-ggz noodzakelijk is en wie bepaalt welke zorg verleend wordt? In de concept Jeugdwet artikel 2.2. 3. Met betrekking tot het advies geven over en het bepalen en inzetten van de aangewezen vorm van jeugdhulp, als bedoeld in het eerste lid, onderdeel c: ……… c. stelt het college de huisarts, voor zover het de jeugd-geestelijke gezondheidszorg betreft, in staat om dit advies te geven over en te bepalen wat de aangewezen vorm van jeugdhulp is en zet het college de door de huisarts bepaalde vorm van jeugdhulp in. Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Wat zijn de de problemen? Beeld van medicalisering (onder- en overbehandeling) - Hoe organiseer je inzet en toezicht op kwaliteit Nu voor ggz inkoopbeleid door zorgverzekeraar. In jeugdwet: De gemeente moet zorgen voor voldoende deskundigheid - art 2.2 lid 4 1.de normale lichamelijke, psychische, psychosociale en cognitieve ontwikkeling van jeugdigen; 2. somatische aandoeningen; 3. lichamelijke of verstandelijke beperkingen; 4. psychische, psychosociale en gedragsproblemen van jeugdigen; 5. opvoeding en opvoedingsproblemen; 6. taal- en leerproblemen; 7. kindermishandeling en huiselijk geweld Hoe voorkom je dat psychologische zorg niet meer door de daartoe goed toegeruste beroepsgroep wordt geleverd? Moet iedere gemeente beleid voor maken. Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Welke alternatieven zijn er te bedenken? Versterken van de diagnostische kwaliteit van CJG (HGD) goed indiceren wat past binnen de gewone ontwikkeling van het kind en waar nadere diagnostiek en behandeling nodig is. Consultatiefunctie jeugd-ggz versterken(+bekostiging) Versterken van de samenwerking huisarts/CJG/school Meer gebruik maken van de expertise van schoolpsychologen en jeugd-ggz betrokken bij het onderwijs (ZAT) De psycholoog als scientist practioner – hoe kunnen we de kwaliteit van de beroepsuitoefening versterken? Verdere richtlijnontwikkeling: state of the art werken Overbehandeling tegengaan door elkaar scherp te houden (intervisie) Informeren van gemeenten over wat jeugd-ggz is en wat aanbod is (psycho-educatie/ eigen kracht versterken). VOORBEELDEN GGZ is aan het ontwikkelen (BA) versterken basiszorg. Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet

Welke bijdrage kunnen leden bieden? Voorbeelden aanleveren van samenwerking jeugd-ggz- jeugdzorg-cjg - onderwijs - jgz Informatievoorziening over jeugd-ggz aan gemeenten Samenstellen lijst met tips voor zelfstandig gevestigden en relatie met gemeenten …….. Presentatie Wilma Lozowski- beleidsmedewerker Sector Jeugd NIP – internetconsultatie Jeugdwet