Ella Tacq Renske van Bemmel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Beslissen over hulp Quirien van der Zijden
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Begeleiding van kinderen met zorg
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Lianne Ringoir, projectmanager
Samen verder!.
Verbinden van zorg en onderwijs
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Werken in de wijk…?!?! Marijke Versteeg
Sociaal Wijkteam Den Helder
Zorgen voor jeugd in wijken is teamwork
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
Hervorming langdurige zorg: AWBZ en Jeugdwet drs. Aaltje Hartholt-Hofstee, Directie Langdurige Zorg. 21 juni 2013.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
1Gezin1Plan BOJOZ 27 januari 2012 Partners in Jeugdbeleid Karel Diephuis.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Buurtteams Jeugd en JGZ drs. Geert van der Velde/ Qraad Adviseur Strategisch beleid en Zorgvernieuwing.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Stichting Jeugdformaat
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Integratie IVH en JAT.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Kinderen beschermen we samen
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
Wmo beleid in de Drechtsteden
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Ambulant team wijkzorg ___________
LEERLINGBESPREKINGEN
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Ella Tacq Renske van Bemmel

Samenwerking Partners in Jeugdbeleid: ontwikkelaars van raamwerk 1Gezin1Plan Kenniscentrum Gezin Centraal: Methodische ontwikkeling en opleiding in de jeugdzorg Gezamenlijke missie; versterken eigen kracht en regie Ons voorstellen

Agenda Voorstellen Vragen tussen door? e.tacq@piresearch.nl Resultaten uit onderzoek 2018 Wat is 1 gezin 1 plan: van aanleiding tot plan Eigen kracht….. Evt. 3 rollen van de generalist

1Gezin1plan in de praktijk; de meerwaarde van de werkwijze onderzocht (Verwey Jonker, jan 2018) Resultaten: Beleggen van de regie bij gezinnen belangrijk in het versterken van zelfredzaamheid en veerkracht Wijze van regievoering verschilt, maar in vrijwel alle gevallen worden de hulpverleningsvoorstellen besproken en instemming gevraagd voor hulpverleningsbesluiten Gezinnen over algemeen positief over eigen inbreng en de wijze van bejegening De uitgangspunten van 1G1P belangrijker dan de concrete tools Maatwerk; aansluiten bij situatie en vaardigheden van het gezin Bij veiligheid; rust en duidelijk in verbinding blijven en vanuit positieve benadering kaders aangeven waarbinnen gezin zeggenschap heeft Belemmerend: verschillende visies op “regie bij het gezin”, onduidelijkheid voor gezin en de zorgcoördinator, afstemming tussen professionals

De aanleiding: Savanna, gezinsdrama Roermond……. Onoverzichtelijk veel hulpverleners betrokken bij een gezin (dubbelingen, geen weet van elkaars inmenging) De groeiende vraag naar gespecialiseerde zorg Terwijl er nog steeds jeugdigen met problemen zijn die niet of te laat geholpen worden Versnippering van de zorg voor jeugd: onoverzichtelijk voor ouders en ketenpartners (bijv. onderwijs) onbeheersbaar voor financiers Aanleiding regio samenwerking zorgcoordinatie Wat zijn nu werkzame factoren bij samenwerking met en rond gezinnen met vragen op meerdere levensgebieden Divers ondz nationaal internationaal 5

De aanleiding: De indicatieprocedures: zijn te bureaucratisch staan los van het hulpverleningsproces zijn gericht op inzet gespecialiseerde zorg, en veel minder op het benutten en versterken van de eigen kracht, het sociaal netwerk en de nulde en eerste lijn 6

Inrichting van zorgstelsel: 1: het fundament Pedagogische civil society

2: De basisvoorzieningen Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg, sociale teams Pedagogische civil society

3: Het jeugd&gezinsteam Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

4: inschakelen specialisten Specialisten bieden: Consultatie Diagnostiek Therapeutische interventies (deeltijd) verblijf Specialist Psychiatrie en verslaving Specialist ernstige gezinsproblematiek Specialist (Licht) verstandelijke beperking Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

5: Hulp in gedwongen kader Specialist Psychiatrie en verslaving Specialist ernstige gezinsproblematiek Specialist Licht verstandelijke beperking Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

6: 1Gezin1Plan 1Gezin1Plan met: Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Gezin, sociaal netwerk, basisvoorzieningen, specialisten, jeugdbescherming, Volwassenzorg Gemeentelijke voorzieningen (WMO, W&I, Schuldhulp), sociale teams, woningbouw Specialist Psychiatrie en verslaving Jeugd- bescherming Specialist ernstige gezinsproblematiek Specialist Licht verstandelijke beperking Teams ambulante Jeugd&gezinswerkers Basisvoorzieningen JGZ, Onderwijs, kinderopvang, welzijn, huisarts, 1ste lijnsgezondheidszorg Pedagogische civil society

1Gezin1Plan Raamwerk Intersectorale samenwerking Afstemming Biedt ordening en structuur Draagt bij aan regie bij cliënt

Uitgangspunten 1Gezin1Plan Hulp is pas nuttig wanneer de cliënt of het gezin het eindpunt van de verandering en dus de doelen bepaalt. Samenwerking is essentieel in de hulpverlening. Zonder samenwerking is er geen hulp. Een hulpverlener werkt samen met de cliënt, het gezin waar de cliënt deel uitmaakt, het sociaal netwerk van de cliënt en het professioneel netwerk van de cliënt. Gedragsverandering heeft langdurig effect als de verandering plaats vindt in de leefomgeving van de cliënt. Daarom moet de hulp ook plaatsvinden in de leefomgeving van de cliënt.

Leidende principes GEZIN ALS SAMENWERKINGSPARTNER, dus: Spreken MET in plaats van OVER Gezin = eigenaar van het gezinsplan. Hún doelen worden nagestreefd Gezinsleden beslissen mee over zorg Samenwerken met sociaal netwerk & team rond het gezin Bouwen op kracht en succes Al deze punten verankerd in jeugdwet (zie mijn tekst ivm vermaledijde VNG dvd)

Onderdelen gezinsplan Contact maken met gezin Hulpvraag vaststellen Opstellen van doelen Inventariseren van het netwerk Coördinator vaststellen Uitnodigen voor ronde tafel gesprek Start opstellen gezinsplan Start ronde tafel gesprek Invullen afsprakenlijst Bijeenkomst afsluiten met afspraken De ronde tafelbijeenkomst Uitvoeren van afspraken Evalueren van plan met gezinsteam / ronde tafel bijeenkomst Vervolg Uitvoering en evaluatie

Voorbeeld gezinsplan Namen van de gezinsleden en de leeftijden van de kinderen:   Marieke 42 jaar, Romeo 15 jaar, Joyce 11 jaar, Petra 8 jaar Belangrijkste doel(en) van het gezin: Romeo gaat weer naar school en blijft naar school gaan, moeder Marieke is ondersteund hem hierbij en is consequent in de benadering van Romeo, vooral als hij zich niet aan afspraken houdt. Belangrijke informatie voor alle betrokkenen: Moeder Marieke en Romeo zijn het praten over de verslaving van Romeo aan Wiet zat, de gesprekken helpen niet en het is geen probleem meer. Zij willen dat Romeo zijn school weer kan oppakken en zijn diploma uiteindelijk kan halen. Telefoon 06-54361068 Mail Marieke.de jong@live.nl   Naam: Relatie tot het gezin en/of werkzaam bij welke instantie: Op welke dagen goed bereikbaar: Telefoonnummer Mailadres Jetske de Jong Moeder van Marieke, oma van Romeo 026-9754102 Rachida Moukali Opvoedingsondersteuning ma, woe en do 024-4536971 Rachida.moukali@opvoed.nl Bram van Wateringen Verslavingszorg Di, woe, do en vrij 024-3729001 bvwateringen@verslaving.org Joep Sneijder Mentor Ma-vrij, na 15.30 uur 024-7683675 j.snejder@school.nl Klaas de jong Decaan Ma, di, woe 024-7683677 k.dejong@school.nl Zorgcoördinator: Jet van Klaveren reclassering Ma, di en do 024-5689290 jetvanklaveren@reclassering.org Afspraken over afstemming:

  Nr. Doel: Wie doet: Wat: Start datum Geplande einddatum Doel bereikt? 1 Romeo gaat weer naar school en blijft naar school gaan, moeder Marieke is consequent Joep (mentor) Geeft Romeo leerstof voor de komende weken. 01-05 14-06 Romeo en moeder Romeo besteedt, nadat hij zijn leerstof heeft gekregen, 3 uur per dag daar aan. Moeder houdt dit in de gaten en bespreekt het met hem na. Ze doen dit om 21.00 uur, zodat Romeo zelf het tijdstip overdag kan bepalen van het maken van de leerstof. Op moment van bespreken met zijn moeder liggen zijn zusjes op bed. 02-05 Oma Is er op donderdagen vanaf 16.00 uur, ze doet boodschappen en kookt, moeder is om 17.30 thuis van haar werk. 03-05 Klaas (decaan) Gaat, samen met moeder en Romeo, op zoek naar een nieuwe school. Er staat een afspraak gepland met hen drieën om de mogelijkheden te bespreken, ze maken eventueel een vervolgafspraak om samen een nieuwe school te bezoeken. 10-05 20-05 Klaas zorgt er voor dat er een stage voor Romeo wordt geregeld om werkervaring op te doen in de tussentijd. 16-05 Rachida en gezin Wekelijks gesprek met het gezin. Eerst volgende afspraak op 06-05, start met verder kennismaken en opstellen van doelen voor de opvoedingsondersteuning. Iedereen van het gezin is er. heden

Eigen kracht door… … het ontdekken van de antwoorden op je eigen vragen.

Dat betekent voor de hulpverlener in de wijkteams Generalistisch werken…. 3 rollen Aannemer Coördinator Coach

1. De aannemer: Wie betrekt wie nu eigenlijk?

Samenwerken in 3 ringen individu gezin sociaal netwerk: familie, vrienden, buren, etc. professioneel netwerk: hulpverleners, leerkrachten, etc.

2. De coördinator: 1Gezin1Plan DeDde Wie kan helpen?

3. De coach Werken aan gedragsverbetering in het gezin Concreet – Aantoonbaar - Duurzaam

Drie rollen van de generalist in de wijk (Berger, van Leeuwen & Blaauw, NJI, 2013)  De aannemer: hulpvraagverheldering, ondersteunen van het gezin bij het opstellen van hun gezinsplan, samenwerking met ‘voorveld’. De regisseur: coördineren van hulp, in samenwerking met het gezin. Gericht op samenwerking met sociaal netwerk en professioneel netwerk op basis van de doelen van het gezin (1gezin1plan). Hierbij is het streven de zelfsturing en de regie van het gezin te bevorderen. De coach: methodisch en oplossingsgericht werken aan doelen, gericht op het benutten van eigen kracht, versterken van het oplossend vermogen en empowerment.

Meer informatie? www.gezincentraal.nl info@gezincentraal.nl Renske van Bemmel +316 24684866 r.vanbemmel@piresearch.nl Ella Tacq +316 28959593 e.tacq@piresearch.nl