2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de Julianaschool
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Presentatie schoolsysteem
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Conferentie samen werken aan een sterk VMBO-groen 8 november 2012.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
2. Eduscrum als activerende didactiek
De kubus van CSPE succesfactoren!
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Training digitale didactiek
Van harte welkom ouders
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
ICT vaardigheden voor docenten en leerlingen
Toekomstgericht onderwijs
Bijeenkomst September 2015
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
de docent als didactische coach
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Interactief oefenen, formatief toetsen
Volop keus, durf te kiezen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Module 6; didactisch handelen
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Naar een typologie van scholen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Zelfregulatie op Cartesius2
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Heb jij ballen voor scrummen?
Cijferloos lesgeven bij talen
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016

WELKOM!

Missie – Kerntaak – Kernwaarden Het opleiden van leerlingen tot goed ontwikkelde, zelfbewuste wereldburgers met een diploma op hún niveau, die in staat zijn een bijdrage te leveren aan de verdere opbouw en verbetering van de maatschappij waarin wij leven. Kerntaak: waarde(n)vol onderwijs Kernwaarden: Respect, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, gelijkwaardigheid en pluriformiteit

SOP & “Drie weken het roer om” De leerling echt centraal! Schoolontwikkelplan Mavo aan Zee Voorjaar 2016 SOP & “Drie weken het roer om” Presentatie School-Ontwikkel-Plan 2016-2018 Drie weken het roer om  

gepersonaliseerd leren community college ontwikkelingsgericht gastgericht high performance

De weg naar gepersonaliseerd leren

gepersonaliseerd leren Community College ontwikkelingsgericht gastgericht high performance

Communicatie & Draagvlak

De weg naar gepersonaliseerd leren

Iedere leerling van Scholen aan Zee een gepersonaliseerde leerroute in 2020!

Vormgeving Gepersonaliseerd Leren op ‘Scholen aan Zee’ Programma Coaching/Begeleiding Verschil in tempo Zelf je doel vaststellen Wekelijks gesprek coach: plannen, reflecteren, doel checken Leren te Leren centraal Toetsen wanneer je er aan toe bent Altijd duidelijk waar je staat Veel informele toets-momenten Gaandeweg steeds meer vrijheid in zelfstandigheid Materiaal altijd aanwezig Leerling Centraal Extra hulp aanwezig Schooldag Sociaal Dagstart en afsluiting met basisgroep geeft duidelijkheid aan de dag Zelf intekenen op activiteiten Zelfstudie, groepstudie, projectgroepen, stamgroepen etc. Er zijn geen momenten waarop niets gebeurt! Er zijn veel verschillende onderwijsactiviteiten (werkvormen) Leraren altijd aanwezig op schoolvloer! Geen drukke leswisselmomenten

Drie weken het roer om

plg curriculumontwikkeling Coaching Toetsbeleid Leerdoeldenken : plg curriculumontwikkeling Coaching Toetsbeleid Leerlab digitale didactiek

Curriculumbewustzijn Welke kerndoelen in klas 1 en 2? Hoe kunnen leerlingen die kerndoelen bereiken? Welke instructie wordt aangeboden? Binnen leergebieden?

Coaching van leerlingen

Toetsbeleid Mavo aan Zee Toetsingsbeleid moet er voor zorgdragen dat de toetscultuur wordt aangepast aan de gepersonaliseerde leren onderwijsvisie van Scholen aan Zee. De focus van voornamelijk summatieve toetsing moet verplaatsen naar een meer prominente rol voor formatieve toetsing. mavoaanzee.nl

Leerdoel-denken ICT Toetsbeleid Coaching mavoaanzee.nl Bij het gepersonaliseerd leren hebben wij 4 belangrijke speerpunten die niet los van elkaar staan. Namelijk leerdoeldenken, toetsbeleid, coaching en ICT. Voor al deze groepen zijn verschillende werkgroepen. Zo ook voor toetsbeleid. mavoaanzee.nl

Toetsbeleid implementeren binnen de school Overleg op directieniveau Toetscommissie Docententraining Toetsbeleid brengen wij als volgt de school binnen. De directeuren van de verschillende Scholen met daarvan een aantal experts zijn bij elkaar gekomen in een meeting met Bureau ICE. Samen met Bureau ICE is er een eerste opzet van toetsbeleid geschreven. Vervolgens hebben de teamleiders van de verschillende Scholen en de bestuurder hier feedback op gegeven. Zo zijn we tot ons toetsbeleid gekomen. Binnen de Mavo hebben wij een toetscommissie opgericht. De gedachten hierachter is dat wij voorlopers hebben in de school die het proces rondom het toetsbeleid ondersteunen. Dit schooljaar krijgen alle collega’s 4 trainingen waarbij zijn meer kennis over toetsen krijgen. mavoaanzee.nl

Docentenscholing Taxonomieën Toetsmatrijzen Een goede toets Formatief toetsen in de praktijk Onze docentenscholing wordt gegeven in 4 verschillende trainingen verspreid over 5 maanden. De thema’s die aan bod komen zie je op het scherm staan. Na iedere training krijgen alle vakgroepen een opdracht mee. Zo moeten de vakgroepen na training 1 bepalen welke taxonomie zijn gaan gebruiken en welke groeicurve per leerjaar zijn gaan gebruiken in weten, doen en snappen vragen. mavoaanzee.nl

Doelen Een meer prominente rol voor formatieve toetsing Minder summatieve meetmomenten Kwaliteit van de toetsen verbeteren De leerling bepaalt wanneer hij/zij gaat toetsen In 2020 willen we de volgende doelen hebben bereikt. mavoaanzee.nl

In 2020 willen we de volgende doelen hebben bereikt. Een meer prominente rol voor formatieve toetsing Minder summatieve meetmomenten Kwaliteit van de toetsen verbetere In 2020 willen we de volgende doelen hebben bereikt.