De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toetsing Vakdidactiek 2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toetsing Vakdidactiek 2."— Transcript van de presentatie:

1 Toetsing Vakdidactiek 2

2 Wat gaan we doen? Inzicht krijgen in de relatie tussen doelen en toetsing Analyseren van examens en toetsen Kennis verwerven over formatieve en summatieve toetsing Kennis verwerven over feedback geven

3 Wat weet je van toetsing?
Maak een woordspin Wat weet je van toetsing?

4 Examens Bekijk het VMBO examen van 2017
OFZie Wat vind je van het niveau? Haal je er concrete tips uit voor je eigen toetsen? Examens

5 Toetsing Voor een goede toetsing of evaluatie heb je concrete, specifieke leer- en lesdoelen nodig

6

7 Kerndoelen of Eindtermen
Leerdoelen Lesdoelen

8 Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën
1. Kennis (van feiten) 2. Begrip 3. Toepassing 4. Analyseren 5. Synthetiseren 6. Evalueren Bloom onderscheidt zes hoofdcategorieën

9 Kritiek en herziening Lorin Anderson e.a.

10 RTTI (een model in de praktijk)
Reproductie Toepassing 1 (bekende situatie) Toepassing 2 (nieuwe situatie) Inzicht (zelf iets erbij) RTTI (een model in de praktijk)

11 Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting
Functies van toetsen Selectie en determinatie Motivatie Evaluatie Diagnose Afsluiting

12 Valide Toets je wat je wilt toetsen?
Komen alle leerdoelen aan bod (ook de landelijke eisen)? Komen de verschillende niveau’s aan bod? Valide

13 = De nauwkeurigheid waarmee een toets de leerresultaten meet
Objectieve beoordeling: antwoordmodel Geen storende invloeden: heldere formuleringen Voldoende aansturing: inleiding Betrouwbaarheid

14 Bekijk het stappenplan van Wilschut
Welke twee prioriteiten zou jij daar uit halen voor je toetsen?

15 Hoe beoordeel je de meegebrachte toetsen?

16 Toetsing Formatieve toetsing (diagnostisch)
Summatieve toetsing (selectief) *Zijn algemene en veel gebruikte termen, zie ook Wilschut blz. 361

17 Formatieve en summatieve toetsing
Leerlingen leren meer van feedback op hun manier van leren en hun vaardigheden / kwaliteiten dan van een cijfer Dus goed om de behaalde resultaten/cijfers te evalueren Evalueer het leren ook tijdens de lessen Formatieve en summatieve toetsing

18 Principes voor formatieve evaluatie
Goede instructie Zichtbaarheid van zoveel mogelijk leerlingen Concreet overzichtelijk eindproduct Aansluiten bij doelen Differentiatie

19 Bedenk manieren waarop je formatieve toetsing kunt toepassen

20 Voorbeelden van eventuele werkvormen
Rood-groen Welk Woord Weg Socrative/Kahoot Quiz Leerlingen zelf toetsvragen laten maken Conclusies laten twitteren

21 Wat heb je aan informatie gehaald uit interview over toetsing?

22 Feedback geven Goede verhouding voor leren bevorderen zou 3x positief tot 1x negatief zijn. In praktijk is het vaak andersom. Docenten geven vaak globale feedback gericht op gedrag+ inhoud. Veel minder op kwaliteiten van leerlingen + op leerproces. En dat bevordert juist het leren. (Lia Voerman 2012: Types and frequencies of feedback interventions in classroom interaction in secondary education)

23 Welk voornemen kun je maken?

24 Rubrics Een rubric is een instrument om verschillende soorten prestaties van leerlingen te evalueren of te beoordelen. Je kunt dan denken aan het doen van onderzoek, het maken van een ontwerp, het houden van een presentatie, maar ook van het proces van samenwerken.

25 Criteria De criteria moeten in eenduidige taal op verschillende niveaus (meestal vier) worden beschreven. Maak het zo meetbaar mogelijk, dus pas op met woorden als 'beter'of 'uitstekend', of 'mager'. De omschrijvingen moeten nauwkeurig het concrete gedrag van leerlingen beschrijven.

26 Rubric

27 Review-opdracht Zie

28 Volgende keer 15 mei 2018 Begripsvorming en Historisch redeneren
uur Drift 25 zaal 102 Artikelen Van Boxtel, 2009; Van Boxtel & Van Drie 2013


Download ppt "Toetsing Vakdidactiek 2."

Verwante presentaties


Ads door Google