De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cijferloos lesgeven bij talen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cijferloos lesgeven bij talen"— Transcript van de presentatie:

1 Cijferloos lesgeven bij talen
Van summatief toetsen (evalueren van het leren) naar formatief toetsen (evalueren om te leren). Achtergrond: basisschoolleerkracht Nu: docente Nederlands, mentor en docentencoach in het MMVMBO Montessori College te Nijmegen. Sinds dit jaar werken wij geheel cijferloos bij de talen. Van summatief (evalueren van het leren) naar formatief (evalueren om te leren). Formatief werken heeft dus als primair doel om leerlingen inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. In deze workshop geef ik jullie een kijkje in de praktijk. Het is zeker niet mijn bedoeling dat iedereen cijfers en boeken overboord gooit. Nee, totaal niet. Ik hoop jullie te inspireren om na te denken over het inzetten ervan. Daarnaast geef ik jullie concrete voorbeelden die je zo kan toepassen in jouw eigen praktijk. Ook vertel ik jullie de uitdagingen waar wij voor hebben gestaan en nog steeds staan en hoe wij deze hebben aangepakt. Yolanda de Jong Montessori College Nijmegen, maart 2019

2 Doel & programma Na deze workshop..
... ben je je meer bewust van het inzetten van summatieve en formatieve evaluatie. ...heb je concrete voorbeelden die je kan toepassen in jouw volgende lessen om op een formatieve manier te werken. 10 min Kijkje in de praktijk 15 min Dilemmaspel 10 min Dilemma’s op het Montessori College 15 min Vragenronde 30 min Transfer maken naar eigen praktijk 10 min Afsluiting

3 De praktijk Effectieve feedback geven:
Korte instructie, veel tijd om te observeren en te feedback te geven. Tip: Cursus Didactisch coachen van V&F. Uitdagende opdrachten: We werken met veel activerende werkvormen. Leerlingen sluiten een onderdeel af met een opdracht waarbij ze laten zien dat ze het leerdoel beheersen. Voorbeelden: werkwoordspelling, woordenschat, lezen, presenteren en schrijven. Tip: Leren zichtbaar maken met formatieve assessment. Leren zichtbaar maken: Trappen van taalvaardigheid (referentieniveaus), rubrics en digitaal portfolio. De praktijk

4 Leren zichtbaar maken, is essentieel wanneer je zonder cijfers werkt
Leren zichtbaar maken, is essentieel wanneer je zonder cijfers werkt. Dit kan op veel manieren. Vernieuwenderwijs.nl is een website waar veel artikelen staan met informatie en handige tips. Ze hebben deze poster ontworpen met verschillende manieren om leren zichtbaar te maken.

5 Dilemmaspel Persoon 1 Persoon 2 Persoon 3 Persoon 4
Kiest een vraag uit de envelop. Persoon 2 Leest de vraag voor aan persoon 3. Persoon 3 Beantwoordt de vraag in 1,5 minuut. Persoon 4 Houdt de tijd bij. De vragen: Stel: je wil minder of helemaal geen cijfers geven, hoe kun je dat op jouw school aanpakken? Hoe staat jouw vakgroep/school tegenover formatieve evaluatie? Hoe zou jij de ontwikkeling van leerlingen bijhouden wanneer je formatief werkt? Hoe maak je de ontwikkeling van leerlingen zichtbaar voor hun mentor en ouders wanneer je niet meer met cijfers werkt? Hoe kun je formatief werken met een PTA? Het werken met rubrics. Hoe pak je dat aan of hoe zou jij dat aanpakken? Op welke manieren doe je op dit moment aan summatief en formatief toetsen in jouw lessen? Hoe stel je de leerdoelen voor de leerlingen samen en hoe check je bij jouw leerlingen of het leerdoel behaald is? Welke gerichte activiteiten organiseer je waarmee jouw leerlingen hun en elkaars werken kunnen beoordelen? Hoe geef je feedback? Op welke manier koppel je deze aan de leerdoelen? Op welke manier geef je leerlingen de mogelijkheid zich te verbeteren na hun feedback? Is dit de meest zinvolle vorm? Welke concrete werkvorm / manier van werken wil je gaan proberen in jouw lessen? Welke lesmaterialen gebruik je in jouw lessen en hoe zou je deze meer formatief kunnen inzetten? Hoe maak jij leren zichtbaar in jouw les? Tijd over? Persoon 1, 2 en 4 mogen vragen stellen ter verduidelijking. Klaar? Kies 1 vraag uit die jullie centraal willen bespreken.

6 Onze dilemma’s Onze dilemma’s: het werken met rubrics, leren zichtbaar maken voor zowel ouders als mentor en koppeling met de bovenbouw maken.

7 Vervolgstappen Leerling zelf meer eigenaar maken Implementatie andere vakken Versmelting bovenbouw

8 Vragenronde Noteer jouw vraag op een post-it. Plak hem op het bord. Hangt jouw vraag er al? Plak hem eroverheen!

9 Transfer Hoe kun je formatief werken toepassen in jouw eigen praktijk?
Bereid je volgende les voor met een formatief element. Bedenk hoe je bij de volgende vaardigheid formatief kunt werken.

10 Tot zover alles over cijferloos werken bij ons op school.
Ik heb het gehad over hoe wij dit hebben aangepakt in onze praktijk en de uitdagingen waar wij voor hebben gestaan en nog steeds staan. Mijn doel met deze presentatie is dat jullie je bewust zijn over het inzetten van summatieve en formatieve toetsing in jullie lessen. Tevens hoop ik dat je concrete voorbeelden hebt zodat je de opgedane informatie meteen kan inzetten in jouw praktijk. Leestips: Leren zichtbaar maken met formatieve assessment van Shirley Clarke Cijfers geven werkt niet van Dylan Wiliam Toetsrevolutie van René Kneyber (veel informatie en tips om te starten met formatief evalueren) (praktijkvoorbeelden) Facebookgroep: Actief leren zonder cijfers Bedankt voor de aandacht!


Download ppt "Cijferloos lesgeven bij talen"

Verwante presentaties


Ads door Google