Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman
Welkom! Bijeenkomst 14
Thema van de dag: Verbeteren van het geheugen Systematisch opslaan en terugzoeken
Programma van de dag We beginnen straks met ons te herinneren wat we de vorige bijeenkomst ook alweer hebben gedaan. Bespreken van de thuisopdracht. De werking van het geheugen. De 4 W’s Geheugenoefeningen De thuisopdracht voor de volgende keer. Terugblik
Wat herinnert u zich van de vorige bijeenkomst? Maak groepjes van 3 of 4 personen (naast elkaar). U krijgt 1 minuut om met uw groepje te overleggen en uw geheugen op te frissen wat we de vorige bijeenkomst hebben gedaan. Het rad van fortuin (wordt op het scherm geprojecteerd), bepaalt wie het, namens het groepje mag vertellen.
De thuisopdracht van de vorige keer. De thuisopdracht was: Ga alle tips en aanwijzingen over ‘communicatie’ nog eens na. Voer samen met uw partner, familielid, of een kennis een ‘voorbereid’ gesprek en noteer achteraf wat er goed ging en waar je nog hobbels hebt ervaren. Welke tips en aanwijzingen heeft u het meest gebruikt?
Geheugensteuntjes Je kunt de werking van ons geheugen vergelijken met het computergeheugen. Als we een getypte tekst invoeren in de computer staat er op de harde schijf niet alleen de tekst, maar ook de grootte van het bestand, de datum waarop het is gemaakt of gewijzigd, waar het op de harde schijf staat, enzovoorts. Dergelijke extra gegevens worden ‘attributies’ (file attributes) genoemd.
Geheugensteuntjes Ons geheugen werkt ook met attributies. We onthouden feitelijke informatie samen met de bijbehorende: Context (zoals de omstandigheden, de omgeving). Emotie (droevig, vrolijk, angstig, enz). Structuur (de volgorde in het verhaal bij een mop). Tijd ( wanneer en/of hoe lang). Relatie met andere informatie. Belangrijkheid. Enzovoorts.
Geheugensteuntjes Attributies kunnen ons helpen informatie te onthouden en weer te reproduceren. Ik ben m’n sleutels kwijt. Waar heb ik ze het laatst gebruikt? (context) Ik weet nog heel goed dat ik m’n vrouw ten huwelijk vroeg. (emotie) Ik kan de Duitse voorzetsels en de naamvallen nog altijd opzeggen. (structuur) Als ik naar de foto van de lagere school kijk herinner ik nog heel veel namen. (relatie met andere informatie) Als ik boodschappen doe, vergeet ik soms wel eens wat, maar nooit de lekkere chocolade. (belang, emotie)
Externe geheugensteuntjes We kunnen ook externe geheugensteuntjes gebruiken: Agenda/ kalender. Memo-briefjes (geeltjes)/ prikbord/ boodschappenlijstje. Knoop in je zakdoek. Signalen die de aandacht trekken zoals de brief die op de post moet op het dashboard van de auto leggen. Enzovoorts. Eerder geleerd: Associëren Visualiseren/ verbaliseren
Geheugensteuntjes Vraag: Wat vind u lastig om te onthouden? Welke geheugensteuntjes gebruikt u? We inventariseren op de flip-over.
De 4 W’s Een hulpmiddel om een verhaal (gehoord of gelezen) te kunnen onthouden en na te vertellen is de methode van de 4 W’s. Wie. Om wie gaat het, met wie was hij/zij/ik? Wat. Wat gebeurt er feitelijk? Wat deed hij/zij/ik? Waar. Waar gebeurde het? Waar was hij/zij/ik? Wanneer. Wanneer gebeurde het? Wanneer was het?
Oefening We werken in groepje van 2. Persoon A leest op blz. 96: ‘Herinnering 1: Linda van Dyck, actrice. Persoon B leest op blz. 97: Herinnering 2: Henk Bolks, rijkspolitieman. Gebruik het notitiepapiertje om Wie, Wat, Waar, Wanneer van deze herinnering in te vullen. Vertel elkaar het gelezen verhaal, aan de hand van je 4 W’s aantekeningen.
Oefening Groepjes van 2 Persoon A vertelt een persoonlijke herinnering uit zijn/haar jeugd, de middelbare school of later. Persoon B luistert en noteert de 4 W’s. Daarna vertelt B het verhaal na, aan de hand van de notities. Wissel van rol.
Terugblik Vandaag ging het over het geheugen. Welke oude geheugensteuntjes kende u al? Welke nieuwe geheugensteuntjes gaat u uitproberen?
Thuisopdracht Lees de informatie in de klapper van bijeenkomst 14 en 15 nog eens door. Experimenteer met geheugensteuntjes. De volgende keer horen we graag uw ervaringen. De volgende keer is de laatste bijeenkomst. Denk vast na welke pluimen en tips u gaat geven voor deze cursus.
Thema van de volgende bijeenkomst De laatste bijeenkomsten (15) gaan we de cursus samenvatten en evalueren. Wat heeft u praktisch van deze cursus geleerd?
Jan de Groot Henk Torreman Tot de volgende keer! Jan de Groot Henk Torreman