Lotgenoten Bijeenkomst 7
Welkom! Welkom! Welkom!
Herinnering Wat herinner je je van de voorgaande bijeenkomsten? Kun je een voorbeeld uit de praktijk geven waar je het geleerde kon toepassen?
Opdracht Koppelwoorden
Boeren-kool-soep Kruis-woord-zoeker Tover-bal-zaal Vee-stapel-gek Koel-kast-deur Kerk-toren-klok School-leiding-water Basis-school-plein Zee-arm-zalig Meer-min-naar Boks-ring-vinger Ochtend-spits-muis Kap-stok-oud Voor-stad-huis Achter-stand-plaats Kelder-trap-gevel Televisie-meubel-winkel Grammofoon-plaat-ijzer Slaap-bank-stel Koffer-bak-vis
Uitwisselen van informatie Zijn er ontwikkelingen in het verloop van je ziekte? Wat ging er goed de afgelopen periode en wat ging er minder. Wat is het leukste dat je de afgelopen periode hebt gedaan/beleefd. En hoe ben je omgegaan met mogelijke minder positieve ervaringen.
Tips en adviezen Wat heb je meegemaakt waar de andere deelnemers wellicht hun voordeel mee kunnen doen. Adviezen ten aanzien van de ziekte. Tips om met de ziekte om te gaan. Iets wat je gelezen hebt of op tv hebt gezien. Tips voor uitjes die geschikt zijn. Mooie films, muziek, (luister-)boek, tentoonstellingen, enz.
Pauze opdracht We drinken koffie in de hal. Oefen daarbij in het stellen van ‘open’ vragen. Dat zijn vragen die beginnen met: Wat wie waar waarom en hoe
Een gesprek met de neuroloog voeren
Het bezoek aan de neuroloog Opdracht We maken een woordweb (een eenvoudige vorm van een mindmap) van de vraag: Waar loop je tegenaan bij het bezoek aan de neuroloog/verpleegkundige/andere Parkinson hulpverlener?
Een gesprek voorbereiden We hebben in de cursus PHJAE geoefend met een gespreksmodel om informatie te verstrekken en te ontvangen.
Informatie otvangen De kern bij informatie ontvangen is: ‘vooral open vragen te stellen en regelmatig de informatie even samen te vatten om te controleren of je de boodschap goed ‘ontvangen’ hebt.
Informatie geven Bij informatie verstrekken was het van belang zo duidelijk mogelijk te zijn. Je herinnert je de oefening die we vorig jaar met Duplo-blokjes deden, waarbij je de ander instrueert hoe hij/zij een bouwsel van Duplo-blokjes moet nabouwen. De les daarbij was: duidelijk zijn en controle vragen inlassen.
Uit: Parkinson doeboek Als arts/zorgverlener is het fijn als de patiënt: Je vertrouwt. Zich voorbereidt op het gesprek, weet wat hij wil vragen en kan vertellen hoe het gaat. Eerlijk is in zijn verhaal. Zich houdt aan de gemaakte afspraken. Vraagt, uitlegt wat hij wil en overlegt, maar niet eist dat hij krijgt wat hij wil Positief meedenkt over mogelijke behandeling, de voor- en nadelen daarvan en wat het betekent in zijn situatie.
Rollenspel gesprek voeren In het rollenspel werken we in groepje van 3 of 4. Eén persoon (A) speelt de rol van Parkinsonpatiënt. Je krijgt een rolbeschrijving uitgereikt waarop onder andere staat welke vragen je hebt aan de hulpverlener. Het is jouw taak zo goed mogelijk antwoord te krijgen op je vragen.
Rollenspel Eén persoon (B) speelt de rol van Parkinsonhulpverlener. Je leest in je rol welke soort hulpverlener je bent. Het allerbelangrijkste: het gesprek is afgelopen als je zo concreet mogelijke afspraken met de patiënt hebt gemaakt.
Rollenspel De derde persoon (C) en eventueel vierde persoon (D) zijn steun en toeverlaat. Ze mogen persoon A en B helpen als deze vastlopen. Daarvoor krijg je beide rolbeschrijvingen uitgereikt. Als het gesprek is afgelopen wisselen we van rol. Je krijgt voor de tweede ronde een nieuwe casus.
Afsluiting Dit was de tweede bijeenkomst in het nieuwe seizoen ‘Lotgenoten’. Wat vind je het belangrijkste van de bijeenkomst van vandaag?
Volgende keer We denken nog na over de volgende bijeenkomst. Waarschijnlijk gaan we puzzelen.
Tot de volgende keer Jan de Groot Henk Torreman