De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch."— Transcript van de presentatie:

1 “Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch

2 Schoolplan 2016-2020 : Onderwijsmiddag over toekomst van onze school
Onderzoek werkgroep “Denktank”. Mogelijkheden van maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie

3 Denktank Breed team (EC, SK, GS, AK, EN, LV) Scrum : Scholen bezocht
Literatuuronderzoek

4 Opbrengst: Nieuwe tools: o.a. de strippenkaart
Onderzoek doen naar de waarde van meer formatief evalueren en de bijbehorende didactiek  maatwerk en gepersonaliseerd leren komt automatisch dichterbij

5 Toezicht-kader inspectie Zicht op ontwikkeling en begeleiding
Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en de samenleving Zicht op ontwikkeling en begeleiding Didactisch handelen

6 Maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie
Doelen Gedifferentieerde gevarieerde activerende werkvormen. Toetsen om het leerproces te plannen en te monitoren Toepassen verschillende leerstrategieën Meerdere toets/feedback-methoden Verantwoordelijk-heid leerlingen voor hun eigen leerproces Formatieve feedback (Formative Assesment) Maatwerk, gepersonaliseerd leren en differentiatie

7 Competenties SMC-Docenten
Nulmeting personeel Zelfontwikkeling Motivatie Pedagogisch handelen Voortgangsbewaking Geïntegreerd werken Gedifferentieerd werken Competenties SMC-Docenten

8 Differentiatie, maatwerk en Gepersonaliseerd leren
Externe differentiatie Afdelingen Onderwijssoorten Onderwijsgroepen Interne differentiatie Tempo- en niveauverschillen in de les Formatieve feedback Differentiatie, maatwerk en Gepersonaliseerd leren

9 Externe differentiatie
Onderwijs op maat Havo/vwo afdeling Accent modules vwoXtra Technasium RT rekenen en taal Spectra Fastlane Engels Externe differentiatie

10 Interne differentiatie
Leer-doelen Signaleren Analyse achterstand Diagnose Specificeren van leerproblemen Differentiatie Extra oefeningen bij leerproblemen en bij extra uitdaging Variatie in instructie afstemmen van instructie naar leerbehoefte (leerstrategieën) Toetsing Formatief om vorderingen vast te stellen Summatief om conclusie te trekken Evaluatie/ Feedback Reflectie om resultaten te verbeteren Interne differentiatie

11 Interne differentiatie
Facilitering Studiedag september Onderwijs Ontwikkel- middag Oktober/ november Studiedag januari Februari / maart mei juni Interne differentiatie

12 De inhoud van studiedagen en de workshops donderdag 28 september
Het programma 8.30 uur inloop 9.00 uur inleiding 9.15 uur cabaret 10.15 uur koffie 10.30 uur workshopronde 1 12.30 uur lunch uur workshopronde 2 uur thee/koffie uur afspraken maken in vakgroepen 16.30 uur hapje en drankje 17.00 uur barbecue

13 Differentiëren met 30 leerlingen: hoe doe ik dat?
Formatief Evalueren Een goede les Didactisch coachen: persoonlijke feedback geven in de les Scrum at SMC Internationaliseren met eTwinning Rubrics maken Het maken van educatieve filmpjes Meten is weten Workshop RTTI-online en Quayn

14 Evalueren: Welke workshops komen terug de volgende studiedag Waar is extra behoefte aan? Werkgroep onder leiding van conrector onderwijs houdt vinger aan pols en richt volgende studiedag in. Werkgroep leden lopen voorop met kennis en vaardigheid

15 Secties gaan aan de slag
Sectiewerkmiddagen i.c.m. studiedagen Terugkoppeling moet plaatsvinden: waar staan die secties inmiddels? Waar gaan ze naartoe? De toekomst…

16 Vragen?


Download ppt "“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch."

Verwante presentaties


Ads door Google