De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie UKB 18-2-2010 Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie UKB 18-2-2010 Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente."— Transcript van de presentatie:

1 presentatie UKB 18-2-2010 Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente

2 presentatie UKB 18-2-2010 Gebruik toetsvragen  Bij de UT worden toetsen in elektronische vorm gebruikt bij het onderwijs in informatievaardigheden  Vanuit een database met vragen wordt in het programma QMP een toets samengesteld naar wens van de docent  Studenten kunnen vanuit de ELO (Blackboard) toegang krijgen tot de toets  Nadat een toets is gemaakt, kan er uitgebreide feedback bekeken worden; niet alleen welk antwoord goed of fout was, maar meestal ook waarom

3 presentatie UKB 18-2-2010 Doel van de toetsen: verschillende mogelijkheden Formatieve toetsing  Studenten vóór of tijdens instructie bewust maken dat ze nog maar weinig informatievaardigheden hebben en ook laten leren van de feedback  Toetsen na instructie, om student zelf te laten ervaren welke vaardigheden ze nu wel/niet hebben, eventueel met aan te raden bijspijkerprogramma

4 presentatie UKB 18-2-2010 Doel van de toetsen: verschillende mogelijkheden Summatieve toetsing  Toetsen na instructie, om te beoordelen of student nu voldoende informatievaardigheden heeft, meestal samen met een opdracht  Toetsen na instructie, om te beoordelen of de instructie aan doel beantwoord heeft

5 presentatie UKB 18-2-2010 Soorten toetsvragen  UBTwente gebruikt nu een database met 100 vragen in Ned. en Eng.  Diverse Vraagvormen: meerkeuze, match, ranking  Ingedeeld in 3 vakgebieden: Algemeen, Beta, Gamma  Ingedeeld naar ACRL norm: ACRL norm 1Kan aard en omvang bepalen van nodige informatie ACRL norm 2Kan informatie opsporen ACRL norm 3Kan informatie evalueren en verwerken ACRL norm 5Gebruikt informatie op een integere manier (Met speciale toets over gebruik APA-regels)

6 presentatie UKB 18-2-2010 Samenwerking: uitbreiding database  In de samenwerking Twente, UvA, VU, Leiden en Maastricht zijn nu plm 220 toetsvragen gemaakt  Jouw instelling kan ook meedoen! Belangrijkste voorwaarde: lever minstens 20 nieuwe toetsvragen met feedback. Je kunt dan beschikken over alle bestaande vragen  Informatie bij Marjolein Drent m.drent@utwente.nlm.drent@utwente.nl Bert Boxem a.a.k.boxem@utwente.nla.a.k.boxem@utwente.nl


Download ppt "Presentatie UKB 18-2-2010 Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente."

Verwante presentaties


Ads door Google