De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman."— Transcript van de presentatie:

1 Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman

2 Welkom! Bijeenkomst 12

3 Thema van de dag: Verbeteren van de communicatie
Een gesprek voeren

4 Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. Een gesprek voeren Oefeningen. De thuisopdracht voor de volgende keer. Terugblik

5 Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst?
Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.

6 De thuisopdracht van de vorige keer.
De thuisopdracht was: Kijk eens kritisch naar je eigen communicatie. Wat gaat er goed in gesprekken, op welk moment stagneert het gesprek? Wat doe je (wat doet de ander) als het gesprek stagneert. Hoe kom je daar samen uit?

7 Een gesprek voeren Er zijn verschillende soorten gesprekken b.v.
Een ‘gezellig’ gesprek. B.v. op een verjaardag met een verre neef/nicht. Uitwisselen van informatie. B.v. een gesprek bij de neuroloog. Verzoekgesprek/ SOVA gesprek. Onderhandelen/ conflict oplossen. B.v. in een relatie. Komt vandaag niet aan de orde. Al deze gesprekken verlopen anders.

8 Zomaar een gesprekje ‘mooi weer’

9 Zomaar een gesprek Op een verjaardag, een reünie, op een bankje in het park, op een terras van een strandtent kom je in gesprek met iemand. Het gaat niet echt om informatie vergaren, of een gesprek voeren dat tot afspraken leidt. Hoe voer je zo’n gesprek en hoe voorkom je dat het stokt? Daar is een middel voor. Het heet LSD

10 LSD Dit is geen drug om gemakkelijk te kunnen praten. Het is een afkorting van: Luisteren. Stimuleren. Doorvragen.

11 Luisteren Luister naar wat de ander vertelt. Wat vertelt de ander?
Wat is de inhoud? Hoe vertelt de ander het? Wat is de toon, de emotie? Wat is de lichaamstaal? Klopt de lichaamstaal met de inhoud? Hoe zit/ staat de ander erbij? Beweegt de ander veel of juist niet?

12 Stimuleren Je wilt het gesprek gaande houden. Dan kun je zelf praten, maar ook de ander láten praten. Dat kun je doen door: Samenvatten Als ik het even samenvat, dat zeg je….. Klopt het dat je nu zegt…… Kernwoord herhalen Frankrijk? Je sleutelbos? ‘Hummen’, ‘ja,ja’, ‘knikken’. Als peper en zout in het eten. Niet te veel, maar ook niet weglaten.

13 Doorvragen De beste manier om een gesprek gaande te houden is het stellen van open vragen. Wie, wat, waar, welke, hoe. Vermijd een ‘waarom’ vraag. Gebruik liever: “wat is de reden dat…” of: “vertel…..” . Uit onderzoek blijkt dat mensen die over zich zelf praten het knuffelhormoon ‘oxytocine’ aanmaken. Dat verklaart veel!

14 Oefening Maak groepjes van 3 (of 4)
Persoon A knoopt een gesprek aan met B. Gebruik als openingsvraag: “Wat was het leukste dat je deze week hebt meegemaakt?” Natuurlijk mag B ook (open) vragen stellen aan A. Het gesprek duurt maximaal 5 minuten (na het signaal van de klok). Persoon C (en D) is steun en toeverlaat en let er op dat de vragen OPEN zijn. Wissel van rol.

15 Informatiegesprek Het informatiegesprek is niet vrijblijvend.
Je verstrekt informatie en/of Er wordt informatie gevraagd.

16 Informatie gesprek

17 Je verstrekt informatie
Over het algemeen wordt er bij informatie verstrekken één of meerdere vragen gesteld waar je antwoord op geeft. Als de vraag gesloten is, kun je met ja of nee antwoorden. De vragenlijsten van de Parkinsonverpleegkundige zijn vaak zo. Toch is het verstandig om ook op een ja/nee vraag, als dat nodig is wat toelichting te geven. Als de vraag open is heb meer vrijheid in je antwoord. Als je de indruk hebt dat je antwoord niet helemaal duidelijk is, vraag dan b.v. “Ben ik wel duidelijk?” of: “Is dit een antwoord op uw vraag?”

18 Je vraagt informatie. Maak vooraf een lijstje met je vragen.
Stel bij voorkeur open vragen. ( wie, wat, waar, welke, hoe, waarom). Open vragen geven altijd meer informatie. Heb je al je informatie, vat de antwoorden dan even samen en vraag de ander of het klopt.

19 Oefening Groepjes van 3 of 4. Gesprek max. 10 min.
Persoon A wil graag informatie over (kiezen): Bijzondere activiteiten in de gemeente van B. Waar kun je het beste eten in de gemeente van B. Hoe kom je het gemakkelijkste van de Immanuelkerk naar het huisadres van B. De hobby van B. Maak zelf een keuze over wat je van B wilt weten. Let op! Vraag naar zoveel mogelijk details. Het woordje ‘precies’ helpt daarbij. Persoon C (en D) zijn steun en toeverlaat. Na afloop: B, C en D vullen voor A een feedbackbriefje in. Wissel daana van rol.

20 Een gesprek met een verzoek.
Het SOVA gesprek

21 Een gesprek met een verzoek
Hiervoor gebruiken we het SOVA-model. Situatie Geef aan wat de situatie is. Noem de feiten. Obstakel Noem het probleem Vraag Stel je vraag Afspraak Maak concrete afspraken.

22 Oefening SOVA gesprek We nodigen twee deelnemers uit die het leuk vinden een SOVA-gesprek te voeren. Het gesprek wordt opgenomen en daarna afgespeeld om iedereen de mogelijkheid te geven een pluimen en tips te geven.

23 De Casus Het gaat om een nieuwe buurman/-vrouw (A) die een verzoek heeft voor zijn/haar oudere buurvrouw (B).

24 Persoon A gaat na de drukte van de verhuizing een paar dagen op vakantie.
Maar de kat kan niet mee. Die moet dagelijks aandacht en brokjes. In het weekend graag een blikje. Het ligt allemaal klaar in de keuken. Bovendien hebben de plantjes nogal geleden onder de verhuizing en vragen extra aandacht. Ook verwacht hij/zij nogal wat post en ook een pakje. A wil B vragen de post op de tafel ter leggen en het pakje in ontvangst te nemen.

25 Pluimen en tips We spelen de opname af.
Aan wie wil je welke pluim geven. Heb je ook voor iemand een tip, wat ook zou kunnen, wat jij gezegd, geantwoord zou hebben?

26 Terugblik Vandaag hebben we geoefend met verschillende gesprekssituaties. Welke tips/informatie die je vandaag hebt geleerd, ga je gebruiken? Wanneer is je eerstvolgende informatie gesprek?

27 Thuisopdracht Pas het geleerde toe als je de komende week gesprekken voert.

28 Thema van de volgende bijeenkomst
De volgende bijeenkomst (13) gaat ook over ‘verbeteren van de communicatie’. Thema van bijeenkomst 13: Moeilijke gesprekken, Deelnemen aan een groepsdiscussie

29 Jan de Groot Henk Torreman
Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman


Download ppt "Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman."

Verwante presentaties


Ads door Google