Lotgenoten Bijeenkomst 7.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Engagementen voor onze vormelingen in St.Bavo Boechout… waarom? Kinderen laten kennis maken met parochie als brede samenleving. Vrijwilligerswerk is basis.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Presentatie Bijeenkomst 3
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Spreekbeurt in groep 4.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Lotgenoten Bijeenkomst 6.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Spreekbeurt in groep 4.
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Module 3 Het leven gaat door …
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Regio.
Communicatie 5e les.
Bijeenkomst startende mentoren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Engagementen voor onze vormelingen in St.Bavo Boechout… waarom?
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 9.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Jongeren en seks Plaatje.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Lotgenoten Bijeenkomst 11.
Lotgenoten Bijeenkomst 15.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Parkinson Lotgenoten Training
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Introductie intervisie
Parkinson Lotgenoten Training
Gesprekstechnieken Les 6.
Lotgenoten Bijeenkomst 8.
Parkinson Lotgenoten Training
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
gesprekstechnieken Les 2
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Les 5: Verbale communicatie
Lotgenoten Bijeenkomst 1.
Les 6: non-verbale communicatie
Transcript van de presentatie:

Lotgenoten Bijeenkomst 7

Welkom! Welkom! Welkom!

Herinnering Wat herinner je je van de voorgaande bijeenkomsten? Kun je een voorbeeld uit de praktijk geven waar je het geleerde kon toepassen?

Opdracht Koppelwoorden

Boeren-kool-soep Kruis-woord-zoeker Tover-bal-zaal Vee-stapel-gek Koel-kast-deur Kerk-toren-klok School-leiding-water Basis-school-plein Zee-arm-zalig Meer-min-naar Boks-ring-vinger Ochtend-spits-muis Kap-stok-oud Voor-stad-huis Achter-stand-plaats Kelder-trap-gevel Televisie-meubel-winkel Grammofoon-plaat-ijzer Slaap-bank-stel Koffer-bak-vis

Uitwisselen van informatie Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.

Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je gelezen hebt of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.

Pauze opdracht We drinken koffie in de hal. Oefen daarbij in het stellen van ‘open’ vragen. Dat zijn vragen die beginnen met: Wat wie waar waarom en hoe

Een gesprek met de neuroloog voeren

Het bezoek aan de neuroloog Opdracht We maken een woordweb (een eenvoudige vorm van een mindmap) van de vraag: Waar loop je tegenaan bij het bezoek aan de neuroloog/verpleegkundige/andere Parkinson hulpverlener?

Een gesprek voorbereiden We hebben in de cursus PHJAE geoefend met een gespreksmodel om informatie te verstrekken en te ontvangen.

Informatie otvangen De kern bij informatie ontvangen is: ‘vooral open vragen te stellen en regelmatig de informatie even samen te vatten om te controleren of je de boodschap goed ‘ontvangen’ hebt.

Informatie geven Bij informatie verstrekken was het van belang zo duidelijk mogelijk te zijn. Je herinnert je de oefening die we vorig jaar met Duplo-blokjes deden, waarbij je de ander instrueert hoe hij/zij een bouwsel van Duplo-blokjes moet nabouwen. De les daarbij was: duidelijk zijn en controle vragen inlassen.

Uit: Parkinson doeboek Als arts/zorgverlener is het fijn als de patiënt: Je vertrouwt. Zich voorbereidt op het gesprek, weet wat hij wil vragen en kan vertellen hoe het gaat. Eerlijk is in zijn verhaal. Zich houdt aan de gemaakte afspraken. Vraagt, uitlegt wat hij wil en overlegt, maar niet eist dat hij krijgt wat hij wil Positief meedenkt over mogelijke behandeling, de voor- en nadelen daarvan en wat het betekent in zijn situatie.

Rollenspel gesprek voeren In het rollenspel werken we in groepje van 3 of 4. Eén persoon (A) speelt de rol van Parkinsonpatiënt. Je krijgt een rolbeschrijving uitgereikt waarop onder andere staat welke vragen je hebt aan de hulpverlener. Het is jouw taak zo goed mogelijk antwoord te krijgen op je vragen.

Rollenspel Eén persoon (B) speelt de rol van Parkinsonhulpverlener. Je leest in je rol welke soort hulpverlener je bent. Het allerbelangrijkste: het gesprek is afgelopen als je zo concreet mogelijke afspraken met de patiënt hebt gemaakt.

Rollenspel De derde persoon (C) en eventueel vierde persoon (D) zijn steun en toeverlaat. Ze mogen persoon A en B helpen als deze vastlopen. Daarvoor krijg je beide rolbeschrijvingen uitgereikt. Als het gesprek is afgelopen wisselen we van rol. Je krijgt voor de tweede ronde een nieuwe casus.

Afsluiting Dit was de tweede bijeenkomst in het nieuwe seizoen ‘Lotgenoten’. Wat vind je het belangrijkste van de bijeenkomst van vandaag?

Volgende keer We denken nog na over de volgende bijeenkomst. Waarschijnlijk gaan we puzzelen.

Tot de volgende keer Jan de Groot Henk Torreman