Parkinson Lotgenoten Training

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Advertisements

Allemaal hartelijk welkom
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Een eerste opzet met mogelijkheden
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
De oudere stagiaire.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Woordjes leren.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Module 3 Het leven gaat door …
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Alinea: kernzin + uitwerking
Breinleren.
Maatschappelijke zorg 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Ouderbijeenkomst.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Nee Zeggen!.
District Midden Brabant
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Duurzame inzetbaarheid
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Parkinson Lotgenoten Training
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
ADL Les 1.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Iedereen in de dramadriehoek
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Wat leer je allemaal op school?
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Parkinson Lotgenoten Training Een training om de cognitieve functies zoals geheugen en communicatie bij de ziekte van Parkinson te trainen.

Bijeenkomst 1 Kennismaken en namen onthouden.

Wie zijn de trainers? Rechts: Jan de Groot (zelf Parkinsonpatiënt), 65 jaar uit Santpoort N. Links: Henk Torreman, getrouwd met Joke (parkinsonpatiënt), 77 jaar uit Velsen Zuid. Samen geven we 3 jaar trainingen aan Parkinsonpatiënten. Dit seizoen begeleiden we 5 groepen in Haarlem, Heemskerk en Purmerend.

Opzet van de bijeenkomsten We komen éénmaal per maand bij elkaar. De bijeenkomst duurt 2 klokuren van 10.00u tot 12.00u. Twee uurtjes is kort. Daarom kom alstublieft op tijd! Het eerste uur besteden we aan een rondje ‘lief en leed’, uitwisselen van informatie betreffende je ziekte, tips, vragen, en wat er verder aan de orde komt. In het tweede uur, na de pauze, Beginnen we met een korte bewegingsoefening door Jan. Vertellen we achtergrondinformatie en doen we oefeningen. Dat gaat altijd over het trainen van het brein, om de achteruitgang ten gevolge van Parkinson te vertragen.

Enkele huishoudelijke mededelingen We beginnen om 10.00 u. De zaal is open om 9.45u. Er is een korte koffie/thee pauze van 10.55u – 11.05u. De koffie is voor eigen rekening. We eindigen om 12.00u. We proberen om ook daadwerkelijk om 12.00u te eindigen, maar de ervaring leert dat het een minuutje later kan worden. Aan het eind wordt de thuisopdracht gegeven. Deze opdracht wordt de volgende keer besproken. Ook wordt gevraagd het materiaal dat is uitgereikt thuis nog eens door te lezen.

Afspraak We zijn als groep onder elkaar. Er zal waarschijnlijk ook persoonlijke informatie worden uitgewisseld. Wij willen de uitdrukkelijke afspraak maken dat alles wat je van elkaar hoort of ziet ook binnen de muren van deze ruimte blijft. Afgesproken!

Nieuwe opzet Deze cursus is deels geïnspireerd op de oude cursus ‘Parkinson, Houd je aandacht erbij’ van de Parkinsonvereniging. Deze oude cursus had een aantal bezwaren. Veel wekelijkse bijeenkomsten (15 maal) Verouderde leerstof Veel oefeningen waren niet direct praktisch toe te passen. Er was weinig ruimte voor ‘persoonlijke’ uitwisseling. Deelname was uitsluitend voor Parkinson patiënten. Wij hebben de cursus zowel inhoudelijk als didactisch vernieuwd.

Experiment Deze groep is in zekere zin ook voor ons een experiment. Daarom zullen we regelmatig feedback vragen Er zijn twee ‘deskundige’ deelnemers, Betty en Ruud, die ons, achteraf ook feedback zullen geven. Het meest uitdagende experiment is de deelname van enkele partners/mantelzorgers. De bijeenkomsten gaan niet over de rol van de partner/mantelzorger. Daarvoor zijn we een aparte cursus aan het ontwikkelen.

Website We maken gebruik van een PowerPoint presentatie. Als je die thuis nog eens wil nalezen dan kan dat. Je kunt de presentatie downloaden vanaf de website die hiernaast staat. Om te downloaden: Ga naar de website: www.torreman.com Kies: /Parkinson cursussen Kies dan de middelste kolom: Kies: ‘Klik hieronder om te downloaden’ ‘lotgenoten training 1’

‘Smoelenblad’ Henk maakt straks van iedereen een fotootje (misschien is hij al bezig). Daarvan maken wij een ‘smoelenblad’ met de gezichten en de bijbehorende namen. Dat wordt de volgende bijeenkomst uitgedeeld. Ook hiervoor geldt: ga ‘discreet’ om met de namen/fotolijst.

Voorstellingsrondje We hebben twee voorstellingsrondjes. In deze eerste ronde vertel je over jezelf wat voor de groep interessant is om te weten. Je naam. In welke gemeente woon je. Wat is je burgerlijke stand (single, getrouwd, enz.). Hoe oud ben je. Hoe lang weet je dat je Parkinson hebt. Wat zijn je hobby’s. Eventuele overige informatie. De tweede ronde ná de pauze gebruiken we om de namen te leren.

Pauze (10 minuten)

Bewegen met Jan

Namen onthouden Het onthouden van namen gaat de meeste mensen minder goed af dan het onthouden van gezichten. Toch wordt het ‘onbeleefd’ gevonden en het is ook wel gênant als je de naam van iemand, die je een tijdje geleden hebt ontmoet niet meer weet. Daarom wat tips om namen te onthouden.

Tips om namen te onthouden Je moet er moeite voor doen. Om een naam in het ‘blijvend geheugen’ van je brein te krijgen moet je tenminste 10 keer met de naam oefenen. En dat is niet snel 10 keer achter elkaar de naam noemen. Dat is in allerlei situaties en gesprekken de naam van de ander hardop uitspreken.

Tips om namen te onthouden Het helpt om de naam van iemand te koppelen aan: Een rijmwoord: Jan de Groot heeft kaas op zijn brood. Visualiseer dan Jan met een boterham met kaas in zijn hand. Uiterlijk kenmerk: Mevrouw de Koning draagt haar kapsel als een kroon. Ook nu kun je mevrouw de Koning visualiseren met een kroontje op haar kapsel. Alliteratie: Bij alliteratie is er een beginrijm. Woorden beginnen met dezelfde letters of klank. Harry heeft een uitbundige haardos: onthoud ‘harige Harry’. Suzan is tenger. Onthoud ‘slanke Suzan’. Koppeling met een andere naam: Een meneer die ‘Sven’ heet, kun je onthouden door te bedenken: “Dat is de voornaam, die hetzelfde is als Sven Kramer (de schaatser)” Het zijn eigenlijk ‘ezelsbruggetjes’, of zoals de officiële naam is: ‘associaties’.

Tips om namen te onthouden Dit is een tip die we bij tip 1 al verklapt hebben. HERHALEN! Om namen te leren kun je, als je de naam hebt gehoord, deze naam zo vaak mogelijk, tenminste 10 keer, in een zin gebruiken. Je ontmoet iemand en deze noemt zijn/haar naam. Je herhaalt de naam als je antwoord geeft: “hallo Ton, leuk je te ontmoeten”. Tijdens het gesprek laat je de naam een paar keer op een natuurlijke manier vallen: “Zeg Ton, vertel eens, hoe lang ben je al lid van deze vereniging?” Zorg er wel voor het gebruik van de naam niet te overdrijven. Het moet ‘natuurlijk’ overkomen. Noem aan het einde van het gesprek de naam nog een keer: Leuk je gesproken te hebben, Ton. En succes met je plannen”.

Oefening We hebben ons al voorgesteld. Sommige namen heb je misschien al onthouden, andere nog niet. Achterin de klapper vind je een plattegrond van de tafel waar we aan zitten. Die heb je nu nodig. Op uitnodiging van Jan stel je je één voor één nog eens voor met alléén je naam. Iedereen noteert de naam op de plattegrond op de plaats waar die persoon zit. Noteer er kort je ‘ezelsbruggetje’ bij om de naam te onthouden. De volgende bijeenkomst gaan we er verder mee oefenen.

Thuisopdracht Kijk thuis nog eens naar de plattegrond met namen en probeer de bijbehorende personen te herinneren. Jan zorgt iedere bijeenkomst voor een ‘thuisopdracht’. Meestal een puzzeltje of een andere breinkraker. Meestal zijn ze een beetje te lastig om het alleen te doen. Dat doen we met opzet. We willen je oefenen in het ‘om hulp vragen’. Bovendien is het veel gezelliger om de thuisopdracht met je partner, mantelzorger, kinderen, buren, of wie dan ook op te lossen.

Terugblik Dit was de eerste bijeenkomst van de ‘lotgenoten training’. En de eerste keer was de opzet al een beetje anders. Dat komt door de vele mededelingen, die we moesten doen. Toch zijn we benieuwd: Kun je in één woord aangeven hoe deze eerste bijeenkomst is bevallen?

Tot de volgende bijeenkomst! Dinsdag 30 oktober Onderwerp: associëren en ezelsbruggetjes